Jak kupuje pokolenie Z? Po co sięga najmłodsza generacja konsumentów?

porady dla ecommerce
przycisk na klawiaturze z ikona wózka zakupowego

02 września 2024

W ostatnich latach sporo mówi się o podziale pokoleniowym. Wyróżnia się pokolenia X, Y czy Z, z czego przedstawiciele ostatniego są najmłodsi. To bardzo ciekawa grupa osób, która żyje w zupełnie innym świecie niż poprzednicy. W jaki sposób młodzi podchodzą do zakupów? 

Charakterystyka pokolenia Z 

Pokolenie Z nazywa się także Gen Z. Pojęcia odnoszą się do osób urodzonych w latach 1995-2012, choć w definicjach nie zawsze podaje się tę drugą granicę. Często mówi się po prostu o ludziach urodzonych po 1995 roku. Chodzi o grupę, która większość lub całość swojego życia spędziła w świecie mocno scyfryzowanym. 

Dorastanie wśród rozwijających się technologii sprawiło, że jest to pierwsze pokolenie, które od dziecka mogło korzystać np. z komputerów we własnym domu. Od najmłodszych lat uczyło się obycia z telefonami i na bieżąco chłonęło wiedzę dotyczącą obsługi czy działania danych urządzeń. 

Dostęp do internetu i informacji sprawia, że pokolenie Z dość łatwo przyswaja informacje i potrafi znaleźć rozwiązanie wielu swoich problemów. Gdy coś zastanawia młodych ludzi, od razu sięgają oni do sieci – to ich pierwsze źródło wiedzy.  Kolejną cechą charakterystyczną urodzonych po 1995 roku stał się multitasking. Potrafią oni skupić się na wielu rzeczach w tym samym czasie, dlatego jednocześnie słuchają podcastu, piszą ze znajomymi i robią zakupy w sklepie stacjonarnym czy online. 

Wychowywanie w erze łatwego dostępu do informacji z całego świata sprawiło, że osoby z tego pokolenia są bardzo otwarte, tolerancyjne i wrażliwe na potrzeby społeczeństwa czy planety. Nierzadko mocno oddają się swoim ideałom, walczą o dobro środowiska i pragną braku wykluczeń. 

Otwartość na innych wiąże się również z otwartością na świat i nowe doświadczenia. Pokolenie to dopiero zaczyna podbijać rynek zawodowy, ale nie boi się zmian i nowych doświadczeń. Wielokrotnie testuje różne rozwiązania i szuka swoich ścieżek.  

Zwyczaje zakupowe pokolenia Z 

Pokolenie Z dorastało w czasie rozwijających się zakupów przez internet. Z dziecięcych lat osoby te pamiętają jeszcze produkty zamawiane przez telefon i programy telewizyjne poświęcone prezentowaniu towarów. Dziś ich ulubiony sposób na kupowanie to e-commerce.  

W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przeprowadziła badanie metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków z pokolenia Z. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na  zakupy online lub w  aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej. Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej. 

Przedstawiciele Gen Z w zakupach online doceniają szeroki wybór produktów, wygodę i ogromną dostępność towarów z całego świata. Wiąże się to z ich postrzeganiem barier. Nie chcą, aby sklepy stacjonarne narzucały im, co mogą kupić, a co nie. Liczy się dla nich to, że w sieci wszystko jest na wyciągnięcie ręki. 

W ostatnim czasie obserwuje się również odchodzenie od zakupów przez komputer, a coraz częstsze zamawianie produktów za pomocą smartfonów. Zjawisko to nazywa się m-commerce i wydaje się naturalne, biorąc pod uwagę, jak intensywnie pokolenie Z korzysta z urządzeń mobilnych. 

Wśród przedstawicieli Gen Z często zauważa się zjawisko etycznego podejścia do zakupów. Nierzadko wybierają oni produkty wytwarzane w zrównoważony sposób, z materiałów nadających się do recyklingu itp. Wiąże się to z ich podejściem do planety i zmian klimatycznych, które mocno ich interesują. 

Czy preferencje zakupowe pokolenia Z wpływają na oblicze handlu? 

Preferencje zakupowe pokolenia Z mają ogromny wpływ na oblicze handlu. Sklepy przygotowują coraz więcej udoskonaleń związanych z zamawianiem produktów online. Zjawisko m-commerce przyczynia się do tego, że coraz więcej firm prezentuje aplikacje do robienia zakupów. 

Gen Z docenia proste i sprawne rozwiązania, a także oprogramowania, które działają szybko i nie wymagają logowania czy podawania zbędnych danych. Usługa InPost Pay, czyli dostawa i opłata w jednym przycisku działa z myślą o zaspokajaniu tych potrzeb. 

InPost Pay pozwala ominąć wypełnianie wielu formularzy i zakładanie konta, co znacznie przyspiesza proces dokonywania zakupów. Wystarczy raz wybrać ulubiony sposób dostawy i metodę płatności, aby później stosować je szybko w różnorodnych sklepach. Wszelkie dane dotyczące zamówień trafiają do aplikacji InPost Mobile, gdzie użytkownik może je śledzić, bez konieczności przeszukiwania wielu maili ze sklepów internetowych. To znaczne ułatwienie dla osób z pokolenia Z, które lubią mieć wszystko szybko i w zasięgu swojego smartfona. 

Dzięki pokoleniu Z tak mocno rozwinął się influencer marketing. Młodzi ludzie bardzo często naśladują swoich idoli z sieci. Właśnie dlatego polecane przez znane osoby produkty i usług cieszą się popularnością wśród kupujących. Coraz więcej firm wybiera tę formę promocji, ponieważ wie, jakie zyski może ona przynosić. Pokolenie Z stanowi duży odsetek kupujących, dlatego firmy muszą się dopasowywać do jego wysokich wymagań. Konieczne jest nieustanne wdrażanie nowych rozwiązań, a także angażowanie się w akcje np. na rzecz środowiska, czego przykładem są działania InPost. 

W związku z potrzebami młodego pokolenia sklepy wdrażają aplikacje zakupowe, upraszczają procesy zamawiania towarów i stawiają na personalizację ofert. Wiedzą, że liczy się trafienie w gusta konsumentów, a także podarowanie im poczucia wyjątkowości i indywidualnego podejścia. Gen Z lubi rozsądne zakupy i możliwość łatwego zwrotu w przypadku, gdy towar nie spełnia oczekiwań a InPost Pay jest odpowiedzią na ich wymagania. 

wróć