Jak budować świadomość marki wśród klientów e-commerce? Pojęcie i przydatne metody

porady dla ecommerce
Wykres z rosnącymi słupkami.

18 czerwca 2024

Rynek e-commerce prężnie się rozwija, wobec czego coraz trudniej wyróżnić się na tle konkurencji i zostać dostrzeżonym przez klientów. Z tego względu tak istotne jest umiejętne budowanie świadomości marki w taki sposób, aby istniała w umysłach odbiorców nawet wtedy, gdy nie korzystają z jej usług. Na czym polega budowanie świadomości marki w internecie?

 

Co to jest świadomość marki?

Świadomość marki to pojęcie, którego nie da się zmaterializować i być może właśnie dlatego doczekało się wielu definicji w literaturze branżowej. Pomimo nieznacznych różnic w ich treści, istota tego pojęcia pozostaje taka sama – jest to rozpoznawalność brandu wśród społeczeństwa.

Co więcej, odbiorcami nie muszą być klienci danej marki. Na rynku funkcjonuje wiele firm, które są znane na tyle, że kojarzą je również osoby niemające wcześniej bezpośredniej styczności z ich ofertą.

Świadomość marki jest pewnego rodzaju pakietem wyobrażeń. Powstały one na skutek różnych przekazów marketingowych, zaistniały w umysłach potencjalnych klientów i zostały tam na dłużej.

Przemyślany i skrupulatny proces brandingu firmy owocuje jej rozpoznawalnością na wielu płaszczyznach. W przypadku wysokiej świadomości marki samo jej logo bądź inny element systemu identyfikacji wizualnej przywodzi odbiorcom na myśl oferowane przez dane przedsiębiorstwo usługi i produkty czy też wyznawane przez nie wartości.

Markę można porównać do osoby, która zachowaniem, wypowiedziami czy gestami pracuje na swój wizerunek. W momencie, gdy staje się rozpoznawalna, o jej istnieniu wiedzą nawet ci ludzie, którzy nie mieli z nią wcześniej styczności.

Ponadto wyobrażają oni sobie, jak będzie zachowywać się w bezpośrednim kontakcie, a z samego faktu zaznajomienia z jej osobą są w stanie szybciej jej zaufać.

Korzyści wynikające z budowania świadomości marki

Budowanie świadomości marki przedsiębiorstwa branży e-commerce ma niebagatelne znaczenie dla jego sukcesu na płaszczyźnie wizerunkowej oraz finansowej. Finalnie takie działanie ma przecież przełożyć się na wzrost sprzedaży, a co za tym idzie – zarobków danej firmy.

Korzyści finansowe nie są jednak jedynymi zaletami zwiększenia świadomości marki (choć koniec końców wszystkie inne sprowadzają się właśnie do tej kwestii). Sumienny branding prowadzi do wzrostu zaufania wśród klientów, kształtuje ich lojalność, sprawia, że chcą ponownie skorzystać z oferowanej usługi i polecają ją swoim bliskim.

Działania z tego zakresu mogą również wpływać na kontakty z partnerami biznesowymi. Inne firmy, inwestorzy czy też kontrahenci chętniej nawiązują współpracę z rozpoznawalnymi markami, ponieważ utożsamiają to z mniejszym ryzykiem ewentualnych nieporozumień i niepowodzeń podczas realizacji wspólnych projektów.

Wypracowanie silnego, rozpoznawalnego brandu oraz pozytywnego, wyrazistego i spójnego wizerunku firmy to sposób na wzrost jej konkurencyjności, wyróżnienie się na tle innych przedsiębiorstw oraz zdobycie nowych grup odbiorców.

3 poziomy świadomości marki, które mogą mieć konsumenci

Dla przedstawicieli sektora e-commerce istotna jest nie tylko umiejętność określenia tego, czym jest świadomość marki, ale i rozróżnienie jej poziomów. Specjaliści z zakresu marketingu wyróżniają 3 etapy, na jakich może znajdować się tzw. brand awareness.

Taką klasyfikację stosuje się podczas badania tego miernika, np. przy pomocy ankiet. Wyróżnia się:

  1. Świadomość spontaniczną – ankietowana osoba samodzielnie przywołuje nazwę danej marki, bez żadnych wskazówek ze strony ankietera.
  2. Świadomość wspomaganą – w tym przypadku respondent wskazuje na daną markę w momencie, gdy jej nazwa zostanie przytoczona przez ankietera. Nie robi więc tego samodzielnie.
  3. Świadomość TOM (Top of Mind Awareness) – najwyższy, a więc najbardziej pożądany poziom świadomości marki. Dotyczy on tych brandów, które są kojarzone i przywoływane przez większość respondentów jako pierwsze.

Od czego zacząć budowanie świadomości marki?

Wysoka świadomość marki to niezbędnik w drodze do wzrostu sprzedaży. Nawet jeśli działania z zakresu promocji zostały wdrożone w sposób prawidłowy i z założenia są skuteczne, bez wypracowanej świadomości brandu mogą być nieefektywne. Od czego zacząć budowanie świadomości marki firmy?

Przede wszystkim potrzebny jest konkretny plan, ponieważ jest to proces czasochłonny, który wymaga uporu, systematyczności i nieustannej pracy. Wszelkie kroki podjęte w celu budowania rozpoznawalności marki, jej wizerunku oraz świadomości muszą ze sobą współgrać. W przeciwnym przypadku przekaz będzie mało wiarygodny i nie przyniesie oczekiwanych skutków.

Oczywiście, aby wykreować świadomość i obraz marki wśród jej otoczenia, konieczne jest jej samodzielne zdefiniowanie. Przedstawiciel branży e-commerce, który chce zająć się budowaniem świadomości, bez dwóch zdań musi wcześniej określić takie aspekty jak:

  • cel podejmowanych działań;
  • grupa docelowa;
  • misja firmy;
  • pożądany wizerunek marki w oczach odbiorców;
  • styl i sposób komunikacji z klientami;
  • system identyfikacji wizualnej.

Nie sposób jest przecież przekazać innym coś, czego samemu nie jest się pewnym. Cały proces należy więc rozpocząć od samodzielnego zidentyfikowania marki, a następnie krok po kroku komunikować otoczeniu o różnych aspektach ich istnienia, pamiętając o tym, aby były ze sobą spójne.

Metody budowania świadomości marki wśród klientów e-commerce

Obecnie świadomość marki można budować na naprawdę wiele sposobów. Będąc jednym z przedstawicieli branży e-commerce warto (a nawet trzeba!) skorzystać z szeregu narzędzi i możliwości, jakie daje przedsiębiorcom marketing internetowy.

Kanały przekazu należy dopasować do swojej grupy docelowej. Można zdecydować się na aktywność w social mediach (np. na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy platformie YouTube) i tam dzielić się z odbiorcami zdjęciami czy też materiałami wideo.

Media społecznościowe (a także m.in. strona czy blog firmowy) są świetną przestrzenią do wdrożenia działań z zakresu marketingu treści. Artykuły z przydatnymi informacjami oraz inspiracjami czy też praktyczne poradniki zbliżą potencjalnych klientów do marki i pozwolą zadbać o podtrzymywanie jej obecności w ich umysłach.

Warto także sięgnąć po tzw. user generated content, czyli treści tworzone przez klientów marki. Obecnie to właśnie takie materiały wzbudzają u odbiorców większe zaufanie oraz są postrzegane jako wiarygodne i praktyczne.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.