Wykorzystanie AI w e-commerce – czy pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze?

porady dla ecommerce
AI w ecommerce

15 stycznia 2024

Sztuczną inteligencję da się wykorzystać w sposób dopasowany do potrzeb każdego przedsiębiorcy – daje to szansę na zdobycie potrzebnej przewagi w sieci. Umiejętne wykorzystywanie skomplikowanych algorytmów AI usprawnia działanie firmy, a w niektórych przypadkach jest nawet w stanie zastąpić czynnik ludzki. Czego o AI muszą dowiedzieć się biznesmeni zajmujący się branżą e-commerce?

Czym jest AI?

AI (ang. Artificial Intelligence), czyli sztuczna inteligencja, to termin stworzony przez Johna McCarthy’ego. Odnosi się do inteligencji, którą mogą wykazywać się urządzenia sztuczne, a dokładniej – komputery. Według jego definicji sprzęt elektroniczny może przejawiać się rozumem wtedy, gdy jest w stanie:

  • przyswajać, interpretować i analizować dane, korzystając ze źródeł zewnętrznych (np. dostępnych w internecie);

  • zdobywać wiedzę na ich podstawie;

  • wykorzystywać przyswojoną wiedzę w celu wykonywania przedstawionych mu zadań.

Innymi słowy, AI to twór sztuczny (zwykle wirtualny), który w założeniach ma zachowywać się jak prawdziwy człowiek (odejmując cechy typowe dla bytów fizycznych). Do jego zadań należy więc poprawne rozpoznawanie problemów, a następnie generowanie rozwiązań i przypuszczeń, które mogą zostać użyte. Urządzeń wykorzystujących sztuczną inteligencję nie powinno się mylić ze sprzętem, którego działanie zostało oparte wyłącznie na zasadach informatycznych.

Kalkulatory potrafią dodawać, dzielić, odejmować i wykonywać skomplikowane działania matematyczne, ale zostały zaprojektowane wyłącznie w jednym celu i nie są w stanie poradzić sobie z innymi zadaniami. AI, podobnie jak kalkulator, jest w stanie dokonywać obliczeń, a ponadto wyciągać z nich wnioski, których mogłaby wykorzystać w przyszłości do poradzenia sobie z kolejnymi poleceniami. Można powiedzieć, że jej umiejętności rosną z każdą wykonaną przez nią pracą (tzw. machine learning, czyli uczenie maszynowe).

Kategoryzacja skuteczności AI

Wyniki rozwiązywania problemów przez AI mogą być uznawane za:

  • ludzkie – efekt taki jak ten osiągany przez inteligencję naturalną (uznawaną za przeciętną);

  • mistrzowskie – skutek typowy dla ponadprzeciętnej inteligencji naturalnej;

  • nadludzkie – rozstrzygnięcie nieosiągalne dla inteligencji naturalnej;

  • po prostu rozwiązane – przypadek, w którym zadana praca może zostać wykonana wyłącznie w jeden poprawny sposób.

Korzyści z wykorzystywania AI w e-commerce

Do głównych korzyści wykorzystywania AI w e-commerce zalicza się przede wszystkim oszczędność czasu oraz środków finansowych. Sztucznej inteligencji używa się do wykonywania zadań powtarzalnych, żmudnych i niewymagających kreatywności. Automatyzacja znacznie przyspiesza wykonywanie poszczególnych zobowiązań, a ponadto eliminuje konieczność zatrudniania dodatkowych pracowników – zaoszczędzone środki da się wykorzystać do dalszego rozwoju prowadzonej działalności lub po prostu zwiększenia przychodu.

Oszczędność czasu

Niektóre zadania, zwłaszcza w branży e-commerce, należy uznać z pewnością za niewdzięczne. Są to m.in.:

  • tworzenie unikalnych opisów katalogowych, głównie produktów i marek;

  • przygotowywanie i aktualizowanie treści pisanych dla odbiorców;

  • sporządzanie raportów dot. sprzedaży i ruchu użytkowników.

Nie wpływają one bezpośrednio na wielkość generowanych zarobków, a są czasochłonne i monotonne. Stanowią udrękę zarówno dla właścicieli działalności, jak i zatrudnianych pracowników.  Pracobiorcy czują się sfrustrowani, że dostają zadania nieprowadzące do ich dalszego rozwoju. 

Za kluczową wadę wymienionych zadań uznaje się jednak fakt tego, że są one konieczne do zrealizowania. Jeżeli sklep internetowy działający w branży e-commerce nie zadbałby o to, aby opisy produktów były unikalne, to miałoby to wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce. To oznaczałoby niższą konwersję, a z kolei ta – niezadowalające zarobki. Dotychczas ominięcie wymogów SEO było możliwe jedynie za pomocą płatnych kampanii marketingowych, więc w wielu przypadkach wydatek czasowy zastępowano pieniężnym.

Obecnie jest inaczej, zainteresowani mogą wykorzystać darmową sztuczną inteligencję. Stworzone przez nią treści są:

  • bezpłatne (w wielu przypadkach);

  • niepowtarzalne;

  • przystępne językowo.

