Jak kupuje pokolenie Y? Co charakteryzuje ich zwyczaje zakupowe?

porady dla ecommerce
Pokolenie Y na zakupach w internecie

02 października 2024

Znajomość potrzeb i oczekiwań swoich klientów to klucz do sukcesu w każdym biznesie. Nie inaczej jest przy sprzedaży. Sprzedawcom przydaje się również wiedza na temat praktyk zakupowych konkretnych pokoleń, takich jak np. millenialsi – którzy są jedną z liczniejszych grup odbiorców. Dowiedz się, jaka jest charakterystyka pokolenia Y i na czym polegają ich zwyczaje zakupowe!

Pokolenie Y, czyli kto?

Pokolenia, inaczej nazywane generacjami, to określenia dla konkretnych grup osób urodzonych w danym przedziale czasu. Łączy ich zazwyczaj jakieś ważne wydarzenie, dorastanie w tych samych warunkach społeczno-technologicznych czy nawet wyznawanie podobnych wartości. Obecnie mówi się o 5 pokoleniach – baby boomers, pokoleniu X, Y, Z oraz pomału dorastającemu Alfa. W tym artykule zajmiemy się pokoleniem Y, którzy nazywani są również millenialsami.

Warto mieć na uwadze, że ramy czasowe pokolenia Y w Polsce mogą się nieco różnić od tych proponowanych przez specjalistów w Stanach Zjednoczonych. Niektórzy uważają, że millenialsi to osoby urodzone między 1985 rokiem a 1994 rokiem. Inni zaś poszerzają te ramy o 1998 czy nawet 2000 rok. Dlatego też lepiej jest zwrócić uwagę na cechy charakterystycze danego pokolenia. W przypadku Y są to:

  • dzieciństwo bez smartfonów i internetu;

  • odejście w późniejszym wieku od telewizji na rzecz sieci;

  • przyzwyczajenie do takich mediów społecznościowych jak Facebook czy Instagram (Y pamiętają jeszcze stare loga tych aplikacji);

  • otwartość na nowe rozwiązania technologiczne (być może niedługo przekonają się też do TikToka);

  • są ambitni i zdeterminowani, ale jednocześnie cenią sobie jakość życia;

  • lubią podróżować;

  • przywiązani do idei work-life balance.

Zwyczaje zakupowe millenialsów

Poza podobnymi wartościami millenialsi charakteryzują się również zbliżonymi zwyczajami zakupowymi. Jak wiadomo, pokolenie Y dorastało w czasach, gdy internet zaczynał się dopiero rozwijać. Zafascynowanie technologiami w młodości przełożyło się na to, że są chętnymi konsumentami na rynku e-commerce. Co ich wyróżnia?

  • W świecie zakupów online czują się jak ryba w wodzie;

  • Podążają za trendami, ale z rozwagą – wciąż są przywiązani do sprawdzonych produktów;

  • Cena odgrywa istotną rolę w podejmowaniu decyzji (wysokie ceny oferowane przez znane marki są dla nich gwarancją jakości);

  • Sprawdzają opinie innych klientów;

  • Istotna jest dla nich wartość dodana marki;

  • Nie przepadają za długim chodzeniem po sklepach, dlatego maksymalnie skracają czas zakupowy;

  • Przy zakupach spożywczych zwracają uwagę na skład produktów i jak najkrótszą listę składników.

  • Millenialsi zwracają uwagę na markę oraz jej otoczenie. Liczy się dla nich real time marketing oraz user generated content. Nie przepadają za nachalnymi reklamami, za to cenią pokazywanie życia od kuchni.

    Na podstawie tych cech charakterystycznych łatwiej jest opracować konkretną strategię i dobrać do niej narzędzia promocji. Skuteczni sprzedawcy powinni więc przełożyć tę wiedzę na praktyczne działania. Jak więc tego dokonać?

    Jak trafić do pokolenia Y i zachęcić ich do zakupu?

    Przed rozpoczęciem sprzedaży czy kampanii promocyjnej, warto stworzyć sobie personę, czyli charakterystykę typowego odbiorcy. Jeśli będzie się ona pokrywała z profilem pokolenia Y, to należy wdrożyć konkretne rozwiązania:

    • Usprawnić i skrócić ścieżkę zakupową – przy zakupach stacjonarnych millenialsi nie lubią stania w kolejkach. Dlatego też są zwolennikami zakupów online. Mimo to warto ułatwić im ten proces, np. poprzez oferowanie różnych metod dostawy i płatności;

    • Postawić na odpowiednią komunikację w mediach – przedstawiciele grupy Y lubią należeć do społeczności. Postaw więc na komunikację w czasie rzeczywistym, twórz relacje na Facebooku, Instagramie, organizuj live’y sprzedażowe;

    • Zadbaj o pozytywne opinie – millenialsi kierują się zdaniem innych klientów przed dokonaniem zakupu. Dlatego też warto pozyskiwać pozytywne opinie od osób, które skorzystały już z danych produktów/usług i dzielić się nimi na forum;

    • Stworzyć wartość dodaną marki – dla pokolenia Y ważne są nie tylko wygląd i jakość produktów, ale także to, co dany brand sobą reprezentuje i jakie wartości wyznaje. Kupując więc produktu, płacą nie tylko za rzecz, ale także za filozofię i prestiż.

    Trzeba jednak pamiętać, że stosunkowo rzadko w docelowej grupie odbiorców znajdą się przedstawiciele tylko jednego pokolenia. Przeważnie jest to mieszanka różnych grup, dlatego też warto korzystać z odmiennych rodzajów treści i przede wszystkim postawić na omnichannel, czyli wielokanałowość przekazu.

    Przy spełnieniu tych oczekiwań może pomóc nasza oferta dla biznesu, a w szczególności wdrożenie usługi InPost Pay. Dzięki temu rozwiązaniu sprzedawcy mogą zaoferować swoim klientom wygodną formę opłacania zakupów online oraz wyboru sposobu dostawy w jednym przycisku “Dodaj do koszyka InPost Pay”. Po przeniesieniu koszyka do aplikacji InPost Mobile klienci moga szybko i wygodnie dokończyć zakupy. Jest to szczególnie cenne dla pokolenia Y, które ceni sobie szybkość i wygodę zakupów oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jako firma kurierska cieszymy się również zaufaniem ze względu na szybką i bezpieczną dostawę towarów. Współpraca z nami może pomóc sprzedawcom w zdobyciu zaufania wśród swojej grupy docelowej.

    Pokolenie Y, czyli millenialsi, to stali bywalcy w sklepach internetowych. Cenią sobie szybkość realizacji zakupów, bezpieczeństwo, a także renomę marki. Przy tworzeniu oferty warto uwzględnić ich potrzeby i zaoferować rozwiązania, które zachęcą ich do realizowania zamówień.

    wróć