Kod rabatowy to jedna z form zachęcania klientów do zakupów w danym sklepie online. Stosuje się je również w celu pozyskania nowych konsumentów. Czy kupony promocyjne są przepisem na sukces, czy jednak mogą stać się przeszkodą w rozwoju w e-commerce?
Czym są kody rabatowe?
Kody rabatowe na zakupy to najczęściej hasłowe kody, które wprowadza się w odpowiednim polu przed finalizacją zamówienia w sklepie online. Miejsce na bon znajduje się zwykle tuż obok formularza zakupowego, w którym wprowadza się m.in. adres wysyłki zamówienia.
Bardzo często kody nawiązują do jakichś okazji, więc np. zniżka 20% na ubrania i buty z okazji nowej pory roku może brzmieć JESIEŃ20. Przed Bożym Narodzeniem przeważnie stosuje się takie hasła jak ŚWIĘTA, MIKOŁAJ czy GWIAZDKA. Jeśli zniżka na zakupy pochodzi od jakiegoś influencera w ramach współpracy ze sklepem, zazwyczaj stosuje się w kodzie jego nick lub imię.
Kody do sklepów mają zwykle określony czas działania. Po wprowadzeniu ich w odpowiednie pole i zatwierdzeniu wartość koszyka obniża się o ustaloną kwotę lub procent. Niekiedy upust cenowy dotyczy określonej części asortymentu lub np. zniwelowania kosztów dostawy. Warunki zależą jedynie od sprzedawcy.
Kody rabatowe oferuje się klientom na wiele sposobów. Przekazuje się je m.in. poprzez:
- influencer marketing;
- baner na stronie głównej;
- kampanię reklamową online;
- newsletter dla stałych klientów;
- ulotki dołączane do zamówień.
Wady i zalety kodów rabatowych w e-commerce
Kody zniżkowe mają zarówno plusy, jak i minusy. Do niekwestionowanych korzyści należy zaliczyć pozyskiwanie w ten sposób nowych klientów. Bardzo często użytkownicy decydują się na zakupy na danej witrynie właśnie ze względu na obniżoną cenę, która prezentuje się lepiej niż u konkurencji.
Rabaty stanowią element budowania trwałej relacji ze stałymi klientami. Można w ten sposób nagradzać ich za regularne zamówienia np. za pośrednictwem e-maila i kodu z okazji urodzin. Takie działania sklepu zachęcają konsumenta do ponownego skorzystania z oferty.
Bonusy tego typu przyczyniają się także do zwiększania zawartości koszyków klientów. Kiedy ci wiedzą, że mogą kupić więcej w niższej cenie, nierzadko dodają do swojej listy kolejne artykuły. To pomocne w końcowych etapach wyprzedaży, kiedy sprzedawcy zależy na pozbyciu się np. sezonowego asortymentu, aby móc wprowadzić na magazyn zupełnie nowy.
Wadą takiego rozwiązania jest obniżenie marży produktów, czyli zmniejszenie dochodów, jakie pozyskuje się ze sprzedaży. Należy zatem uważać, aby rabaty nie były za niskie i wciąż pozwalały na zyski. Zbyt częste generowanie nowych zniżek może nawet zachwiać opłacalnością prowadzenia biznesu.
Gdy zachęca się klientów do zakupów tylko poprzez bony promocyjne, to przyzwyczaja się ich do zniżek. Nierzadko skutkuje to tym, że konsumenci nie chcą składać zamówień w regularnych cenach i robią zakupy tylko wtedy, kiedy obowiązuje rabat. Nadmierne udostępnianie kodów przyczynia się do postrzegania produktów marki jako wartych mniej, niż w rzeczywistości są.
Czy warto stosować kody rabatowe w swoim sklepie internetowym?
Warto rozważyć kudy rabatowe jako sposób na pozyskiwanie nowych klientów i budowanie relacji ze stałymi. Trzeba jednak zadbać o to, aby nie stosować promocji zbyt często i sprawiać, aby były one naprawdę wartościowe dla odbiorców. Należy zadbać o ograniczony czas korzystania z rabatów, aby konsumenci czuli potrzebę skorzystania z nich jak najszybciej.
Internet to przestrzeń, która działa tu i teraz, dlatego należy dopasowywać zniżki do obowiązujących trendów czy okoliczności. Kiedy zbliżają się święta i każdy chce kupić prezent dla bliskiej osoby, należałoby zaoferować np. kupon na gratisy w postaci ozdobnego opakowania lub dodatkowego akcesorium.
Dysponowanie kodami zniżkowymi na produkty powinno być wyłącznie jednym z elementów działań marketingowych marki. Poza tym trzeba zadbać o wizerunek w sieci, pozycjonowanie, kampanie reklamowe czy obecność w social mediach. Rabat powinien być okazjonalny, aby rzeczywiście zwiększał liczbę rzeczy w koszyku i wpływał na obraz marki w oczach odbiorców.
Zamówienie produktów powinno być jak najszybsze i proste. Poza rabatami klientów do zakupu zachęci InPost Pay, czyli usługa wybierania dostawy i płatności jednym przyciskiem. Nie trzeba każdorazowo uzupełniać formularzy. Konsument tylko raz wprowadza swoje ulubione metody uiszczania należności i doręczenia, a następnie znajduje wszelkie informacje dotyczące zakupów w aplikacji InPost Mobile.