Pozyskiwanie nowych klientów to fundamentalne wyzwanie dla każdej firmy. Większa liczba zainteresowanych konsumentów wpływa bezpośrednio na wysokość dochodów generowanych przez działalność. W jaki sposób skutecznie przyciągać kolejnych nabywców? Przygotowaliśmy poradnik, który zawiera odpowiedź na to pytanie!
Proces pozyskiwania nowych klientów – na czym polega?
Na czym polega proces pozyskiwania klientów? To wykonywanie zestawu określonych działań, skutkujących wzrostem liczby chętnych na wykupienie Twoich produktów lub skorzystanie z zapewnianych przez Ciebie usług. Czynności te mogą być zarówno stricte marketingowe, jak i bazować na dalszym rozwoju działalności.
Tworzenie przemyślanych kampanii reklamowych, zapewnianie wygodnych rozwiązań płatniczych, a nawet uczestnictwo w popularnych platformach e-commerce. Wszystkie te elementy przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności Twojej firmy w branży. Lojalność klientów da się zdobyć na wiele różnych sposobów, a zadowoleni konsumenci polecają swoje ulubione firmy znajomym.
Jeżeli chcesz wypracować potrzebny Ci rozgłos, to zalecamy, abyś skupił się przede wszystkim na:
badaniach rynku i identyfikacji grupy docelowej;
kreowaniu atrakcyjnych ofert;
marketingu i promocji marki;
tworzeniu stałych relacji z klientami (np. za pomocą programów lojalnościowych);
optymalizacji procesu sprzedażowego;
monitorowaniu wyników i analizowaniu efektywności podejmowanych działań.
To działanie wielopłaszczyznowe, wymagające zużycia dużych zasobów finansowych i czasowych. Istnieje kilka metod pozwalających na optymalizację tego zadania tak, by efekt spełnił wszystkie Twoje oczekiwania.
Zdobywanie klientów – od czego zacząć?
Jak pozyskać nowych klientów? Będzie wymagało to od Ciebie stworzenia planu, a następnie skrupulatnego realizowania go. Inicjatywa musi zawierać trzy kluczowe etapy: początkowy, środkowy i końcowy.
Etap początkowy
Rozpocznij od przeprowadzenia dogłębnego badania rynku. Pozwoli Ci to zrozumieć obecne trendy, preferencje klientów, konkurencję oraz możliwości rozwoju. Następnie określ klarownie, kto może stać się potencjalnym konsumentem Twojego produktu lub usługi. Zidentyfikuj jego:
demografię;
zainteresowania;
problemy;
preferowane kanały komunikacji.
Szczególnie ważne jest zagadnienie ostatnie. Jeżeli okaże się, że zainteresowani korzystają przede wszystkim z mediów społecznościowych (np. Instagram, Facebook lub Tik-Tok), to zainwestowanie kapitału w reklamę telewizyjną nie przyniesie żadnych rezultatów – Twój komunikat po prostu nie trafi do właściwych odbiorców.
Bazując na wynikach badań, dostosuj ofertę tak, aby stała się atrakcyjna. Rozpoznaj unikalne korzyści, które zapewniasz klientowi! Dzięki temu dowiesz się, na czym się skupić m.in. podczas tworzenia strategii marketingowej. Możesz położyć nacisk na tym, że udzielasz korzystnej gwarancji, ceny Twoich produktów są wyjątkowo niskie lub słyniesz z doskonałej jakości obsługi klienta – przydatne będzie wszystko, co wyróżnia Cię na tle rywali.
Etap środkowy
Stwórz efektywne kampanie marketingowe na podstawie wcześniejszych badań. Wykorzystuj różne kanały:
social media (pomocny będzie nawet LinkedIn);
internetowe banery reklamowe;
kampanie e-mail;
blogi;
własną stronę internetową.
Skup się na budowaniu pozytywnego oblicza marki poprzez spójną komunikację wizerunkową. Ustal pewne wartości, a następnie promuj je. Przyda Ci się odpowiedni slogan – krótki, ale chwytliwy i oddający charakter Twojej działalności.
