Coraz więcej internautów korzysta z urządzeń mobilnych, także podczas dokonywania zakupów online. Mimo to e-sklepy wciąż borykają się z problemem opuszczonych koszyków. Jak więc zaprojektować ścieżkę zakupową, aby przyciągnąć klientów do swoich produktów?
Sposoby na dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych
Trzeba mieć na uwadze, że wciąż istnieje problem opuszczonych witryn. Użytkownicy może i częściej przeglądają produkty przy pomocy smartfonów, dodają je nawet do listy czy koszyków, ale zamówienie realizują już częściej na desktopowej wersji strony. Co więc można zrobić, aby zachęcić klientów do zakupów mobilnych? Przede wszystkim zadbać o kwestię UX, czyli doświadczeń użytkownika. Co się do tego zalicza?
- Prosty i intuicyjny interfejs – wlicza się do tego wiele aspektów, którymi zazwyczaj zajmują się UX i UI designerzy. Warto zadbać o odpowiedni kontrast kolorów, neutralne tło oraz odpowiednie fonty. Nie powinny być zbyt ekstrawaganckie, ponieważ szybko zniechęcą użytkowników do zapoznawania się z treścią;
- Responsywność – to jedna z ważniejszych cech sklepów internetowych. Polega na dostosowaniu wyglądu witryny do rodzaju urządzenia. W końcu inaczej sklep prezentuje się na ekranie 24-calowego monitora komputera stacjonarnego, inaczej na tablecie, a jeszcze inaczej na niewielkim ekranie smartfona;
- Czas ładowania strony – statystyki pokazują, że po trzech sekundach ładowania się strony cierpliwość użytkownika drastycznie spada. W dobie wysokiej konkurencyjności trzeba więc zagwarantować szybkie ładowanie się witryny, aby nie tracić klientów już na starcie.
Co ułatwi klientom zakupy mobilne?
To właśnie prawidłowe zaprojektowanie procesu zakupowego może mieć znaczący wpływ na poprawę konwersji w Twoim sklepie. O co więc należy zadbać?
- Odpowiednią nawigację po stronie – użytkownik powinien od razu po wejściu na stronę poczuć się na niej swobodnie. W zgodzie z zasadami projektowania takimi jak „nie każ mi myśleć”, trzeba nawigować go po witrynie tak, aby nie musiał się zastanawiać nad tym, jak wykonać konkretne kroki i gdzie właściwie szukać produktów. Do obowiązkowych elementów zalicza się więc menu z podziałem na poszczególne kategorie produktowe i karty dostępne na stronie;
- Przejrzyste i dokładne karty produktowe – aby klient kupił coś w Twoim sklepie, musi zdobyć na stronie wszystkie niezbędne dla siebie informacje. Jeśli ich nie dostarczysz, to znajdzie je gdzie indziej, a do Ciebie jako sprzedawcy straci zaufanie. Dlatego więc warto zadbać o opisy produktów – jeśli chcesz, aby dodatkowo były dobrze zoptymalizowane pod SEO, możesz zlecić napisanie ich wykwalifikowanemu copywriterowi;
- Możliwość zakupów bez rejestracji – taką funkcjonalność oferuje nasza nowa usługa, czyli InPost Pay. Po jej wdrożeniu sprzedawcy mogą zyskać wiele korzyści i zaoferować nowe możliwości swoim klientom. Jedną z nich są właśnie zakupy bez rejestracji. Zdecydowanie skraca to cały proces zakupowy i może zachęcić osoby, które nie są pewne, czy chciałyby zakładać konto w danym sklepie internetowym;
- Zapamiętywanie wyborów użytkownika – czyli stworzenie przejrzystego i łatwego formularza. Trzeba zadbać o to, by proces wypełniania danych był jak najkrótszy i jak najprostszy.
- Oferowanie szybkich i bezpiecznych metod płatności – różnorodność i bezpieczeństwo to dwa istotne klucze do sukcesu w branży e-commerce. Dotyczy to także oferowanych metod płatności. Warto więc postawić na BLIK, szybkie przelewy czy płatności mobilne takie jak Google Pay oraz Apple Pay. Te popularne metody płatności są dostępne dla klientów także w InPost Pay.
- Oferowanie różnorodnych form dostawy – podobnie jak w przypadku płatności, kilka różnych metod dostawy zachęca klientów do finalizacji zakupów. Każdy użytkownik może preferować określoną formę, dlatego należy zadbać o to, by była dostępna dostawa kurierem, do punktu odbioru lub też do automatu wysyłkowego, takiego jak np. Paczkomat®.
Dlaczego zakupy mobilne powinny być proste i przyjemne?
Zakupy mobilne z roku na rok stają się coraz bardziej powszechne. Korzysta z nich wielu użytkowników, w większych i mniejszych miastach. Zazwyczaj są to jednak osoby do 40. roku życia. Zdecydowaną zaletą tej formy kupowania jest dostępność w każdym momencie i w dowolnym miejscu.
Głównymi zaletami zakupów online są przede wszystkim dostępność, szybkość i komfort. Dlatego też ten obszar stanowi ważne pole do rozwoju dla wielu biznesów. Warto więc dbać o to, by zaspokajać potrzeby swoich odbiorców i ułatwiać im procesy zakupowe. W ten sposób można zachęcić nowych klientów, wprowadzić ciekawe funkcjonalności i sprawić, aby wzmożony ruch na stronie przekształcił się w wyniki ze sprzedaży.
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę przy ułatwianiu klientom zakupów mobilnych?
Samo dbanie o poprawny przebieg procesu zakupowego to nie wszystko. Właściciele sklepów e-commerce powinni również zwracać uwagę na całokształt komunikacji z klientem oraz na aspekty marketingowe. Co więc jeszcze trzeba wziąć pod uwagę?
- Dostosowanie treści do grupy docelowej – każdy sklep jest w stanie określić, kim są docelowi klienci. W jakim są wieku, gdzie mieszkają oraz przede wszystkim – jakie są ich potrzeby. Na tej podstawie można ustalić sposób komunikowania się i pilnować się z góry określonego tone of voice marki;
- Minimalizację kroków transakcyjnych – klientom należy ułatwiać podjęcie decyzji zakupowej na każdym kroku. Zachęci ich do tego krótki formularz, możliwość zrealizowania zakupów bez rejestracji czy też szybkiego opłacenia zamówienia. Najważniejsze, by tych kroków było jak najmniej;
- Personalizację oferty – w miarę możliwości warto oferować stałym klientom indywidualne promocje na konkretne produkty, które często kupują. Sprawdzi się to m.in. w internetowych sklepach spożywczych. Należałoby także zastosować system podpowiadania nowych produktów, które mógłby zainteresować daną osobę. Istotna w tym zakresie jest analiza danych dotyczących wcześniejszych zakupów;
- Reagowanie na feedback od klientów – internetowe rozwiązania pozwalają odbiorcom dzielić się opinią na temat usług czy produktów. Sprzedawcy powinni zwracać uwagę na takie komunikaty (szczególnie te negatywne) i wyciągać z nich wnioski. W ten sposób można się szybko dowiedzieć, jakie obszary wymagają poprawy. Może to być jakość produktów lub też samej obsługi.
Usprawnianie ścieżki zakupowej na urządzeniach mobilnych to ważny krok, który powinien podjąć każdy sklep internetowy. Warto w tym zakresie skorzystać z usługi InPost Pay, dzięki której zaoferuje się klientom zakupy bez rejestracji i zapamiętanie wcześniejszych wyborów. Zdecydowanie skraca to proces zakupowy.