Prowadzenie e-commerce nie jest łatwym zadaniem. Przedsiębiorcy muszą nieustannie upewniać się, że ich sklep pozostaje konkurencyjny względem innych – oznacza to, że umiejętności wyłapywania obecnych trendów i szybkiego zbierania informacji na temat prowadzonego biznesu są dla nich kluczowe. Na szczęście istnieje kilka metod, które im w tym pomagają. Na czym polega monitorowanie internetu?
Co to monitoring internetu?
To proces śledzenia i analizowania informacji oraz opinii pojawiających się w przestrzeni online. Polega na nadzorowaniu przez zainteresowanego różnych:
- witryn sieciowych;
- blogów;
- forów dyskusyjnych;
- mediów społecznościowych;
- recenzji.
Pozwala to na pozyskanie cennych informacji na temat danej marki, a ponadto umożliwia sprawdzenie działania konkurencji i zapoznania się z panującymi trendami (które mogą np. wymusić konieczność zmiany modelu sprzedaży). Identyfikacja zagrożeń i możliwości daje szansę na podejmowanie lepiej ugruntowanych decyzji biznesowych.
Proces ten uwzględnia wykorzystanie specjalistycznych narzędzi i technik, takich jak automatyczne skanowanie stron internetowych (przeglądanie ich samemu byłoby zadaniem niezwykle czasochłonnym i żmudnym) i social listening, a nawet zastosowania zaawansowanych algorytmów do filtrowania i kategoryzacji danych.
Zastosowanie monitoringu internetu w poszukiwaniu trendów
Na czym powinien polegać monitoring marki w internecie? Przede wszystkim na poszukiwaniu trendów, które można zastosować w przypadku własnej działalności. Obejmuje to:
- badanie słów kluczowych – śledzenie wyszukiwań i popularności określonych fraz pozwala zrozumieć preferencje klientów i odkrywać ich nowe obszary zainteresowania (przykładowo termin „fidget spinner” w 2017 roku);
- analizę mediów społecznościowych – obserwowanie hashtagów, komentarzy i udziałów w postach (a nawet samodzielne angażowanie się w dyskusję) umożliwia identyfikację tematów i produktów, które zdobywają dużą popularność w sieci;
- śledzenie poczynań influencerów – zapoznanie się z tym, jakie produkty i marki są aktualnie promowane przez sławne osoby, dostarcza wskazówek dotyczących upodobań i oczekiwań internautów;
- studiowanie opinii i recenzji – dokumentowanie i raportowanie sentymentu (czyli wszystkich ocen pozytywnych, neutralnych i negatywnych) pomaga w wykrywaniu obszarów wymagających poprawy.
Innymi słowy, nieustanne monitorowanie social mediów służy przedsiębiorcom do tego, aby dostosowywać ofertę do potencjalnie zainteresowanych, tworzyć atrakcyjne kampanie marketingowe i budować silną pozycję na rynku
Narzędzia do monitorowania internetu
Jakie narzędzia do monitoringu internetu warto poznać w pierwszej kolejności? Są to:
- Google Alerts – pozwala na ustawienie powiadomień e-mailowych, zawierających raporty na temat określonych słów kluczowych;
- Hootsuite – ułatwia śledzenie rozmów na różnych platformach internetowych i obserwację konkretnych hashtagów, komentarzy oraz wzmianek dotyczących marki, produktów lub tematów związanych z e-commerce;
- Brand24 – upraszcza analizę sentymentu i raportowanie dostępnych danych;
- Talkwalker – nadaje się przede wszystkim do automatyzacji śledzenia mediów społecznościowych, witryn sieciowych i blogów;
- ReviewTrackers – specjalizuje się w nadzorowaniu opinii i recenzji konsumentów, zamieszczanych na forach dyskusyjnych i serwisach przeznaczonych dla recenzentów.
Dostępnych narzędzi jest więcej, a ich wybór powinien zostać uzależniony od indywidualnych potrzeb i celów biznesowych. Nie wszystkie firmy muszą sprawdzać np. hashtagi. Czasami bywa to zbędne dla niektórych branż.
Jak sprawdzić opinie o swoim e-commerce w sieci?
Jak przeprowadzić skuteczny monitoring marki w sieci? Zainteresowani mogą podjąć się kilku działań już teraz. Wystarczy, że wpiszą nazwę firmy w wyszukiwarkę Google – pozwoli to sprawdzić im ważne wyniki wyszukiwania (bo pojawiające się jako pierwsze po wpisaniu konkretnej frazy). Zwykle są to opinie klientów dotyczące produktów, obsługi klienta, jakości dostaw. Należy je przeanalizować, a następnie znaleźć obszary w działalności, które warto niezwłocznie poprawić.
Ponadto pomocne będzie śledzenie wzmianek i komentarzy o firmie w social media. Istotne platformy to:
- Facebook;
- Twitter;
- Instagram;
- LinkedIn.
Zalecane rozwiązanie stanowi też bezpośrednia komunikacja z klientami. Przydatne będzie zachęcanie ich do zostawiania opinii i recenzji przez formularze, e-maile (po zakończeniu transakcji), systemy oceniania produktów i zmobilizowanie do wzięcia udziału w programach lojalnościowych.
Monitorowanie internetu w celu zdobycia informacji na temat własnego e-commerce to dobry sposób na utrzymanie konkurencyjności, a przy okazji uzmysłowienie sobie, które obszary działalności wymagają optymalizacji.