Prowadź regularną komunikację z konsumentami; postaraj się zrozumieć ich potrzeby, oczekiwania i dowiedz się, z czego wynikają ich dotychczasowe opinie. Bądź otwarty na sugestie i odpowiednio na nie reaguj. Akceptuj słowa krytyki. Są wartościowe, bo sugerują, co możesz zrobić lepiej.
Przeanalizuj cały proces sprzedażowy. Dzięki temu rozpoznasz obszary wymagające usprawnienia; wyeliminujesz zbędne etapy, które zwykle skutkują wysoką liczbą opuszczonych koszyków zakupowych. Bądź na bieżąco – stałe poszukiwania nowych rozwiązań pozwolą przyłączyć Ci się do grona najlepszych nowoczesnych sklepów.
Etap końcowy
Koniec działań zwieńczy nieustanne monitorowanie wyników i analizowanie efektywności. Określ kluczowe wskaźniki wydajności, mogą być nimi:
wskaźnik konwersji;
stopa retencji;
przyrost bazy klientów.
Eksperymentuj! Wdrażaj odpowiednie korekty, a jeżeli zajdzie taka potrzeba, to skup się wyłącznie na jednym zagadnieniu. W przypadku, w którym stwierdzisz, że upragnione rezultaty są wynikiem dobrego pozycjonowania się strony internetowej w wyszukiwarce Google, rozważ zatrudnienie agencji marketingowej – inwestuj przede wszystkim w te metody, które przynoszą oczekiwane rezultaty.
Jak pozyskać nowych klientów – kilka praktycznych wskazówek
Jak pozyskać klienta? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka kluczowych wskazówek, dotyczących tego, w jaki sposób powinieneś zachowywać się w internecie.
Pozyskiwanie nowych klientów – marketing
Jak zdobyć klienta? Nie da się odpowiedzieć na to pytanie, nie poruszając wątku marketingu online. W sieci możesz promować swój biznes na dwa sposoby: płatnie oraz bezpłatnie. Dobrze jest wykorzystać obie metody, bo zapewniają inne korzyści.
Kampanie reklamowe online (Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads) umożliwiają dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów w krótkim czasie. Stanowią dobry wybór zwłaszcza dla firm, które stawiają dopiero swoje pierwsze kroki w branży. Ile trzeba za nie zapłacić? Wszystko zależy od wybranego modelu biznesowego; m.in. popularne są:
PPC (Pay Per Click) – płatność za kliknięcie;
CPM (Cost Per Mille) – koszt za wyświetlenie;
CPC (Cost Per Conversion) – koszt za kliknięcie;
PPL (Pay Per Lead) – koszt za wygenerowanie leada;
Darmowa promocja w sieci polega na podnoszeniu widoczności strony w wynikach organicznych Google. Aby to zrobić, należy zrozumieć algorytmy i dokonać optymalizacji witryny pod kątem kluczowych fraz i aspektów technicznych, takich jak:
- struktura;
- tagi;
- prędkość i responsywność;
- dostępność na urządzeniach mobilnych.
To rozwiązanie zalicza się do skutecznych, ale czasochłonnych. Czasami na rezultaty trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Dlaczego więc warto je wykorzystać? Dlatego, że zapewnia długotrwałą widoczność – wysoka pozycja witryny sieciowej nie przestanie istnieć z dnia na dzień (jak dzieje się w przypadku kampanii płatnych).
Pozyskiwanie nowych klientów – sposoby godne polecenia
Internet to ogromna przestrzeń, która liczy prawie 2 miliardy różnych witryn sieciowych. Oznacza to jedno: właściciele sklepów online stoją przed trudnym zadaniem – aby ich strona była dobrze widoczna, musi wyróżniać się spośród wszystkich innych.
Z tego powodu warto skupić się na content marketingu. Polega on na tworzeniu wartościowych treści, a zwłaszcza:
artykułów;
blogów;
infografik;
filmów (np. wideoporadników).
Tworzenie artykułów (związanych bezpośrednio z branżą i oferowanymi produktami) pozwala na pochwalenie się wiedzą i kompetencjami pracowników firmy. Dzięki nim działalność e-commerce ugruntuje swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie.
