E-mail marketing – na czym polega i jak wykorzystać go do promocji swojego sklepu internetowego?

porady dla ecommerce
email marketing

16 grudnia 2023

E-mail marketing zalicza się do grupy najstarszych form marketingu internetowego. Mimo że wykorzystuje się go od lat, wcale nie stracił na swojej skuteczności, a odpowiednio przeprowadzona kampania może przyczynić się do wzrostu sprzedaży czy rozpoznawalności marki. E-mail marketing – co to jest i jak wykorzystać go w swoim sklepie internetowym?

Czym jest e-mail marketing?

W marketingu internetowym wykorzystuje się wiele narzędzi, a ich wdrożeniu mogą przyświecać różne cele. Wśród nich wymienia się m.in. promocję marki, kształtowanie jej wizerunku, wzrost sprzedaży czy zacieśnianie więzi z klientami. Jedną z form e-marketingu, po którą bardzo często decydują się sięgnąć przedstawiciele branży e-commerce, jest e-mail marketing. Co to jest?

Można scharakteryzować go jako komunikaty przesyłane masowo przy pomocy poczty elektronicznej bezpośrednio do danej grupy docelowej. W przypadku e-commerce są to dotychczasowi bądź potencjalni klienci sklepu internetowego, którzy wcześniej udostępnili danej firmie swój adres e-mail w celach marketingowych i wyrazili odpowiednie zgody.

Rodzaje e-mail marketingu

E-mail marketing nie jest formą jednopłaszczyznową. W zależności od wyznaczonego celu i oczekiwanych rezultatów, a także charakteru działalności e-sklepu można posłużyć się jednym z jego rodzajów. Kampanie e-mail marketingowe mogą przebiegać przy wykorzystaniu:

  • Newsletterów – to najpopularniejsza forma e-mail marketingu. Jej zastosowanie ma na celu utrzymywanie stałego kontaktu z klientem, w wyniku którego buduje się świadomość marki oraz silną i trwałą relację pomiędzy konsumentem a marką. Należy wspomnieć również o funkcji informacyjnej newsletterów. Klient dowie się z nich np. o najnowszej kolekcji marki, nowych treściach zamieszczonych na blogu (promocja działań z zakresu content marketingu), ciekawych wydarzeniach branżowych, sukcesach firmy czy aktualnie obowiązujących promocjach. Newslettery są przesyłane cyklicznie, np. co tydzień czy co miesiąc.

  • Autoresponderów – jak wskazuje sama ich nazwa, autorespondery to wiadomości generowane automatycznie. Ich wysyłka następuje na skutek wykonania przez użytkownika określonej akcji, np. po dokonaniu rejestracji. Celem ich zastosowania może być zachęcenie do zapisania się do newslettera, podbicie sprzedaży, budowanie i utrzymywanie relacji z klientem, a także edukowanie go w zakresie oferowanych produktów czy usług tak, aby nie miał wątpliwości, czym zajmuje się marka. Autorespondery mogą przybierać formę m.in. wiadomości powitalnych, komunikatów z kodami rabatowymi czy wiadomości zachęcających do bezpośredniego kontaktu z firmą, np. telefonicznie.

  • Katalogów produktowych – są to wiadomości e-mail przedstawiające klientom asortyment marki. Ich cykliczna wysyłka ma skutkować wzrostem sprzedaży, dlatego treść takich wiadomości składa się z prezentacji konkretnych produktów w takiej formie, aby zachęcała ona do podjęcia decyzji zakupowej. W tym przypadku szczególnie istotna jest dbałość o content od strony estetycznej, tj. zastosowanie atrakcyjnych grafik. W katalogach produktowych stosuje się także call to action.

  • Wiadomości triggerowanych – ta forma e-mail marketingu wykorzystuje jedną z jego naczelnych zalet – możliwość personalizacji komunikatów i dostosowywania ich bezpośrednio do konkretnego odbiorcy. W ich treści mogą znaleźć się informacje o specjalnej ofercie dedykowanej danemu odbiorcy, np. w formie możliwości skorzystania z rabatu czy promocji. Triggerem, czyli tzw. czynnikiem powodującym automatyczne wysłanie takich wiadomości mogą być np. urodziny klienta czy rocznica rejestracji na stronie e-sklepu. Ponadto wiadomości mogą być wysyłane na skutek porzucenia koszyka i pełnić funkcję powiadomienia o skompletowanych produktach, które nie zostały zakupione. Ze względu na wysoki stopień personalizacji wiadomości triggerowane budują silną więź na linii marka-klient i charakteryzują się dużą skutecznością.

Czy e-mail marketing to spam?

Z założenia marketing mailowy nie jest spamem, tylko jedną z form marketingu internetowego. Niemniej jednak nieumiejętne prowadzenie kampanii może sprawić, że komunikaty wysyłane do klientów znajdą się w folderze oznaczonym jako spam.

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby e-maile reklamowe były przesyłane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, a co za tym idzie – odbiorca wiadomości wyraził zgodę marketingową.

Należy mieć na uwadze, że dostawca skrzynki elektronicznej przefiltruje wysłane wiadomości. Platformy nie udostępniają informacji na temat działania mechanizmu filtru antyspamowego.

Przypuszcza się, że do oznaczenia wiadomości jako spam przyczynia się nasycenie jej takimi wyrażeniami jak m.in. „darmowy” czy „gratulacje”, które potencjalnie mogą wskazywać na próbę oszustwa.

