Performance marketing to jeden z nowoczesnych modeli działań reklamowych, który wykorzystuje się w e-commerce. Można go zaimplementować w różnych kanałach nadawczych, aby pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swoją pozycję w branży. Na czym to wszystko polega?
Co to jest performance marketing?
Performance marketing – co to takiego? Najczęściej cel działań marketingowych to wzmacnianie miejsca marki w sektorze rynku i szerzenie informacji o jej ofercie. W performance marketingu, czyli marketingu efektywnościowym, kluczowe jest osiągnięcie określonego rezultatu.
Ten model reklamy ma ustalony cel, po którego spełnieniu kończy się daną kampanię. Do pożądanych skutków mogą należeć m.in.:
pozyskanie nowych subskrybentów newslettera,
zwiększenie sprzedaży danego produktu,
podniesienie pozycji w wyszukiwarce.
Kluczową cechą performance marketingu stanowi koncentracja na analizie danych i pomiarze efektywności. Działania planuje się w taki sposób, aby ich skuteczność dało się realnie sprawdzić i zmierzyć. Regularne organizowanie takich kampanii pomaga w systematycznym i dobrze zaplanowanym rozwoju marki.
Cele performance marketingu
Marketing efektywnościowy pomaga w osiąganiu kolejnych założeń sprzedawców. Zwykle dążą oni do zwiększania sprzedaży. Kampanie mają generować zyski dla przedsiębiorstwa, a jednocześnie zatrzymywać klientów na dłużej. Ten model reklamy stosuje się przede wszystkim przy okazji wprowadzania nowych produktów na rynek.
Kolejny częsty cel tych działań to generowanie leadów, czyli pozyskiwanie danych kontaktowych nowych odbiorców. Można to realizować poprzez poszukiwanie subskrybentów newslettera. Wtedy łatwiej docierać do nich ze swoją ofertą, co zwiększa szanse na ich zakupy na stronie.
Celem marketingu efektywnościowego nierzadko jest podnoszenie wskaźnika konwersji, czyli relacji między liczbą osób odwiedzających witrynę a kupujących. Takie działania realizuje się np. poprzez naprawę niedoskonałości w sklepie online i ułatwianie procesu finalizacji transakcji.
Założeniem performance marketingu może być zwiększenie zaangażowania odbiorców w działania marki na social mediach. W tym celu tworzy się m.in. płatne kampanie w różnych kanałach nadawczych. Kreuje się także większe ilości treści dla obserwujących.
W końcu sprzedawcy dążą również do zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach. Aby to osiągnąć, odnawiają opisy produktów i kategorii w sklepie, dodają zakładkę blogową czy inwestują w artykuły i kampanie sponsorowane. Ważne jest to, aby na początku ocenić swoje oczekiwania, a następnie wiedzieć, do jakiego efektu się dąży.
Rola performance marketingu w e-commerce
Kampanie performance mają szczególne znaczenie dla e-commerce, ponieważ to branża, w której łatwo określać cele, do których można dążyć za sprawą kampanii. Zwiększanie sprzedaży da się też bez trudu monitorować, aby wiedzieć, czy działania przynoszą oczekiwane efekty.
Performance marketing w e-commerce pomaga w docieraniu do nowych konsumentów. Umożliwia m.in. tworzenie spersonalizowanych ofert dla kupujących. Pozwala skupiać się np. na zachęcaniu do ponownych zakupów w witrynie. Często dotyczy ulepszeń strony internetowej.
W jakich kanałach reklamowych można wykorzystać performance marketing?
Performance marketing wpisuje się szczególnie dobrze w internetowe kanały reklamowe. Jednym z nich jest SEM, czyli Search Engine Marketing. To płatne kampanie promocyjne w wyszukiwarkach, które prowadzą do wyświetlania materiałów danej marki, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę daną frazę kluczową. Pomaga to w docieraniu do większej liczby potencjalnych klientów.
Reklamy w ramach marketingu efektywnościowego prowadzi się też w social mediach. Można tam prezentować swoją ofertę nowym odbiorcom, którzy wykazują zainteresowanie profilem działalności marki. W mediach społecznościowych łatwo docierać do odpowiednich grup docelowych, ponieważ często użytkowników o podobnych zainteresowaniach da się znaleźć w konkretnych miejscach. Spore znaczenie mają reklamy display, które wyświetlane są na różnorodnych stronach internetowych.
