Na jakiej platformie warto postawić sklep internetowy?

porady dla ecommerce
Uśmiechnięta kobieta trzymająca na kolanach laptop.

15 kwietnia 2025

Wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej jest nieodzownym elementem wejścia do branży e-commerce. Silnik e-sklepu powinien być dostosowany do możliwości i wymagań przedsiębiorcy oraz spełniać oczekiwania jego klientów. Na jakiej platformie rozpocząć działalność? 

Czym jest platforma e-commerce? 

Obserwujemy nieustanny wzrost sektora e-commerce w Polsce. Na wejście do branży decydują się zarówno doświadczeni przedsiębiorcy, jak i osoby dopiero rozpoczynające swój internetowy biznes. Jak pokazują badania – to się opłaca! Niemal 80% Polaków robi zakupy przez internet (raport Gemius E-commerce w Polsce 2024). 
 
Do założenia własnego sklepu zachęca nie tylko duży popyt na produkty sprzedawane online, ale również: optymistyczne prognozy dla sektora handlu internetowego, stały rozwój infrastruktury i coraz nowsze rozwiązania technologiczne. 
 
Dla początkującego przedsiębiorcy najważniejszą kwestią jest wybór odpowiedniej platformy e-commerce gwarantującej obsługę transakcji pomiędzy sprzedawcą, a kupującym. 
 
Sprawdzona i dopasowana platforma sklepu online pozwoli m.in. na: zarządzanie asortymentem produktów, bezpieczne przechowywanie danych klientów, zmiany cen, aktualizowanie stanów magazynowych, modyfikowanie oferty czy dokonywanie płatności przy użyciu określonych narzędzi. 

Typy platform sprzedażowych 

Odpowiednio dopasowana infrastruktura IT dla e-commerce jest niezbędna do prowadzenia biznesu w przestrzeni internetowej. Ma ona wpływ m.in. na obsługiwane funkcje czy koszty utrzymania i ewentualnej rozbudowy e-sklepu. 
 
Platformy sprzedażowe dzielą się na: 

  1. platformy na zasadzie marketplace – umożliwiają sprzedaż internetową bez konieczności korzystania z własnej witryny, przykładami są Allegro i eBay; 

  2. platformy e-commerce – gotowe internetowe platformy zakupowe, które mogą być udostępniane np. na zasadzie szablonu lub otwartego kodu; 

  3. platformy personalizowane – zaprojektowane od podstaw w odpowiedzi na potrzeby danego sprzedawcy. Rozwiązanie to pozwala na liczne (wręcz nieograniczone) modyfikacje. Jednak jest to platforma stosunkowo kosztowna i wymagająca stałej współpracy z programistami. 
     
    Jednocześnie, platformy sprzedażowe e-commerce można podzielić na następujące typy: 

  4. platformy SaaS – najtańsze i jednocześnie najprostsze w obsłudze rozwiązanie, które pozwala na szybkie rozpoczęcie działalności. Polega na udostępnieniu klientowi gotowego szablonu wraz z domeną i hostingiem na zasadzie abonamentu. Zmiany i modyfikacje strony sklepu są w związku z tym ograniczone. Usługodawca odpowiada za utrzymanie platformy i pomoc techniczną; 

  5. platformy open source – otwarty kod do dowolnego modyfikowania, który często jest udostępniany darmowo. Dostosowanie funkcjonalności sklepów wymaga jednak nakładów pracy programistów oraz integracji z płatnymi rozszerzeniami. 

Czym kierować się przy wyborze platformy sprzedażowej? 

Najlepiej dopasowana platforma e-commerce odpowiada na potrzeby i wymagania zarówno właściciela sklepu, jak i jego klientów. Znaczenie ma nie tylko jej koszt, ale również takie kwestie, jak możliwość wprowadzania modyfikacji czy rozbudowy w przyszłości, jak i poziom skomplikowania obsługi sklepu. 
 
Każdy przedsiębiorca, przed wyborem platformy, powinien dokładnie przeanalizować swoje cele biznesowe, w tym przewidywaną skalę sprzedaży (tj. liczebność asortymentu, ruch na stronie) oraz wynikające z niej potrzeby. Znaczenie ma także charakter oraz specyfika branży. 
 
W przypadku osób stawiających pierwsze kroki w sektorze e-commerce, takich jak małe firmy czy start-upy, korzystną opcją może okazać się platforma SaaS. Pozwoli ona na szybkie wdrożenie i intuicyjną obsługę przy zachowaniu niskich kosztów. Należy jednak pamiętać, że dostosowanie funkcji i rozbudowa sklepu są wówczas mocno ograniczone. 

