Sklep internetowy działa już od jakiegoś czasu, ale wyniki sprzedażowe są niezadowalające? To znak, że pora na audyt e-commerce. Tylko w ten sposób uda się ustalić, dlaczego wejść na stronę jest tak mało lub wiele, ale nieprzekładających się na ilość składanych zamówień. Jeśli któraś z tych sytuacji ma miejsce, nie ma co czekać – warto dowiedzieć się, jak taki audyt przeprowadzić.
Co to jest audyt e-commerce?
Audyty e-commerce w dużej mierze polegają m.in. na wcieleniu się w rolę użytkowników sieci, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Dopiero po znalezieniu błędów może (ale nie musi) okazać się, że do ich wyeliminowania potrzebne będą osoby zajmujące się projektowaniem witryn z uwzględnieniem doświadczeń użytkownika, pozycjonowaniem ich zgodnie z zasadami SEO czy też reklamowaniem w wyszukiwarce Google lub innych miejscach.
Cel przeprowadzania audytu e-commerce
Głównym celem analizy działania sklepu internetowego jest korekta wszystkich jej elementów, które ograniczają sprzedaż. Dzięki niemu osoby odpowiedzialne otrzymują także pełną wiedzę na temat ilości i rodzajów sprzedawanych produktów. Przez lata istnienia biznesu stan magazynowy się zmienia, a jego pełne poznanie daje szansę zmiany asortymentu. Innymi słowy, można do niego dodać popularne obecnie towary, usunąć te sprzedające się słabo, a całość przyporządkować do adekwatnych kategorii.
Wiedza o tym, co to jest audyt w firmie takiej jak sklep internetowy, przydaje się nie tylko przedsiębiorcom, których biznesy wymagają wdrożenia zmian. Z takiej formy sprawdzenia warto korzystać także, gdy wyniki sprzedażowe są zadowalające. Analizowanie ruchów konkurencji oraz własne pomysły pozwolą utrzymać pozycję na rynku, a nawet ją wzmocnić. Brak jakiejkolwiek cyklicznej analizy działania to wystawianie się na ryzyko pozostania w tyle.
Co powinien zawierać audyt sklepu internetowego?
Jak zacząć audyt e-commerce? Powinien on objąć sprawdzenie strony pod kątem działania, optymalizacji i nastawienia na doświadczenie użytkownika. Oprócz tego należy przeanalizować skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych. Na koniec pozostaje weryfikacja rentowności internetowego biznesu. Całość można podzielić na pięć elementów takich jak kontrola:
techniczna;
user experience (UX);
SEO;
reklam;
finansów.
Audyt techniczny
Pod pojęciem analizy technicznej strony nie kryje się nic innego jak sprawdzenie jej działania na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Jest to właśnie jedna z tych kwestii, na które należy spojrzeć oczami internauty. Absolutnie najważniejsza sprawa to szybkość wczytywania się witryny i jej dalszego działania. Niestety, nie można liczyć na cierpliwość użytkowników sieci. Jeśli łączenie ze stroną lub dalsze korzystanie z niej zajmuje zbyt wiele czasu, potencjalni klienci wybiorą usługi konkurencji.
Prędkość, z jaką działa strona, może być jeszcze niższa, jeżeli znajduje się na niej dużo wysokiej jakości zdjęć. Nie warto jednak rezygnować z ich publikacji, ponieważ konsumenci w dużej mierze na ich podstawie podejmują decyzje o zakupie. Warto zadbać o zmniejszenie rozmiaru plików.
Kolejny element technicznego audytu e-commerce to sprawdzenie, czy wszystkie linki działają i prowadzą do właściwych podstron. Trzeba zwrócić też uwagę na wygląd i funkcjonowanie strony na różnych przeglądarkach i urządzeniach. Szczególne znaczenie mają sprzęty mobilne, przede wszystkim smartfony. To właśnie z nich pochodzi większość wejść na strony internetowe.
Weryfikacja doświadczeń użytkowników (UX)
Właściwe działanie strony pod kątem technicznym wpływa na zwiększenie liczby wejść na nią, ale niekoniecznie na przeglądanie jej zasobów. Tym bardziej nie decyduje o tym, czy internauci staną się klientami. Obie te kwestie zależą m.in. od tego, jak intuicyjne jest poruszanie się po witrynie. Należy zadbać o umieszczenie wyszukiwarki produktów w widocznym miejscu. Oprócz tego przyda się stworzenie lub uporządkowanie panelu z kategoriami, po których klienci mogą wyszukiwać towary.
