Popularność zakupów online wzięła się z ich szybkości i wygody. Aby przekonać klientów do siebie, każdy przedsiębiorca handlujący w sieci powinien sprostać ich oczekiwaniom. W tym celu trzeba do minimum skrócić ścieżkę zakupową. Czym ona jest oraz jak może w tym pomóc nasza nowa usługa InPost Pay? Spieszymy z odpowiedziami!
Ścieżka zakupowa klienta, czyli prosty przepis na większą ilość konwersji
Przekonanie użytkownika internetowego do zostania klientem wymaga dużej ilości pracy. Kluczem do sukcesu jest zaoferowanie my prostego doświadczenia zakupowego. Jest to niezbędne, by nie odstawać od konkurencji. Co więc należy zrobić? Wdrożyć plan składający się z trzech etapów:
- pokazania się;
- zainteresowania klienta;
- przeprowadzenia przez proces składania zamówienia.
Pokazanie się klientowi
Pierwszym krokiem prowadzącym do zakupu jest wypromowanie swojej marki i jej oferty. Najważniejsze działanie, które trzeba podjąć, to wypozycjonowanie strony internetowej. Dzięki temu zacznie piąć się w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na większą liczbę odwiedzin. Stąd już blisko do zainteresowania potencjalnego konsumenta poszczególnymi pozycjami z oferty e-sklepu.
Wysokie miejsce w wyszukiwarkach (przede wszystkim Google) ma kluczowe znaczenie, ale niestety nie wystarczy, aby osiągnąć pełnię sukcesu. Nie każda osoba przeglądająca sieć trafi na stronę sklepu z poziomu wyników wyświetlanych w odpowiedzi na wpisaną frazę. Z tego powodu nie obejdzie się bez zainicjowania płatnych działań promocyjnych. Banery, artykuły sponsorowane i reklamy w formie wideo pozwolą trafić na witrynę internautom, którzy w innym przypadku być może nigdy nie dowiedzieliby się o jej istnieniu.
Wzbudzenie zainteresowania konsumenta
Niewykluczone, że już pierwsze wejście na stronę sklepu wystarczy, by klient wybrał coś z jego oferty i złożył zamówienie. Możliwe też, że zdecyduje się nawet na przysyłanie newslettera, e-maili z ofertami promocji lub pobierze aplikację sklepu. Większość opuszcza jednak stronę, a to stwarza ryzyko, że o niej zapomną. By do tego nie doszło, trzeba zainwestować w remarketing, czyli różne formy powracania do klienta z komunikatem marketingowym, np. w formie banerów wyświetlających się osobom, które już wcześniej odwiedziły sklep.
Działania marketingowe trzeba stale monitorować. Dzięki informacjom, jakie produkty najczęściej interesują trafiających na stronę sklepu, które reklamy klikają chętniej, na jakim etapie niektórzy porzucają zakupy itd., można eliminować błędne elementy strategii promocyjnej. Zrozumienie ich oczekiwań pozwala zmodyfikować ścieżkę zakupową tak, by klient złożył zamówienie.
Doprowadzenie do sfinalizowania transakcji
Nawet znajomość potrzeb konsumentów takich jak preferowana szerokość oferty czy wysokość cen nie wystarczy do osiągnięcia oczekiwanych zysków. Powodem rozczarowania najczęściej bywa niepotrzebne wydłużenie ścieżki zakupowej na jej ostatnim etapie. Klient zmuszony do skorzystania ze skomplikowanego sposobu wyszukiwania produktów, a potem nieintuicyjnej metody płatności, najprawdopodobniej porzuci koszyk.
- Proste menu wyszukiwania z klarownym podziałem na kategorie.
- Brak konieczności rejestracji.
- Możliwość wyboru spośród szybkich sposobów płatności.
To najlepsza droga do skrócenia ścieżki zakupowej. Od momentu wejścia na stronę do złożenia zamówienia, klienta powinno dzielić tylko kilka kliknięć.
Jakie czynniki mogą negatywnie wpłynąć na ścieżkę zakupową Twoich klientów?
W pierwszej kolejności wpływ na decyzje klientów mają takie czynniki jak:
- działanie strony – powoli wczytujące się podstrony i nieczytelna nawigacja to wystarczający powód do rezygnacji z zakupów
- obsługa – osoba, której szybko nie uda się znaleźć produktu, nie będzie zadawała sobie trudu jego wyszukania
- niewiele opcji dostaw i płatności – jeśli odwiedzający sklep porzucają zakupy na ostatnim etapie ścieżki, świadczy to o zbyt wąskim wachlarzu dostępnych opcji finalizacji zamówienia
Na szczęście wszystkim tym problemom można łatwo zaradzić. Wystarczy na stronie lub w aplikacji sklepu zaimplementować InPost Pay, czyli nasze nowe narzędzie do wygodnych transakcji.
InPost Pay – jak przełoży się na ścieżkę zakupową klientów?
Usługa InPost Pay pozwala skrócić ścieżkę zakupową tak bardzo, jak to tylko możliwe dzięki połączeniu płatności i dostawy w jeden przycisk. Rejestracja w usłudze znacznie ułatwia klientowi zakupy we wszystkich sklepach internetowych, które wdrożą to rozwiązanie. Konsument kupuje szybciej, a w dodatku nie musi zakładać profilu na stronie e-sklepu i wypełniać zbędnych formularzy.
Kolejna zaleta InPost Pay to fakt, że jest ona częścią aplikacji InPost Mobile, z której korzysta już ponad 11 mln użytkowników. Użytkownik wybiera w aplikacji swoją ulubioną formę płatności (np. kartą) i preferowane miejsce odbioru (np. Paczkomat®, PaczkoPunkt) - robi to tylko raz, a dane mogą być użyte przy składaniu kolejnych zamówień. Znacznie skraca to ścieżkę zakupową dla wszystkich kolejnych zakupów z InPost Pay - nie trzeba za każdym razem wybierać płatności, dostawy i podawać zbędnych danych.
InPost Pay ma też unikatową wśród systemów płatności opcję przypominania o pozostawionym koszyku - jeśli klient nie sfinalizował transakcji, produkty będą widoczne w koszyku InPost Pay i za jakiś czas przypomną o sobie. Co więcej, klient zyskuje nie tylko wygodniejszą ścieżkę zakupową, ale także całą historię swoich zakupów w jednej aplikacji. Gdy natomiast zamawia kilka produktów z różnych sklepów jednocześnie, nie musi już zgadywać, który kryje się pod danym numerem przesyłki - wszystkie dane są widoczne w aplikacji!
InPost Pay to innowacyjne rozwiązanie, które skraca ścieżkę zakupową i wprowadza szereg ułatwień dla klienta na polu płatności i dostawy. Dzięki temu będzie on częściej korzystać z Twojej oferty - do usługi rejestruje się raz, a korzyść ze skróconej ścieżki zakupowej pomoże mu wielokrotnie!