Platformy e-commerce, a implementacja wtyczki InPost Pay 

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele oprogramowań dla sklepów internetowych: zarówno typu open source, jak i SaaS. W tym artykule postanowiliśmy przedstawić te,  które umożliwiają wdrożenie InPost Pay przez wtyczkę. 

PrestaShop 

PrestaShop to popularna platforma sprzedaży internetowej typu open source. Rozwiązanie sprawdza się w przypadku średnich i małych przedsiębiorców, którzy poszerzają swój asortyment i nie wystarcza im już oprogramowanie SaaS. Jej użytkowanie wiąże się z koniecznością zakupu domeny, wdrożeniem sklepu oraz utrzymaniem serwera. 
 
PrestaShop oferuje szereg podstawowych funkcji, takich jak: dodawanie produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy udostępnianie różnych metod płatności, a oprócz tego pozwala na podjęcie współpracy z agencjami w celu rozbudowy sklepu. Należy jednak pamiętać, iż znaczna część praktycznych funkcji jest dodatkowo płatna. 

WooCommerce 

Jest to kolejny program e-commerce typu open source, który pozwala na zbudowanie sklepu z wykorzystaniem gotowego szablonu lub indywidualnego projektu zleconego developerowi. Tak jak w przypadku PrestaShop, właściciel sklepu ma możliwość modyfikacji kodu źródłowego, ale konieczne jest opłacenie hostingu, którego ceny są dość wysokie. Popularność platformy przekłada się jednak na dużą dostępność wtyczek. Użytkownicy wysoko oceniają WooCommerce pod względem pozycjonowania. 

Shoper 

Shoper to polska platforma e-commerce typu SaaS, która oferuje szereg narzędzi ułatwiających zarządzanie sklepem (w tym rozliczenia księgowe). Sprzedawcy mogą korzystać z kilkudziesięciu różnych opcji modułów, a każdy z nich podlega łatwej personalizacji - dzięki temu można dopasować je do swoich potrzeb. Rozwiązanie zapewnia prostą ścieżkę zakupową na urządzeniach każdego typu. 

W ramach oprogramowania Shoper można dostarczać konsumentom wszystkie najpopularniejsze i bezpieczne metody płatności. Co więcej, usługa obejmuje wsparcie kampanii marketingowych w wielu kanałach, w tym w mediach społecznościowych, co pomaga w dotarciu do nowych klientów. 

AtomStore 

AtomStore to platforma sprawdzająca się przy szybko rozwijających się biznesach, ponieważ dobrze dostosowuje się do rosnących potrzeb wydajności e-sklepu. Platforma oferuje mnóstwo udogodnień, w tym m.in. aktywne rekomendacje zakupowe, dzięki którym klienci otrzymują propozycje artykułów, jakie mogą ich zainteresować. 
 
Dzięki platformie sprzedawca otrzymuje dostęp do systemu, który analizuje zachowania klientów w e-sklepie. Może także nadawać newsletter ze spersonalizowanymi treściami, prowadzić działania marketingowe czy sprzedaż zagraniczną. 

Magento 

Intuicyjna platforma Magento jest udostępniana w ramach open source. Pozwala łatwo dotrzeć do nowych klientów i skalować wydajność e-sklepu. Oferuje szablony zaprojektowane tak, by odpowiadały wymogom SEO i potrzebom konsumenckim na każdym etapie ścieżki zakupowej. 
 
Magento to Bronze Solution Partner, który pomaga zarówno doświadczonym, jak i początkującym sprzedawcom. Umożliwia integrację z wieloma zewnętrznymi oprogramowaniami i wspiera działania sprzedaży omnichannel, co pozwala na wypracowanie funkcji i wyglądu sklepu na miarę oczekiwań. 

IdoSell 

Usługa SaaS od polskiego dostawcy, której użytkownicy mogą dowolnie rozbudowywać swój sklep dodatkowymi aplikacjami.  
 
--- 

Po wyborze odpowiedniej platformy właściciel sklepu może zająć się innymi obszarami związanymi z działalnością w e-commerce, jak chociażby współpraca z firmą kurierską, która zapewni szybkie i bezpieczne dostawy do klientów. 
 
Wówczas warto skorzystać ze specjalnych ofert dla e-commerce, np. tych proponowanych przez firmę InPost. Obejmują one dostawę pod wskazany adres lub do automatów Paczkomat®, odbiór przesyłek z siedziby firmy oraz integrację sklepu z systemem przewoźnika. Ponadto, klienci e-sklepu współpracującego z InPost mogą na bieżąco śledzić status przesyłki i dokonywać Szybkich Zwrotów. 

 

wróć