To nie koniec zalet. Sztuczna inteligencja przygotowuje content niemalże natychmiastowo po wprowadzeniu komendy. Oznacza to, że nie istnieje alternatywa, która byłaby potencjalnie lepsza – żaden człowiek, nawet doświadczony specjalista, nie byłby w stanie tworzyć unikalnej treści z tak samą prędkością. Sprawa przedstawia się podobnie w przypadku sporządzania różnorodnych raportów: AI będzie w stanie uzupełnić ogromną ilość arkuszy w ciągu kilku minut. Ludzie nie są w stanie zbliżyć się do tego wyniku.

Oszczędność pieniędzy

Każdy specjalista kosztuje, niespecjalista też. To zagadnienie, które bywa szczególnie trudne dla nowych przedsiębiorców, a zwłaszcza tych, których firmy dopiero zaczynają walczyć o większą rozpoznawalność w swojej branży.

Dotychczas początkujący biznesmeni stali więc przed następującym dylematem: oszczędzać pieniądze potrzebne do dalszego inwestowania, ale tracić na konkurencyjności, czy też zatrudnić kogoś, ale ograniczać potencjał rozwojowy własnej firmy pod względem finansowym? Ustalenie odpowiedzi na to pytanie nie należało nigdy do łatwych zadań. Intensywny rozwój technologii sztucznej inteligencji trochę ułatwił tę kwestię.

Jak obecnie wykorzystuje się AI w e-commerce?

Sztuczną inteligencję w sprzedaży obecnie wykorzystuje się na kilka różnych sposobów. Popularne możliwości i zastosowania to:

  • personalizacja doświadczenia klienta – analiza zachowań klienta pozwala sprzedawcom dopasować m.in. wyświetlane produkty;

  • rekomendacje produktów – studium zebranych danych umożliwia tworzenie lepszych kampanii marketingowych;

  • obsługa klienta (również chatbot) – AI może udzielać prostych odpowiedzi na pytania klientów o każdej porze dnia;

  • optymalizacja cen – AI jest w stanie porównywać między sobą ceny produktów w czasie rzeczywistym, a następnie samodzielnie je dopasowywać;

  • procesy logistyczne – monitorowanie stanu magazynu, wysyłki i płatności przyspiesza proces administracyjny;

  • przygotowywanie contentu pisanego – proste opisy katalogowe, w tym produktów i usług, służące do celów marketingowych.

Oczywiście, pomysłów na implementacje AI do systemów zarządzania własnym sklepem istnieje wiele. Nie oznacza to jednak, że którekolwiek z nich są lepsze lub gorsze. Ich skuteczność zależy przede wszystkim od dopasowania do celu biznesowego. 

Jak wdrożyć AI w swoim e-commerce?

Sztuczną inteligencję w e-commerce da się zaimplementować na kilka różnych sposobów. Do początkowych decyzji należy ustalenie tego, czy ma być ona:

  • autorska – rozwiązanie droższe, ale skuteczniejsze, bo może zostać dopasowana stricte do specyfiki prowadzonego biznesu;

  • opracowana przez kogoś innego – opcja tańsza, ale ogólnodostępna dla innych, w tym dla konkurencji.

Opracowanie własnego AI generuje duże koszty początkowe oraz wymaga zatrudnienia wielu specjalistów z branży IT. Pozwalają sobie na to wyłącznie międzynarodowe korporacje, których pozycja na rynku jest stabilna od wielu lat. Przedsiębiorcy nowi, zwłaszcza lokalni i muszący liczyć się z każdymi kosztami, korzystają z metody drugiej.

Po wyborze trzeba zapoznać się z możliwościami, które zapewnia wyselekcjonowana propozycja. Sztuczna inteligencja należąca do innej firmy, np. Chat GPT-4, jest w stanie podpowiedzieć sama, w jaki sposób da się jej użyć; wystarczy wprowadzić odpowiednie zapytanie w pole czatu. Wykorzystać można także w tym celu aplikacje trzecie, służące do automatyzacji pewnych procesów. 

Przyszłość sztucznej inteligencji w e-commerce

Jak będzie wyglądać dokładnie przyszłość dla branży e-commerce ze względu na rosnący trend sztucznej inteligencji? Tego nie wie niestety nikt. Można jednak spodziewać się, że AI doprowadzi do jeszcze większego:

  • wzrostu zadowolenia klientów;

  • obniżenia kosztów prowadzenia działalności;

  • rozwoju w dziedzinie marketingu cyfrowego;

  • ułatwienia codziennej pracy.

To temat, którym z pewnością powinni interesować się przedsiębiorcy, którym zależy na utrzymaniu wysokiej konkurencyjności. Wyszukiwanie nowych informacji o AI, a następnie używanie ich we własnej działalności stanie się na tyle istotne, że będzie mogło zadecydować o szansie na osiągnięcie sukcesu w branży.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.