Oczywiście należy również zadbać o odpowiednie zredagowanie treści. Nie powinna się w nich znaleźć zbyt duża ilość wielkich liter i znaków interpunkcyjnych (np. „GRATULACJE!!!”).

Zalety e-mail marketingu

Kluczowa zaleta e-mail marketingu wynika z powszechności skrzynek mailowych, a jednocześnie ich indywidualnego charakteru. Wiadomości trafiają do określonego, precyzyjnie zdefiniowanego odbiorcy, a dodatkowo można je modyfikować w taki sposób, aby były dostosowane bezpośrednio do danego klienta. To z kolei umożliwia budowanie z nim silnej, długotrwałej więzi oraz kształtowanie świadomości marki.

Co więcej, skuteczny mailing pozwala wykreować wizerunek eksperta w branży oraz skutecznie zachęcić do nabycia produktu lub skorzystania z danej usługi, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Ponadto e-mail marketing ROI, czyli wskaźnik obrazujący zwrot z całości inwestycji najczęściej jest wysoki, co wskazuje na dużą efektywność takich kampanii (niektóre źródła sugerują średni zwrot inwestycji na poziomie nawet 4400%).

Warto również dodać, że jest dostępnych wiele narzędzi e-mail marketingu, które umożliwiają ocenę skuteczności kampanii, zmierzenie jej wyników, bieżący monitoring wdrożonych rozwiązań i szybką reakcję w razie konieczności wprowadzenia zmian.

Mowa tu o takich wskaźnikach jak OR (Open Rate), CTR (Click Through Rate) czy współczynnik konwersji. Pierwszy z nich pozwala określić, ile osób spośród wszystkich odbiorców kampanii otworzyło wiadomość e-mail. Drugi wskazuje, ilu odbiorców kliknęło zawarty w treści link. Konwersja obrazuje natomiast udział procentowy osób, które w wyniku styczności z komunikatem podjęły pożądane przez markę kroki.

Czy e-mail marketing jest drogi?

Jedną z naczelnych zalet działań z zakresu marketingu internetowego są jego niskie koszty, a jednocześnie szeroki zakres możliwości. Tak jest i w przypadku e-mail marketingu, który w porównaniu z promocją za pośrednictwem tradycyjnych kanałów komunikacji wypada znacznie lepiej pod względem budżetowym.

Oczywiście cena realizacji kampanii przy użyciu skrzynki mailowej może różnić się w zależności od kilku kwestii. Znaczenie ma m.in. to czy dana marka podejmie się tego działania samodzielnie, czy skorzysta z pomocy zewnętrznych usługodawców, np. agencji marketingowych bądź copywriterów.

Co więcej, do wzrostu kosztów samodzielnej realizacji kampanii może przyczynić się zakup specjalistycznych programów. Stosuje się je w celu monitorowania podejmowanych działań, a także sprawniejszego zarządzania bazami danych czy łatwiejszego tworzenia segmentów, a więc ogólnie rzecz biorąc – automatyzacji całego procesu.

Jakie narzędzia przydają się do tworzenia mailingu?

Warto korzystać z narzędzi wspomagających, które ułatwią przechowywanie i zarządzanie danymi odbiorców oraz planowanie i przeprowadzanie kampanii e-mail marketingowych. Są one dostępne zarówno w postaci usług płatnych, jak i darmowych platform.

Poszczególne narzędzia udostępniają gotowe szablony wiadomości, pozwalają gromadzić bazy kontaktów, dają możliwość zautomatyzowania procesów wysyłki e-maili do konkretnych odbiorców (np. tych klientów, którzy porzucili swoje koszyki zakupowe) czy też możliwość kreowania własnych szablonów wiadomości.

Co więcej, za sprawą niektórych narzędzi do e-mail marketingu możliwe jest mierzenie rezultatów kampanii. Służą do tego panele statystyk uwzględniające takie dane jak np. wskaźnik otwarć i kliknięć czy wskaźnik czasu, jaki dany odbiorca spędza na stronie.

Jak robić skuteczny e-mail marketing?

Kampanie e-mail marketingowe nadal są elementem strategii komunikacji wielu marek z sektora e-commerce. Na ich wdrożenie decydują się przedstawiciele różnych branż, którzy dostosowują treści do wymagań i potrzeb określonej grupy docelowej.

Do skutecznego e-mail marketingu niezbędne jest zdefiniowanie konkretnego celu kampanii oraz zbudowanie wysokiej jakości bazy kontaktów z dbałością o kwestie prawne.

Pamiętaj również o tym, aby dostosować treści do swoich odbiorców, ich wymagań, potrzeb oraz zainteresowań. W komunikatach warto zwracać się do użytkownika bezpośrednio po imieniu, a tym samym skracać dystans pomiędzy marką a klientem.

Niebagatelne znaczenie ma stworzenie contentu, który będzie wartościowy z perspektywy odbiorców. Wówczas należy zadbać m.in. o przyciągający uwagę nagłówek, czytelną strukturę treści i zachęcające call to action.

Ponadto nie można zapominać o dostosowaniu komunikatów do różnych urządzeń. Twoi odbiorcy mogą wyświetlać wiadomości e-mail zarówno z poziomu laptopa albo komputera, jak i smartfona czy tabletu. Zadbaj o to, aby w każdym przypadku treść i grafiki były w pełni czytelne.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.