Na czym polegają testy A/B w e-commerce?

porady dla ecommerce
Osoby pracujące przy laptopie, otoczone kartonami i materiałami do pakowania.

20 września 2023

Raz stworzona strategia marketingowa, koncentrująca się na maksymalizowaniu wskaźnika konwersji nie będzie równie efektywna przez kolejne lata. Optymalizacja to proces ciągły, który powinien być realizowany przy użyciu precyzyjnych danych, a nie przeczuć. By upewnić się, że nasza witryna wykorzystuje maksymalny potencjał, warto rozważyć wdrożenie testów A/B. Czym dokładnie są te testy i jak mogą poprawić efektywność strony internetowej pod kątem sprzedażowym?

Czym są testy A/B w marketingu?

Czym dokładnie są testy A/B i jak wykorzystywane są w branży e-commerce? To jedna z najskuteczniejszych metod testowania dwóch różnych wariantów rozwiązania, które ma zostać wprowadzone w celu usprawnienia procesów marketingowych w firmie. Testy A/B mogą być wykorzystane w przypadku:

  • witryn www;
  • reklam Google Ads;
  • grafik reklamowych;
  • multimediów

i wiele więcej. W testach A/B zbiera się grupę badanych lub testerów, którzy mają za zadanie ocenić efektywność, UX lub funkcjonalność danego rozwiązania. Wrażenia, oceny i opinie na temat obu rozwiązań analizuje się, porównuje, a efektem takiego zabiegu jest wybór skuteczniejszego wariantu, który został lepiej odebrany przez odbiorców. 

Testy A/B to krok naprzód w stosunku do zabiegów marketingowych, które są planowane i realizowane w wewnętrznym gronie specjalistów od marketingu. Biznes ewoluuje i stara się w coraz większym stopniu podporządkować preferencjom klientów, a model testowania potencjalnych rozwiązań właśnie z aktywnym uczestnictwem tych klientów znacząco zbliża nas do stworzenia strategii marketingowej, która w znacznie większym stopniu będzie oddziaływała na odbiorców. 

Jak testy A/B mogą poprawić wyniki sklepu internetowego?

Jednym z najważniejszych wskaźników, na który regularnie spogląda właściciel sklepu internetowego, jest wskaźnik konwersji. Jeśli chcemy poprawić zaangażowanie klientów i zwiększyć ich aktywność, powinniśmy iść tropem ich preferencji. W tym celu możemy z powodzeniem zastosować testy A/B, które świetnie sprawdzają się w procesie testowania takich elementów, jak layout strony, grafiki, treść lub wezwanie do akcji. Trochę więcej wysiłku i czasu włożonego w projektowanie kilku alternatywnych rozwiązań znacząco zwiększy szanse na to, że zaprojektujemy stronę internetową, która w spełni oczekiwana klientów.

Testy A/B pomagają także w dotarciu do klientów, poprawie ogólnie pojętego UX strony internetowej - a w efekcie do poprawy jej efektywności. 

Twarde dane, które spływają do nas w trakcie wykonywania testów i dają nam gotowe rozwiązania, dzięki którym nasz sklep internetowy będzie miał potencjał do stałego rozwoju. 

Jak zaplanować testy A/B?

Przeprowadzenie testów A/B wymaga od nas pewnego przygotowania, dzięki czemu finalne wyniki będziemy mogli uznać za wiarygodne. O czym pamiętać przy planowaniu testów A/B? Przede wszystkim określenie przedmiotu i celu testowania. Testować na stronie możemy wszystko - od nagłówków, przez treści, grafiki, przyciski CTA, aż po konkretne podstrony czy wyskakujące pop-upy.

Warto również zweryfikować, jaki parametr będzie wskaźnikiem docelowym, który pomoże nam ocenić, który wariant będzie tym najlepszym. Planując testy A/B pamiętajmy, by zawsze skupić się na jednej zmiennej - przycisku, konkretnej reklamie lub treści. Przeprowadzenie zbiorowych testów A/B badających kilka konkretnych elementów brzmi zachęcająco, jednak nie zapewnią one tak jednoznacznych wyników, jak pojedyncze testy.

W kolejnym kroku powinniśmy przejść do przygotowania testowych wersji oraz sposobów, w jaki oba warianty będą przez nas analizowane. Możemy to zrobić za pomocą prostego formularza, w którym testerzy podzielą się swoją opinią, ale możemy także stworzyć alternatywne sposoby, jakimi są raporty ścieżek konwersji, nagrania sesji na stronie, analizy ścieżki klienta czy mapy cieplne. 

Na samym końcu grupa testowa. Każda "grupa odbiorców" może dostarczyć innych wyników, dlatego tak ważne jest, by dwie równe grupy odbiorców nie różniły się zbytnio. Tak przygotowane testy A/B mają dużą szansę na odniesienie sukcesu i wpłynięcie na efektywność naszego sklepu online. 

Najczęstsze błędy popełniane podczas testów a/b w e-commerce

Testy A/B, choć niezwykle skuteczne w kontekście poprawy konwersji, mogą być wykonywane i analizowane w błędny sposób. Jakich błędów unikać, by mieć pewność, że testy są wiarygodne? Przede wszystkim zarezerwowanie odpowiednio długiego interwału czasowego. Testy A/B bardzo często kończą się zbyt szybko - akurat w momencie, w którym testowe założenia właściciela strony zostały spełnione. Kluczem do sukcesu jest zebranie dużej liczby rekordów testowych, na podstawie których będziemy w stanie podjąć świadome i wiarygodne decyzje związane ze zmianami w sklepie internetowym. 

Kolejny często pojawiający się błąd? Wcześniej wspomniane testowanie zbiorowe. Jeśli użytkownik będzie miał za zadanie przetestować kilka elementów na stronie - przycisk Call to Action, banner, treść i layout graficzny, nie skupi się w całości na żadnych z tych elementów. Efekt? Niedokładny wynik testów, który nie przyniesie żadnych korzyści. 

Warto również pamiętać, że jednorazowe przeprowadzenie testów A/B nie zapewni skuteczności na wiele lat. Trendy w branży e-commerce ewoluują, podobnie jak preferencje odbiorów. To, co teraz wydaje się odbiorcy atrakcyjne, już za kilka lat może być uznane za całkowicie niedopasowane. 

Analiza wyników testów A/B w marketingu – na co zwrócić uwagę?

Testy A/B zostały już przeprowadzone? Komplet wyników i obserwacji spłynął? A zatem czas przejść do ich analizy. Jak to zrobić, by cała inwestycja w testy była uzasadniona? Przede wszystkim dokładnie przeanalizujmy każdą obserwację i podsumujmy dwa warianty pod kątem ocen wystawionych przez odbiorców. Jeśli jedno rozwiązanie ma znaczącą przewagę, która dodatkowo jest spójna z naszymi założeniami i celami, możemy z powodzeniem uznać testy A/B za wiarygodne. Jeśli jednak nie otrzymaliśmy jednoczesnych wyników, a oba warianty testu A/B cieszą się podobnym uznaniem, warto rozważyć:

  • wydłużenie procesu testowania;
  • zamianę jednego wariantu na rozwiązanie alternatywne;
  • wybór tego rozwiązania, które jest dla nas lepsze pod kątem kosztów, łatwości implementacji, naszego doświadczenia. 

Testy A/B, choć niezwykle efektywne i skuteczne, warto stosować w parze z innymi narzędziami analitycznymi, które pomogą w poprawie wskaźnika konwersji naszej strony internetowej. 

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.