Kody rabatowe w sklepie internetowym – przepis na sukces czy przeszkoda w rozwoju e-commerce?

porady dla ecommerce
Osoba korzystająca z tabletu, otoczona ikonami technologii i komunikacji.

06 lipca 2024

Kod rabatowy to jedna z form zachęcania klientów do zakupów w danym sklepie online. Stosuje się je również w celu pozyskania nowych konsumentów. Czy kupony promocyjne są przepisem na sukces, czy jednak mogą stać się przeszkodą w rozwoju w e-commerce?

Czym są kody rabatowe?

Kody rabatowe na zakupy to najczęściej hasłowe kody, które wprowadza się w odpowiednim polu przed finalizacją zamówienia w sklepie online. Miejsce na bon znajduje się zwykle tuż obok formularza zakupowego, w którym wprowadza się m.in. adres wysyłki zamówienia.

Bardzo często kody nawiązują do jakichś okazji, więc np. zniżka 20% na ubrania i buty z okazji nowej pory roku może brzmieć JESIEŃ20. Przed Bożym Narodzeniem przeważnie stosuje się takie hasła jak ŚWIĘTA, MIKOŁAJ czy GWIAZDKA. Jeśli zniżka na zakupy pochodzi od jakiegoś influencera w ramach współpracy ze sklepem, zazwyczaj stosuje się w kodzie jego nick lub imię.

Kody do sklepów mają zwykle określony czas działania. Po wprowadzeniu ich w odpowiednie pole i zatwierdzeniu wartość koszyka obniża się o ustaloną kwotę lub procent. Niekiedy upust cenowy dotyczy określonej części asortymentu lub np. zniwelowania kosztów dostawy. Warunki zależą jedynie od sprzedawcy.

Kody rabatowe oferuje się klientom na wiele sposobów. Przekazuje się je m.in. poprzez:

  • influencer marketing;
  • baner na stronie głównej;
  • kampanię reklamową online;
  • newsletter dla stałych klientów;
  • ulotki dołączane do zamówień.

Wady i zalety kodów rabatowych w e-commerce

Kody zniżkowe mają zarówno plusy, jak i minusy. Do niekwestionowanych korzyści należy zaliczyć pozyskiwanie w ten sposób nowych klientów. Bardzo często użytkownicy decydują się na zakupy na danej witrynie właśnie ze względu na obniżoną cenę, która prezentuje się lepiej niż u konkurencji.

Rabaty stanowią element budowania trwałej relacji ze stałymi klientami. Można w ten sposób nagradzać ich za regularne zamówienia np. za pośrednictwem e-maila i kodu z okazji urodzin. Takie działania sklepu zachęcają konsumenta do ponownego skorzystania z oferty.

Bonusy tego typu przyczyniają się także do zwiększania zawartości koszyków klientów. Kiedy ci wiedzą, że mogą kupić więcej w niższej cenie, nierzadko dodają do swojej listy kolejne artykuły. To pomocne w końcowych etapach wyprzedaży, kiedy sprzedawcy zależy na pozbyciu się np. sezonowego asortymentu, aby móc wprowadzić na magazyn zupełnie nowy.

Wadą takiego rozwiązania jest obniżenie marży produktów, czyli zmniejszenie dochodów, jakie pozyskuje się ze sprzedaży. Należy zatem uważać, aby rabaty nie były za niskie i wciąż pozwalały na zyski. Zbyt częste generowanie nowych zniżek może nawet zachwiać opłacalnością prowadzenia biznesu.

Gdy zachęca się klientów do zakupów tylko poprzez bony promocyjne, to przyzwyczaja się ich do zniżek. Nierzadko skutkuje to tym, że konsumenci nie chcą składać zamówień w regularnych cenach i robią zakupy tylko wtedy, kiedy obowiązuje rabat. Nadmierne udostępnianie kodów przyczynia się do postrzegania produktów marki jako wartych mniej, niż w rzeczywistości są.

Czy warto stosować kody rabatowe w swoim sklepie internetowym?

Warto rozważyć kudy rabatowe jako sposób na pozyskiwanie nowych klientów i budowanie relacji ze stałymi. Trzeba jednak zadbać o to, aby nie stosować promocji zbyt często i sprawiać, aby były one naprawdę wartościowe dla odbiorców. Należy zadbać o ograniczony czas korzystania z rabatów, aby konsumenci czuli potrzebę skorzystania z nich jak najszybciej.

Internet to przestrzeń, która działa tu i teraz, dlatego należy dopasowywać zniżki do obowiązujących trendów czy okoliczności. Kiedy zbliżają się święta i każdy chce kupić prezent dla bliskiej osoby, należałoby zaoferować np. kupon na gratisy w postaci ozdobnego opakowania lub dodatkowego akcesorium.

Dysponowanie kodami zniżkowymi na produkty powinno być wyłącznie jednym z elementów działań marketingowych marki. Poza tym trzeba zadbać o wizerunek w sieci, pozycjonowanie, kampanie reklamowe czy obecność w social mediach. Rabat powinien być okazjonalny, aby rzeczywiście zwiększał liczbę rzeczy w koszyku i wpływał na obraz marki w oczach odbiorców.

Zamówienie produktów powinno być jak najszybsze i proste. Poza rabatami klientów do zakupu zachęci InPost Pay, czyli usługa wybierania dostawy i płatności jednym przyciskiem. Nie trzeba każdorazowo uzupełniać formularzy. Konsument tylko raz wprowadza swoje ulubione metody uiszczania należności i doręczenia, a następnie znajduje wszelkie informacje dotyczące zakupów w aplikacji InPost Mobile.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.