Jak przygotować swój e-commerce na przedświąteczny peak sprzedażowy?

porady dla ecommerce
wykres z rosnącą czerwoną strzałką

16 listopada 2023

Przedświąteczny peak sprzedażowy to ważny moment dla każdego właściciela sklepu. Wzmożony ruch można zaobserwować nie tylko w galeriach handlowych, ale również w e-commerce. Wszystko dlatego, że w Polsce i na świecie popularność zakupów online stale wzrasta. Jak przygotować e-sklep na szczyt sprzedaży i dlaczego warto to zrobić?

Peak sprzedażowy – co to znaczy?

Peak sprzedażowy, w spolszczonej wersji zwany jest pikiem lub szczytem sprzedaży. Wszystkie te terminy opisują okres, w którym firma osiąga największe obroty w danym czasie. Może to być krótkotrwały i skokowy wzrost zamówień lub dłuższy okres utrzymywania się na tzw. fali.

Co wywołuje pik sprzedażowy?

Warto wiedzieć, że występowanie pików sprzedażowych zależy od różnych czynników. Jeden z głównych aspektów, który wpływa na wysokość obrotów, stanowi sezonowość. Wiele branż i sektorów biznesowych ma określone okresy, w których popyt na ich produkty czy usługi jest szczególnie wysoki. Przykładowo sklepy z odzieżą lub elektroniką mogą doświadczać najwyższego popytu w okresach przedświątecznych, a sprzedaż akcesoriów ogrodowych będzie wzrastać w sezonie wiosenno-letnim. 

Wśród czynników, które generują piki sprzedażowe, należy wskazać również trendy konsumenckie. Preferencje i oczekiwania nabywców zmieniają się wraz z biegiem czasu, co może prowadzić do zmian w popycie na konkretne produkty lub usługi. Firmy, które identyfikują te trendy, mogą osiągnąć wysoki poziom sprzedaży w momencie, gdy dane produkty są najbardziej pożądane przez klientów.

Do osiągnięcia szczytu sprzedażowego nierzadko przyczyniają się wyprzedaże. Firmy często wykorzystują strategie promocyjne, które skutecznie przyciągają konsumentów i zachęcają ich do dokonania zakupu. Spektakularne obniżki cen, darmowa dostawa czy specjalne oferty są w stanie zaangażować wielu nabywców, a w konsekwencji doprowadzić do szczytu sprzedaży.

Dlaczego warto szybciej przygotować się na peak sprzedażowy?

Peak sprzedażowy to kluczowy moment w prosperowaniu każdej firmy. Wszystko dlatego, że może on przynieść znaczący wzrost przychodów oraz przyczynić się do późniejszego sukcesu na rynku. Aby móc w pełni wykorzystać potencjał szczytowego okresu sprzedaży, konieczne jest przygotowanie się na czas wzmożonego zainteresowania z wyprzedzeniem.

Niestety, wiele przedsiębiorców wciąż popełnia ten sam błąd – reaguje na peak sprzedażowy dopiero wtedy, gdy szczyt już się pojawi. Warto pamiętać, że brak taktyki na gwałtowny wzrost liczby zamówień jest w stanie przynieść więcej strat niż pożytku.

Powiększony ruch na stronie może generować trudności logistyczne, które powodują m.in. opóźnienia w dostawach. Długi czas oczekiwania na paczkę z e-sklepu to coś, czego klienci bardzo nie lubią. Komplikacje związane z obsługą zleceń w szczytowym okresie i nieterminowość doręczeń często wywołują więc spore niezadowolenie konsumenta. W konsekwencji może on z łatwością zniechęcić się do przyszłych zakupów u danego sprzedawcy.

Wcześniejsze przygotowanie sklepu na peak sprzedażowy pozwala przedsiębiorstwu nie tylko usprawnić dostawy, ale i zoptymalizować proces zaopatrzenia. Jeśli zawczasu zostaną wykonane badania rynkowych trendów, to firma będzie mogła przewidzieć zapotrzebowanie na produkty, dostosować zamówienia u dostawców oraz wynegocjować z nimi korzystniejsze warunki współpracy.

Wczesna analiza danych pozwoli też zarządzać asortymentem w taki sposób, aby w czasie wzmożonego popytu w magazynie znajdowała się wystarczająca ilość towarów. Dzięki temu firma uniknie problemów związanych z niedoborem produktów czy kosztów, które wynikają z nadmiernego składowania.

Oprócz tego odpowiednie przygotowanie do szczytowego okresu sprzedaży może ułatwić efektywne promowanie marki. Pik jest doskonałym momentem do przyciągania nowych klientów i zwiększania świadomości brandu. Dlatego w sezonie gorących zakupów dobrze wprowadzić w życie strategię marketingową.

Dobór grupy docelowej, opracowanie sposobu komunikacji i tonu przekazu czy przygotowanie materiałów do kampanii promocyjnych wymaga zaangażowania jeszcze przed samym peakiem. Warto wykonać tę pracę, ponieważ pozytywnie wpływa ona na relację pomiędzy klientem a marką. Dzięki temu da się uzyskać korzyści długofalowe, czyli te po szczytowym okresie sprzedażowy.

Wyzwania przedświątecznego szaleństwa zakupowego w e-commerce

Przedświąteczny okres to czas, w którym konsumenci gorączkowo poszukują prezentów oraz dekoracji. Aktualnie e-commerce odgrywa kluczową rolę w zaspokajaniu tych potrzeb zakupowych. Wzmożone zainteresowanie zakupami w internecie sprawia, że przed e-sklepami pojawiają się pewne wyzwania organizacyjne.

W przedświątecznym okresie internetowi sprzedawcy muszą zmierzyć się przede wszystkim ze skutkami natężonego ruchu na stronie. Wzrost aktywności internautów i liczne odwiedziny na sklepowej witrynie mogą prowadzić do spowolnienia albo nawet awarii serwera.

Taka sytuacja nie jest korzystna ani dla przedsiębiorcy, ani dla klienta. Przy czym ten pierwszy cierpi podwójnie. Przez zepsuty serwer konsument nie może wykonać pożądanych zakupów. Natomiast sprzedawca traci wtedy zarówno pieniądze, których nie wydał potencjalny nabywca, jak i jego zaufanie.

Przedświąteczne szaleństwo zakupowe rzuca właścicielom e-sklepów jeszcze jedno ważne wyzwanie. Nazywa się ono „obsługa klienta”. Jeśli serwer nie postanowi zbuntować się przy wysokiej aktywności internautów i transakcja zostanie sfinalizowana, to sprzedawca musi wykonać jeszcze wiele działań.

Po wpłynięciu zlecenia sklep jest zobowiązany do skompletowania zamówienia, odpowiedniego zapakowania jego zawartości oraz wysyłki. W międzyczasie trzeba też prowadzić odpowiednią komunikację z klientem. Dobrze na bieżąco informować nabywcę o kolejnych etapach realizacji paczki i przewidywanym terminie jej dostawy. Taki klarowny kontakt bardzo pozytywnie wpływa na doświadczenia zakupowe. Warto pamiętać, że pod pojęciem „obsługa klienta” mieści się także przyjmowanie zwrotów czy reklamacji. 

Aby podołać tak licznym wyzwaniom podczas przedświątecznego piku sprzedaży, najlepiej zainwestować w fulfillment. W ramach usługi firma kurierska zajmuje się czymś więcej niż tylko wysyłką paczek. Na jej barkach spoczywa również magazynowanie towarów, kompletowanie i pakowanie zamówień czy przyjmowanie zwrotów lub reklamacji. 

Techniczne przygotowanie sklepu do peaku

Aby zapewnić klientowi jak najlepsze i najwygodniejsze zakupy w sieci, warto poczynić kilka przygotowań technicznych jeszcze zanim narodzi się problem z serwerem, stroną internetową, backupem danych czy systemem płatności. Jak zabezpieczyć e-sklep przed awarią w trakcie piku sprzedaży?

Na pewno trzeba zadbać o to, aby sklepy był hostowany na serwerach o odpowiedniej skalowalności. Można też rozważyć wykorzystanie chmurowych usług hostingowych, które pozwalają na elastyczne dostosowanie zasobów serwerowych do aktualnych potrzeb.

Nie bez znaczenia jest optymalizacja wydajności strony poprzez kompresję plików, buforowanie czy minimalizację żądań HTTP. Właściciele e-sklepów powinni również zwrócić uwagę na optymalizację kodowania witryny. Wszystkie te działania zredukują czas ładowania strony, a tym samym zapewnią klientom płynne doświadczenia zakupowe.

Dodatkowo przed peakiem sprzedaży należy upewnić się, że w sklepie internetowym są wgrane najnowsze aktualizacje oprogramowania do systemów zarządzania treścią (CMS) czy platformy e-commerce. Dzięki temu wydajność i stabilność witryny będzie na najwyższym możliwym poziomie.

Na bezpieczną oraz bezproblemową realizację zakupów wpływa również internetowy system płatności. Dlatego warto zadbać o jego skalowalność, która przełoży się na umiejętność obsługi większej liczby transakcji.

Oprócz tego dobrze pomyśleć o regularnym tworzeniu kopii zapasowych danych sklepu. W przypadku awarii lub utraty danych taki backup minimalizuje ryzyko bezpowrotnego usunięcia cennych informacji i pozwala szybko przywrócić witrynę do poprzedniego stanu.

Jednak czasem nawet najlepsze przygotowanie do piku sprzedaży okazuje się niewystarczające. W końcu to tylko technologia, która może nie wytrzymać wzmożonego natężenia. Dlatego warto monitorować działania sklepu i zapewnić wsparcie techniczne do szybkiej reakcji na ewentualne problemy. W obserwacji niebezpiecznych oznak pomogą narzędzia monitorujące, które dostarczają dawkę analityki na temat wydajności, czasu odpowiedzi strony, obciążenia serwera oraz wielu innych danych.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.