Blogowanie stanowi doskonały sposób na regularne dostarczanie interesujących ciekawostek klientom. Forma ta przyzwala na swobodne komunikowanie się z odbiorcami, a ponadto dzielenie się opiniami, historiami sukcesów i newsów dotyczących wprowadzanych nowości. To również narzędzie służące do poprawy pozycji strony głównej w wynikach wyszukiwania (SEO).
Wideoporadniki oraz recenzje i prezentacje działania produktów są niezwykle atrakcyjne dla konsumentów. Skutecznie angażują ich uwagę i odpowiadają w przystępnej formie na pytania, które mogłyby pojawić się podczas podejmowania decyzji o zakupie towaru.
Pozyskiwanie nowych klientów – kampanie mailowe
Mailing to skuteczna propozycja, pozwalająca dotrzeć do zainteresowanych w sposób bezpośredni i personalizowany. Od czego zacząć? Proces ten przedstawia się krok po kroku w następujący sposób:
segmentacja odbiorców;
przygotowanie wartościowych treści (np. uwzględniających nadchodzące promocje i rabaty);
stworzenie przyciągającego tytułu;
umieszczenie kilka CTA (ang. Call To Action);
masowa wysyłka;
testowanie i optymalizacja działań.
Przed wciśnięciem przycisku „wyślij” sprawdź, czy Twoje kampanie są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych (np. RODO w Unii Europejskiej).
Gdzie najlepiej pozyskiwać nowych klientów? InPost Pay
InPost Pay to usługa, będąca połączeniem płatności i dostawy w jednym przycisku. Dlaczego warto zainteresować się InPost Pay w kontekście sprawdzonych metod na pozyskiwanie klientów?
Zintegrowaliśmy działanie usługi z InPost Mobile; to aplikacja mobilna, której używa już ponad 14 milionów użytkowników. Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z nami, Twój sklep będzie pojawiał się w zakładce „Zakupy”.
To nie jedyna potencjalna korzyść. Istnieje ich zdecydowanie więcej. InPost Pay to sposób na:
wzrost konwersji;
zmniejszenie liczby porzuconych koszyków;
większą częstotliwość zamówień;
zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa konsumentom podczas transakcji;
utrzymanie konkurencyjności w branży.
Spełnianie potrzeb konsumentów przekłada się na ich zadowolenie i lojalność. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat InPost Pay, to odwiedź koniecznie stronę internetową https://inpostpay.pl/biznes.
Zdobywanie klientów B2B – czym się wyróżnia?
Pozyskiwanie klientów biznesowych różni się od zdobywania nowych konsumentów w modelu B2C (business-to-client) – głównie ze względu na specyfikę relacji, procesów i priorytetów firm działających w sektorze B2B (ang. business-to-business).
Na czym polegają te różnice? Poznanie ich pozwoli Ci dowiedzieć się, jak pozyskać nowych klientów dynamicznie i efektywnie. Mowa o:
długoterminowych relacjach;
konieczności indywidualizacji oferty i rozwiązań;
skomplikowanych negocjacjach cenowych;
ogromnym znaczeniu opinii dotychczasowych klientów.
Relacje z klientami B2B opierają się zwykle na wieloletnich współpracach. Firmy dążą przede wszystkim do zbudowania zaufania, lojalności i wzajemnych korzyści; zapewnia to lepsze pole do negocjacji kontraktów.
Pozyskiwanie klientów B2B – od czego zacząć?
Kluczowymi elementami w pozyskiwaniu klientów B2B są cierpliwość, systematyczność i adaptacja do zmieniających się potrzeb rynku. Działania marketingowe i sprzedażowe powinny być całkowicie spójne; w innym przypadku nie wzbudzą wystarczającego zaufania.
Jak zdobyć klienta? Na początku uczestnicz w branżowych targach, konferencjach i inny wydarzeniach. To doskonała okazja do tego, by nawiązywać aktywnie kontakt z potencjalnymi zainteresowanymi – wystarczy zaoferować im konsultację, demo produktu lub usługi, a nawet po prostu podzielić się wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu zapamiętają nazwę Twojej firmy.
Na sam koniec poproś swoich obecnych klientów o to, aby wystawili Ci referencje i rekomendacje. Chwalenie się pozytywnymi opiniami to jedna z najlepszy metod marketingowych, jakie istnieją; zwłaszcza w branżach, które są oceniane jako hermetyczne.