Sprzedaż internetowa za granicę – własny sklep czy marketplace?

porady dla ecommerce
wykres i okulary

08 stycznia 2024

Rozwój e-commerce otwiera przed przedsiębiorcami szerokie perspektywy związane ze sprzedażą produktów poza granicami kraju. Wiąże się z nim fundamentalne pytanie – zdecydować się na własny sklep internetowy, czy skorzystać z platformy typu marketplace? Wybór między tymi dwiema opcjami to trudne zadanie, jak więc podjąć właściwą decyzję?

Sprzedaż internetowa za granicę – dlaczego to nie takie proste?

Wiemy, że sprzedaż przez internet za granicę nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Działalność międzynarodowa to wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Zadanie to wymaga dogłębnej analizy i zrozumienia:

  • specyfiki rynku;
  • regulacji prawnych;
  • kultury biznesowej;
  • preferencji lokalnych konsumentów.

Dlaczego? Każdy kraj ma swoje własne normy, wartości i upodobania komunikacyjne. Wymusza to konieczność dostosowania nie tylko strategii sprzedażowej, ale także oferty i treści marketingowych do cech szczególnych danego sektora. W innym przypadku z trudem można mówić o dużej szansie na osiągnięcie sukcesu.

Nieznajomość odmiennych przepisów dotyczących sprzedaży online, podatków od transakcji, zwrotów towarów czy nawet ochrony konsumentów prowadzi do problemów prawnych. W niektórych przypadkach nawet do utraty reputacji i poważnych strat finansowych. Aby tego uniknąć, konieczne zwykle jest skontaktowanie się z prawnikiem, a takie działanie zalicza się do kosztownych – zwłaszcza w przypadku dużych podmiotów gospodarczych.

Nie można zapominać także o logistyce. Dystrybucja towarów wiąże się z koniecznością zarządzania zapasami oraz optymalizacją kosztów dostawy. Właściciele firm, którzy nie znajdą efektywnego rozwiązania tego problemu, odnotują spadek potencjalnych przychodów i jakości obsługi klienta. Oba efekty są niezwykle groźne dla każdej działalności i mogą udaremnić całe przedsięwzięcie.

Regulacje prawne i finansowe a sprzedaż międzynarodowa

O czym powinien dowiedzieć się w pierwszej kolejności przedsiębiorca, który planuje prowadzić sprzedaż wysyłkową za granicę? Są to zagadnienia dotyczące:

  • przepisów handlu międzynarodowego;
  • obowiązujących podatków i opłat celnych;
  • ochrony konsumentów i danych osobowych;
  • walut i sposobów płatności;
  • metod rejestracji firmy;
  • licencji (jeżeli takie są wymagane).

To podstawa, będąca warunkiem prawidłowego rozpoczęcia całego procesu.

Sprzedaż za granicę we własnym sklepie internetowym – wady i zalety

Sprzedaż produktów za granicę za pomocą własnego sklepu to strategiczne przedsięwzięcie. Takie działanie oferuje przede wszystkim kontrolę i elastyczność, ale wymaga solidnego zaangażowania finansowego.

Zalety

  • Pełna kontrola nad marką i strategią biznesową.
  • Elastyczność w zarządzaniu asortymentem i cenami.
  • Bezpośredni kontakt z klientami.
  • Uniknięcie prowizji od sprzedaży.
  • Rozbudowa marki na rynku globalnym.

Wady

  • Wysoki koszt i trudność w ekspansji międzynarodowej.
  • Wymóg zrozumienia różnic kulturowych.
  • Konieczność posiadania dobrego planu logistycznego (dotyczącego m.in. transportu wysyłek).
  • Konfrontacja z lokalną konkurencją.

Zwykle okazuje się, że na taką metodę biznesową mogą pozwolić sobie jedynie właściciele prężnie rozwijających się firm (ze względu na dyspozycję dużym kapitałem). MŚP decydują się zwykle na wykorzystanie platform marketplace. Stanowią one bezpieczniejszą alternatywę.

Plusy i minusy handlu międzynarodowego przez marketplace

Czego trzeba się dowiedzieć o sprzedaży towaru za granicę przy wykorzystaniu platformy e-commerce?

Zalety

  • Łatwość dostępu do rynków zagranicznych.
  • Zwiększenie widoczności i zasięgu.
  • Gotowa infrastruktura (w tym zapewnione narzędzia).
  • Optymalizacja kosztów.

Wady

  • Ograniczona kontrola nad platformą.
  • Opłaty i prowizje.
  • Obecność konkurencji.
  • Ryzyko utraty bezpośredniego kontaktu z klientem.
  • Zależność od algorytmów.

Opłaty i prowizje wynikające ze współpracy z marketplace, mimo że znaczące, wciąż często są niższe niż te, które wynikają z rozliczenia kosztów samodzielnej ekspansji międzynarodowej.

Decyzja o wyborze między własnym sklepem internetowym a platformą typu marketplace w kontekście sprzedaży międzynarodowej jest kluczowa i zależy od wielu czynników. Własny sklep oferuje większą kontrolę nad marką i elastyczność w zarządzaniu asortymentem, jednak wiąże się z wyższymi kosztami oraz wyzwaniami związanymi z logistyką i regulacjami prawnymi. Z kolei korzystanie z marketplace'u umożliwia łatwiejszy dostęp do rynków zagranicznych oraz optymalizację kosztów, ale ogranicza kontrolę nad sprzedażą i wiąże się z dodatkowymi prowizjami. Ostateczny wybór powinien być dostosowany do specyfiki danego przedsiębiorstwa, jego możliwości finansowych oraz strategii rozwoju, biorąc pod uwagę zarówno potencjalne korzyści, jak i ryzyka związane z każdą z tych opcji.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.