Poza tym korzysta się również z e-mail marketingu, który polega na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą. Za pomocą wiadomości można przesyłać spersonalizowane treści, mające na celu np. zwiększenie sprzedaży określonych produktów. Spore znaczenie mają reklamy display, które wyświetlane są na różnorodnych stronach internetowych.
Narzędzia performance marketingu
Wiadomo już, co to jest performance marketing, warto więc poznać narzędzia, za których pomocą można realizować poszczególne działania.
Google Ads – pozwala tworzyć kampanie w wyszukiwarce, a także monitorować ich zasięg i działanie.
Facebook Business Manager – umożliwia prowadzenie czynności marketingowych na Facebooku i Instagramie.
Google Analytics – pomaga w analizie ruchu w e-sklepie i zachowań użytkowników.
LinkedIn Campaign Manager – służy do planowania treści reklamowych w serwisie biznesowym.
Aby skutecznie realizować działania związane z marketingiem efektywnościowym, najlepiej zatrudnić do współpracy specjalistów od reklamy i tworzenia treści. W zależności od oczekiwanych celów i kampanii powinno się dobierać ekspertów o ukierunkowanych umiejętnościach. Do poprawy np. działania strony internetowej potrzebni będą programiści i UX designerzy.
Performance marketing a trendy
Branża marketingowa nie jest pozbawiona trendów i często panują w niej mody na określone działania. Powinno się więc cały czas śledzić bieżące zmiany i reagować na nie. Przykład stanowi wzrost transakcji zakupowych realizowanych na urządzeniach mobilnych.
Warto zatem dopasować swoją kampanię do smartfonów i tabletów zarówno pod względem funkcjonowania strony, jak i wyświetlania reklam. Korzysta się też z rozwiązań sztucznej inteligencji np. przy kreowaniu materiałów promocyjnych, które nie byłyby możliwe lub byłyby zbyt kosztowne do urzeczywistnienia w świecie realnym.
Często marki korzystają z tego np. poprzez tworzenie krótkich wideo reklamujących nowy produkt, których akcje osadzają w centrach dużych miast.
Rozwijający się trend to również influencer marketing, który przybiera coraz nowsze formy. Czasami twórcy podróżują na drugi koniec świata, aby wziąć udział w kreatywnych kampaniach mających na celu np. zachęcenie ludzi do pójścia do kina na dany film. I trzeba przyznać, że jest to bardzo skuteczne, gdyż przekłada się na większą sprzedaż biletów.
Rozliczanie kampanii performance marketingowych
Performance marketing to takie działania, które rozlicza się jedynie za osiągane efekty. W przypadku, gdy wykupuje się reklamę w jakimś serwisie, płaci się za to, ile razy użytkownik podejmie jakąś interakcję, czyli np. kliknie baner i otworzy stronę internetową sprzedawcy.
Opłatom podlegają również takie efekty jak nowi użytkownicy newsletterów czy liczba wypełnionych ankiet, które przeprowadza przedsiębiorstwo. Wszystko zależy od konkretnej kampanii i jej rezultatów. Performance marketing pozwala zatem zaoszczędzić na działaniach i płacić jedynie za to, co faktycznie przynosi profit.
Na koniec kampanii w internecie reklamodawca robi podsumowanie, a klient uiszcza kwotę za aktywności swoich odbiorców.
Jak mierzyć skuteczność kampanii performance marketingu?
Sposoby mierzenia skuteczności działań zależą od podjętych akcji marketingowych. Narzędzia takie jak Google Ads pomagają w obliczaniu wyników i przedstawiają dane liczbowe na temat powodzenia kampanii. Jednym z kluczowych czynników pomiarowych jest rosnąca konwersja w e-sklepie.
Skróty, które warto znać, to:
ROI (Return on Investment) – stosunek między zyskiem z kampanii a kosztem jej przeprowadzenia w sieci.
CPA (Cost per Action) – model pomiarowy polegający na płaceniu za konkretne działania podjęte przez użytkownika.
CTR (Click-Through Rate) – współczynnik liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklam.