Social commerce, czyli zakupy przez media społecznościowe. Jakie są ich słabe i mocne strony?

porady dla ecommerce
inpost pay

21 maja 2024

Media społecznościowe są już na tyle popularne, że stały się nie tylko narzędziem komunikacyjnym, ale także marketingowym. Szacuje się, że już ponad 70% Polaków korzysta na co dzień z social mediów. To również skuteczna platforma sprzedażowa dla małych, średnich i dużych sklepów internetowych. Czym jest social commerce i jakie są jego wady i zalety?

Czym jest social commerce?

Social commerce to połączenie dwóch obszarów – mediów społecznościowych (z j. angielskiego social mediów) oraz branży e-commerce, czyli handlu elektronicznego. W praktyce oznacza to więc możliwość sprzedawania i kupowania produktów przy pomocy portali społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest itd.

Poprzez działania social commerce firma nie tylko zyskuje nowych klientów (m.in. dzięki łatwiejszej możliwości dotarcia do docelowych odbiorców), ale także buduje pozytywny wizerunek w sieci i dba o relacje z klientem.

Zalety social commerce

Kupowanie i sprzedawanie za pośrednictwem mediów społecznościowych to stosunkowo nowa forma transakcji. Świadczy to jednak o tym, jak intensywnie rozwija się branża e-commerce. Sprawdza się u mniejszych, średnich i większych sklepów internetowych dzięki takim zaletom jak:

  • Możliwość dotarcia do docelowej grupy odbiorców.
  • Budowanie pozytywnego, profesjonalnego wizerunku.
  • Łatwiejsza komunikacja z klientami przed dokonaniem zakupu, jak i w procesie posprzedażowym.
  • Skrócenie ścieżki zakupowej klienta – prosty i szybki sposób dokonywania zakupów może zwiększyć wyniki sprzedaży.
  • Opcja płatnego docierania do nowych użytkowników.
  • Wysokie zasięgi.
  • Integracja kont na mediach społecznościowych ze sklepem na stronie internetowej.
  • Duże możliwości marketingowe.

Sam social commerce marketing, dzięki rozwojowi technologii, ma wiele dróg promowania produktów. Zróżnicowanie platform pomaga w spersonalizowaniu reklam (np. generacja Z o wiele częściej korzysta z TikToka czy Instagrama, a z kolei pokolenie X – z Facebooka). Na takich kanałach przebywają przeważnie stali i doświadczeni użytkownicy, otwarci na nowe możliwości zakupowe. Im taka forma handlu również przynosi wiele korzyści. Na jakie zalety zwracają uwagę konsumenci?

  • Dotarcie do mniejszych sprzedawców, którzy nie wystawiają się nigdzie indziej.
  • Prosta i szybka ścieżka zakupowa.
  • Atrakcyjne ceny.
  • Spersonalizowane reklamy, dzięki czemu można dowiedzieć się o interesujących produktach.

Jakie są słabe strony social commerce?

Niestety, jak każde rozwiązanie, social commerce ma również swoje wady. Nie są to jednak aspekty, z którymi sprzedawcy nie mogliby sobie poradzić, jednak zdecydowanie warto mieć je na uwadze. Jakie ograniczenia mogą napotkać?

  • Trudności z wyróżnieniem się na tle konkurencji.
  • Na wysokie zasięgi wyników organicznych trzeba niekiedy przeznaczyć duży budżet – co działa na niekorzyść mniejszych sprzedawców.
  • Konieczność reagowania na negatywne komentarze, które (choć mogą być bezpodstawne) mają wpływ na wizerunek marki w social mediach.

Klienci także mierzą się z pewnymi barierami i zwracają uwagę na ograniczenia tej formy sprzedaży. Jednym z nich jest wciąż dość silne przywiązanie do zakupów stacjonarnych. Firmy powinny mieć więc na uwadze wątpliwości swoich konsumentów. Zaliczają się do nich m.in.:

  • Obawa przed udostępnianiem danych osobowych w mediach społecznościowych.
  • Brak możliwości przetestowania produktu i zweryfikowania jego oryginalności.
  • Brak pewności co do uczciwości sprzedawców. 

Social commerce – jak robić to dobrze?

Działanie w obszarze social commerce może przynieść wiele korzyści mniejszym i większym sprzedawcom, a przede wszystkim zwiększyć wyniki sprzedażowe. Trzeba jednak umiejętnie korzystać z dostępnych narzędzi i pamiętać o kilku istotnych aspektach:

  • Regularnym udostępnianiu jakościowych treści – sama obecność w mediach społecznościowych to nie wszystko. To właśnie aktywne działanie i uczestniczenie w dyskusjach wzmacnia świadomość i pozycję marki wśród użytkowników.
  • Integracji i automatyzacji procesów sprzedażowych – dzięki niej zamówienia złożone przez klienta od razu docierają do systemu operatora logistycznego i są wysyłane. Takie działania pozwalają sprzedawcy na zaoszczędzenie czasu, który może wykorzystać do rozwijania działalności, a także kosztów magazynowania i zatrudniania pracowników do pakowania oraz wysyłania przesyłek.
  • Testowaniu nowych rozwiązań – twórcy portali społecznościowych stale je udoskonalają, wprowadzając nowe narzędzia. Warto je sprawdzać pod względem przydatności dla danego charakteru działalności.

Można również wykorzystać techniki social media marketing – e-commerce jest branżą, na którą w dużym stopniu wpływają nowinki technologiczne, a taki sposób promowania pozwala jak najszybciej je wdrożyć. Jedna z popularnych metod to np. influencer marketing. 

Przy nawiązywaniu współprac trzeba jednak zadbać o odpowiedni poziom zaufania do partnera, ponieważ jego działania mogą zarówno zachęcić, jak i zrazić potencjalnych klientów.

Rozwój i przyszłość social commerce

Obecnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu marek bez obecności w mediach społecznościowych. Internetowym sprzedawcom, od posiadania profili na social mediach, pozostał jedynie mały krok do rozpoczęcia sprzedaży. Rozwój branży e-commerce i zwiększone zainteresowanie zakupami online może sugerować, że sektor social commerce również będzie się intensywnie rozrastał.

Powodem do inwestowania w ten rodzaj działalności jest duże zainteresowanie ze strony młodszej grupy odbiorców, czyli generacji Z. To właśnie takie osoby najchętniej sięgają po najnowsze rozwiązania i decydują się na kupowanie w social mediach.

Znasz już możliwości i ograniczenia social commerce – co to oznacza dla Twojej działalności? Należy odpowiednio wykorzystywać narzędzia docierania do odbiorców, a jednocześnie pamiętać o barierach, jakie blokują konsumentów przed korzystaniem z takich sklepów.

wróć