Na współczynnik konwersji zasadniczy wpływ ma też intuicyjność tego, co najważniejsze – procesu składania zamówienia. Przyciski prowadzące do podstron z formularzem, do którego klient wprowadza swoje dane oraz wybiera metodę płatności i dostawy powinny być łatwo dostępne. Najlepiej jednak jeszcze mocniej skrócić ścieżkę zakupową. Pomoże w tym nasza usługa InPost Pay.
Metoda dokonywania płatności i wyboru dostawy jednym przyciskiem InPost Pay jest zintegrowana z naszą aplikacją mobilną. Dzięki temu po wybraniu produktu i kliknięciu przycisku „Dodaj do koszyka InPost” klient może od razu za niego zapłacić i wybrać dostawę w aplikacji InPost Mobile bez konieczności zakładania konta na stronie sklepu. Co więcej, przy kolejnym zamówieniu kupujący ma zapisane swoje preferencje w InPost Mobile, dzięki czemu zakupy są jeszcze szybsze i prostsze.
SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek
Być może powodem niezadowalającej sprzedaży jest niska pozycja w wynikach wyszukiwania. W trakcie audytu uwzględnić warto przede wszystkim Google, ale można sprawdzić także np. wyszukiwarkę Bing. Trzeba sprawdzić m.in. czy treści na stronie zawierają słowa kluczowe, czyli te, które internauci wpisują, gdy szukają danego produktu.
Oprócz tego audyt sklepu internetowego powinien objąć przejrzenie liczby linków przychodzących i miejsc, z których na firmową stronę dostają się klienci. Wyniki te warto poprawić przy pomocy artykułów sponsorowanych, w których znajdą się odnośniki do witryny sklepu i podstron z produktami. Warto też zadbać o linkowanie wewnętrzne. Stanowi ono pomoc dla klientów, którzy dzięki temu nie muszą wyszukiwać kolejnych towarów w wyszukiwarce. Ponadto przydaje się botom Google, ponieważ ułatwia im to indeksowanie stron.
Bardzo ważną kwestią jest również aktualność treści. W wyszukiwarkach premiowane są witryny z najbardziej wartościowym contentem, a co za tym idzie, dobrym pomysłem będzie aktualizacja co jakiś czas opisów produktów i poradników na firmowym blogu.
Analiza działań marketingowych i kontrola finansów
Audyt sklepu internetowego kończy się podliczeniem kosztów prowadzonych działań. Najpierw trzeba sprawdzić stosunek środków wydanych na reklamę do przychodów. Taka weryfikacja pozwala nie tylko sprawdzić, czy zainwestowane pieniądze się zwróciły, ale także ułatwi zaplanowanie budżetu na kolejne kampanie marketingowe.
Ostatni element audytu e-commerce to kontrola wszelkich innych wydatków – na wynagrodzenia, magazynowanie, wysyłkę towaru do klientów itd. Dzięki temu wiadomo, ile i na co trzeba będzie przeznaczyć określone kwoty w kolejnym roku.
Czy warto przeprowadzać audyt sklepu internetowego samodzielnie?
Samodzielny audyt internetowego biznesu jest możliwy, ale zazwyczaj trudny do zrealizowania. Mogą sobie na to pozwolić głównie duże podmioty, a więc te, które zatrudniają specjalistów z poszczególnych dziedzin. Osobom prowadzącym mniejsze przedsiębiorstwa nie pozostaje nic innego jak zlecenie poprawek agencjom zajmującym się optymalizacją stron, reklamą i contentem.
Nie zawsze jednak trzeba zatrudniać dodatkowe osoby z zewnątrz. Choćby tworzenie i aktualizacja treści to zadanie, które mogą wykonać pracownicy firmy. Wyjątkiem są tylko te sklepy internetowe, w których ilość produktów (a zatem też opisów) jest bardzo duża. W takim przypadku redagowanie tekstów i ich odświeżanie mogłoby zajmować zbyt wiele czasu.