Darmowa dostawa w sklepie internetowym – czy i kiedy warto ją oferować?

porady dla ecommerce
inpost pay

17 stycznia 2024

Darmowa dostawa w sklepie internetowym to jeden z najpopularniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi konsumentów. Taka strategia marketingowa pozwala łatwiej pozyskać nowych klientów, podnieść średnią wartość koszyka czy lepiej zarządzać produktami w wybranych przez siebie okresach. Jak wprowadzić bezpłatną wysyłkę?

 

Czy sklepy z darmową dostawą są nieopłacalne biznesowo?

Darmowa dostawa w sklepie internetowym to w obecnych czasach dość popularna opcja. Wiele klientów e-commerce traktuje ją nawet jako pewien standard i nieodłączny element zdalnych zakupów. Bezpłatna wysyłka jest bardzo pożądana przez konsumentów, ponieważ pozwala im oszczędzić kilka lub kilkanaście złotych. Z perspektywy internautów dostawa za darmo stanowi więc bardzo atrakcyjne rozwiązanie. A jak to wygląda dla sprzedawcy?

Nieodpłatne doręczanie zamówień wiąże się z tym, że przedsiębiorca musi uregulować opłatę na rzecz firmy kurierskiej z własnego budżetu. Ponosi więc pewien koszt, ale nie można jednoznacznie powiedzieć, że jest to niekorzystne z biznesowego punktu widzenia.

Wszystko dlatego, że darmowa dostawa w sklepie internetowym działa trochę jak wabik – przyciąga klientów oraz zachęca ich do częstszych zakupów. Wraz z poprawą sprzedaży, wzrasta zarobek i często spada koszt obsługi zleceń. Przy większej ilości zamówień można uzyskać od firmy kurierskiej bardziej atrakcyjne warunki współpracy.

Korzyści płynące z oferowania klientom darmowej przesyłki

Konsumenci ciągną tam, gdzie są darmowe dostawy. Nawet jeśli muszą zapłacić nieco więcej za sam produkt, to wolą wydać pieniądze na towar niż wysyłkę. Ta druga jest usługą, przez co nie przyjmuje fizycznej formy i wydaje się dla internauty zbędnym wydatkiem.

Zatem podstawowa korzyść z oferowania bezpłatnej dostawy w sklepie internetowym to możliwość skutecznego pozyskania lojalnych klientów. Dzięki opcji darmowej wysyłki odbiorcy nie tylko chętniej skorzystają z oferty, ale i bardziej ochoczo wrócą do sprzedawcy po kolejne artykuły. Wszystko dlatego, że będą zadowoleni z obsługi zamówienia, a więc wytworzą pozytywne skojarzenia z danym biznesem.

Korzystny obraz firmy w oczach konsumenta przekłada się również na możliwość łatwiejszego kreowania wizerunku brandu. Jeśli klienci chwalą sobie sklep, to w pewien sposób stają się naturalnymi ambasadorami marki.

Oznacza to, że polecają taką firmę swoim znajomym, bliskim czy innym internautom (np. poprzez opinie w sieci lub fora tematycznie związane z branżą danego biznesu). Dzięki temu można pozyskać nowych odbiorców, którzy przychodzą z polecenia, a nie z przypadku.

Jak zaoferować klientom darmową dostawę?

Niektóre sklepy z darmową wysyłką oferują bezwarunkowo bezpłatną realizację zamówienia. Jednak dostawę za 0 zł często wprowadza się również jako gratis, który klient może uzyskać po spełnieniu pewnych wymogów. Jak realizowany jest ten drugi model biznesowy? Oto najpopularniejsze rozwiązania.

Bezpłatna wysyłka od określonej wartości zamówienia

Darmową dostawę niezwykle często oferuje się w przypadku, gdy klient złoży zamówienie na co najmniej 100 zł, 150 zł czy 200 zł. Kwoty mogą być różne, ponieważ każdy sklep określa je samodzielnie. Ta strategia zakłada, że jeśli koszt produktów dodanych do koszyka jest niższy od wyznaczonego pułapu finansowego, to opłata za wysyłkę zostaje w pełni naliczona według stawki obowiązującej w sklepie.

Takie rozwiązanie może przynieść pozytywne efekty biznesowe związane ze wzrostem średniej wartości zamówień. Wszystko dlatego, że internauci będą czuli motywację do zrobienia większych zakupów w celu uzyskania bezpłatnej dostawy do domu.

Promocje i oferty specjalne a darmowa przesyłka

Darmowe dostawy w sklepie internetowym można wprowadzać też okazjonalnie. Jeśli wysyłka będzie nieodpłatna raz na jakiś czas, to klienci chętniej skorzystają z oferty w wyznaczanych przez sprzedawcę terminach. Dzięki temu da się wywierać realny wpływ na sprzedaż i stymulować ją w pożądanych momentach.

Aby promocje typu „weekend z darmową dostawą” przynosiły realne zyski w postaci wzrostu liczby zamówień, trzeba pamiętać o odpowiedniej reklamie takich wydarzeń. Informacje o akcji bezpłatnej wysyłki powinny znaleźć się przede wszystkim na firmowych profilach w mediach społecznościowych – wielu e-konsumentów czerpie wiedzę właśnie stamtąd.

Komunikacja na temat promocji musi pojawić się również w samym sklepie internetowym. Wiadomość o darmowej dostawie należy umieścić w widocznym miejscu na głównej stronie internetowej, aby zobaczył ją każdy, kto odwiedzi witrynę.

Oprócz tego wzmianki o bezpłatnej wysyłce warto dodać w kartach produktowych i zakładce koszyka. W ten sposób informacja o nieodpłatnym doręczeniu będzie towarzyszyła klientowi na wszystkich kluczowych etapach procesu zakupowego i ułatwi mu podjęcie decyzji o finalizacji transakcji.

O czym warto pamiętać, wprowadzając darmową dostawę w e-commerce?

Proponując darmową przesyłkę w ofercie sklepu, trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, aby nie rekompensować strat w postaci bardzo wysokiej marży na sprzedawane akcesoria. Klienci szybko zauważą, że ceny popularnych sprzętów RTV/AGD, kosmetyków, zabawek czy innych produktów są zawyżone w porównaniu do proponowanych przez. pozostałych sprzedawców. Tym samym łatwo zawiodą się na Twojej firmie i zrobią zakupy w sklepach o niższych cenach. 

Oprócz tego warto mieć na uwadze fakt, że e-konsumenci ponad wszystko cenią sobie wygodę. Dlatego oferta darmowej wysyłki musi iść w parze z dostępem do atrakcyjnych form dostawy i płatności. Takie rozwiązania można uzyskać za sprawą integracji sklepu z naszą innowacyjną usługą InPost Pay. Dzięki niej klienci są w stanie szybko realizować transakcje bez konieczności wypełniania zbędnych formularzy osobowych, co wpływa na częstotliwość zamówień. Płatność i dostawa w jednym przycisku to synonim wygody.

wróć