Jak pokolenie Alfa zmienia e-commerce?

porady dla ecommerce
Dziewczynka kupująca przez telefon.

04 listopada 2025

Dla pokolenia Alfa (roczniki 2010-2025) zakupy online są tak samo naturalne jak komunikacja w mediach społecznościowych. Ich decyzje są emocjonalne, mobilne i współdzielone z dorosłymi. Raport Havas Media „Projekt Alfa. Jak polskie pokolenie Alfa robi zakupy?” pokazuje wyzwania, z którymi marki będą musiały się zmierzyć, projektując doświadczenia zakupowe nowego pokolenia konsumentów. 

Alfa już kupuje online – ale jeszcze nie sama 

Z raportu Havas Media o pokoleniu Alfa wynika, że 80% dzieci w wieku 10–15 lat dokonuje zakupów online przynajmniej od czasu do czasu. Wychowani w środowisku ekranów, nie traktują zakupów internetowych jako technologicznego wyzwania, lecz jako element codzienności. 

Jednocześnie nie są jeszcze samodzielnymi konsumentami. To generacja, która współtworzy decyzje zakupowe razem z dorosłymi. Dziecko inicjuje potrzebę, wybiera produkt, a rodzic finalizuje transakcję. Dla marek i sklepów internetowych oznacza to konieczność łączenia ról w procesie zakupowym. Trzeba uwzględnić emocjonalny impuls dziecka oraz proces decyzyjności dorosłego. To wyzwanie, ale też szansa na budowanie lojalności dwóch pokoleń jednocześnie.  

Ten „dwustopniowy” model decyzji wymaga od e-commerce zupełnie nowego podejścia do projektowania ścieżki zakupowej: takiej, która będzie zrozumiała, bezpieczna i wygodna zarówno dla młodego użytkownika, jak i jego opiekuna. To zadanie spełnia InPost Pay. 

Rozwiązanie InPost Pay w naturalny sposób odpowiada na ten model. Dziecko może dodać produkty do koszyka na stronie sklepu i wybrać przycisk „Kup z InPost”, a koszyk automatycznie trafi do aplikacji InPost Mobile rodzica. Tam dorosły zatwierdza zakup i jednym przyciskiem potwierdza wybraną metodę płatności i formę dostawy InPost, bez konieczności logowania się do sklepu czy wpisywania danych. To nowy model zakupowy, który łączy pokolenia, upraszcza proces i skraca ścieżkę konwersji do kilkudziesięciu sekund. 

Decyzje oparte na emocjach i relacjach, nie analizie 

W przeciwieństwie do starszych pokoleń, które przy wyborze produktów kierują się racjonalnymi przesłankami, takimi jak cena, opinie czy funkcjonalność, pokolenie Alfa kupuje oczami i emocjami. 

Dla młodych użytkowników zakupy online są przedłużeniem sfery rozrywki, komunikacji i tożsamości. Podejmują decyzje nie na podstawie analizy, ale z inspiracji - tego, co widzą w sieci. Z Raportu Havas Media wynika, że "najważniejszym źródłem wiedzy o produktach są dla nich rówieśnicy, treści z TikToka lub YouTube’a, a także to, co dzieje się w ich bliskim otoczeniu". 

Postaw na emocje 

Marki powinny znaleźć się tam, gdzie Alfa spędza czas, a nie tam, gdzie kupuje. Krótkie formaty wideo, rekomendacje rówieśników i szybkie ścieżki konwersji (np. bezpośredni zakup z linku lub aplikacji) będą z pewnością dobrym elementem strategii zakupowej. Narzędzia, takie jak InPost Pay świetnie wpisują się w ten plan, pozwalając przenieść impuls zakupowy z kanału społecznościowego prosto do koszyka i to bez przerywania emocji.  

Zakupy pokolenia Alfa mają w dużej mierze charakter spontaniczny i impulsowy. Co piąty przedstawiciel tej grupy (21%) przyznaje, że kupuje produkty od razu, bez zastanowienia, a większość decyzji podejmuje w ciągu kilku godzin. Dla Alfy liczy się natychmiastowa realizacja potrzeby – gdy coś ich zainteresuje, chcą to mieć tu i teraz. To pokazuje, jak ważna w e-commerce staje się szybkość reakcji i prostota ścieżki zakupowej. Każdy dodatkowy krok na ścieżce zakupowej zadziała na nich jak hamulec. Zbyt długi proces logowania, konieczność wpisywania danych czy brak prostych płatności powodują, że impuls wygasa, a sklep traci konwersję. E-commerce, który chce nadążyć za Alfą, powinien skracać proces zakupowy do minimum. 

Według Raportu "dla pokolenia Alfa podstawowym sprzętem, na którym robią zakupy jest smartfon", dlatego doświadczenie zakupowe musi być maksymalnie mobilne i uproszczone. W InPost Pay można przejść od impulsu do zakupu w kilkanaście sekund. Produkt dodany do koszyka da się sfinalizować jednym kliknięciem w aplikacji rodzica, bez logowania czy formularzy. To dokładnie to, czego oczekuje młode pokolenie: natychmiastowość, prostota i zero frustracji. 

Finanse współdzielone z dorosłymi – nowe wyzwanie dla płatności online 

Pokolenie Alfa nie ma jeszcze własnych środków finansowych, ale już dziś aktywnie uczestniczy w procesie zakupowym. Jednakże według raportu Havas Media "aż 46% członków pokolenia Alfa musi za każdym razem pytać rodziców o zgodę na zakupy online, a kolejne 45% potrzebuje tej zgody w przypadku droższych przedmiotów". To pokazuje, że choć nastolatki są aktywne w e-commerce, decyzje końcowe zwykle podejmują opiekunowie, a w przypadku płatności to dorośli ostatecznie realizują transakcję. 

Dla sklepów online oznacza to konieczność tworzenia rozwiązań łączących emocjonalny impuls dziecka z racjonalną kontrolą dorosłego. To nowe wyzwanie, w którym wygoda, transparentność i bezpieczeństwo muszą iść w parze. Dlatego coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania oparte na współdzielonym procesie zakupowym. Takie jak te, które integrują koszyk dziecka z aplikacją rodzica i umożliwiają zatwierdzenie płatności jednym kliknięciem. 

Pokolenie Alfa zmienia zasady gry w e-commerce 

Ludzie z roczników 2010-2025 dopiero rozpoczynają konsumpcję, ale już mają realny wpływ na kierunek zmian w e-commerce. Ich sposób kupowania: szybki, emocjonalny, mobilny i współdzielony z dorosłymi, wymaga od marek nowego myślenia o doświadczeniu zakupowym. 

Z raportu Havas Media wynika, że aż 25% przedstawicieli pokolenia Alfa rezygnuje z zakupów online, gdy proces okazuje się zbyt skomplikowany. Dla biznesu to sygnał, że nadchodzi era zakupów bez barier: bez logowań, długich formularzy i skomplikowanych płatności. Liczy się prostota, integracja i możliwość reagowania na impuls. Dlatego narzędzia takie jak InPost Pay, to nowoczesny model zakupowy, w którym użytkownik może sfinalizować transakcję w kilka sekund, bez każdorazowego wypełniania danych i frustracji przy zakładaniu konta czy logowaniu. Dla marek to z kolei realny wzrost konwersji, lojalności i pozytywnego doświadczenia zakupowego. 

Jeśli Twoja marka oferuje produkty dla młodego pokolenia, warto zoptymalizować swój sklep pod jego potrzeby i włączyć InPost Pay. Nie czekaj, aż zmiana stanie się koniecznością. Młode pokolenie szybko dorośnie i stanie się bardziej samodzielne w kwestiach zakupów, jednak ich przyzwyczajenia do wygody pozostaną. Dostosuj - razem z InPost Pay - swój sklep już teraz, do ich potrzeb, bo właśnie oni będą wkrótce definiować, jak wygląda nowoczesny handel online. 

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.