Czym jest unique selling proposition? Jak wykorzystać to w e-commerce?

porady dla ecommerce
napis na ekranie smartfona "Thank you, payment success"

17 października 2023

Czy wyróżnienie się w tłumie konkurencji jest trudne? Zdarza się, że tak, ponieważ inne firmy oferują równie dobre, a może nawet lepsze produkty lub usługi. Czasem bywa, że nie zdajemy sobie sprawy z zalet własnej oferty. W każdym przypadku trzeba przemyśleć, jak wybić się ponad pozostałych, by osiągnąć komercyjny sukces. Pomaga w tym USP. Co to jest i jak wykorzystać to w swoim biznesie? 

 

Co to jest unique selling proposition?

USP, czyli unique selling proposition, to unikatowa propozycja sprzedaży. Pod tym pojęciem kryją się różnego rodzaju działania mające na celu wyróżnienie produktu lub usługi, które proponujemy swoim klientom. W jaki sposób osiągnąć pożądany efekt? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Podkreślenie unikatowości swojej oferty zależy wyłącznie od naszej inwencji. Innymi słowy, taką sprzedażą jest wszystko to, czym nasz produkt przewyższa konkurencję lub może pomóc ją zdystansować. 

Przykładami USP są m.in.:

  • niska cena, często połączona z bezpłatną lub tanią dostawą;
  • wrażenia z użytkowania, a więc np. wygoda, trwałość, zaawansowane funkcje danej rzeczy;
  • wzbudzenie poczucia obcowania z produktem premium lub bycia wyjątkowym klientem;
  • niedostępne u rynkowych rywali możliwości dostosowania towaru do własnych potrzeb albo korzystania z wybranych elementów usługi;
  • wysoka jakość potwierdzana przez autorytety;
  • przyjemne wrażenia towarzyszące rozpakowywaniu przesyłki;
  • zaznaczenie wartości, którymi kieruje się firma, np. stosowania ekologicznych składników do produkcji wyrobów lub opakowań wykorzystywanych do zabezpieczania wysyłek;
  • w przypadku usług także wyjątkowa atmosfera miejsca, do którego zapraszamy klienta.

Jak wyznaczyć unikalną propozycję sprzedaży? Przykłady UPS produktu

Przykłady unique selling proposition doskonale pokazują, że cechą wyróżniającą, a tym samym przyciągającą odbiorców może być w zasadzie wszystko. Czasem do zachęcenia klienta, by ten skorzystał z danej oferty, wystarczy świadomość, że oferowana usługa lub produkt już jest unikalna. Jeśli jednak faktycznie nie wyróżniamy się na tle innych, USP trzeba stworzyć.

Jak wykorzystać UPS produktu w e-commerce?

USP marki należy komunikować klientom w każdy możliwy sposób. Pierwszym miejscem, które warto wykorzystać, jest już strona główna naszej firmy. Proste do zapamiętania hasło reklamowe błyskawicznie poinformuje klientów, co zyskają, wybierając daną ofertę. Oprócz tego z takim łatwym do zapamiętania, a przy tym niezwykle konkretnym przekazem najlepiej wyjść do konsumentów na innych witrynach. Krótki slogan wyświetlający się na banerze reklamowym ma niekiedy siłę oddziaływania większą niż długie wymienianie zalet produktu lub usługi.

Wykorzystanie potencjału krótkiego, celnego hasła nie oznacza bynajmniej, że z dłuższych form marketingu można zrezygnować. Dobrym przykładem reklamy USP są treści umieszczane zarówno na własnej, jak i innych witrynach. O tym, jakie problemy pozwala rozwiązać unikalna cecha oferowanej rzeczy, warto wspomnieć w jej opisie. Dobrym pomysłem jest też wykorzystanie potencjału artykułów sponsorowanych publikowanych na innych stronach, gdzie jej unikalna cecha zostanie zaprezentowana.

Unique selling proposition a działania marketingowe

Uświadomienie sobie, co wyróżnia nasz produkt – lub stworzenie takiej cechy – należy poprzedzić zdobyciem informacji, szczególnie tych, które dotyczą tego, co w produkcie podoba się klientom, a czego im brakuje. Pozyskaną wiedzę trzeba przekuć w czyn, jakim jest promowanie USP towaru lub usługi. Dzięki temu da się też poprawić pozycjonowanie firmowej strony.

Ankieta wśród pracowników

Zdefiniowanie unique selling proposition bywa trudne, ponieważ każda osoba może wskazać na inne zalety i wady oferty. Z tego powodu przed rozpoczęciem działań marketingowych najlepiej spytać jak najwięcej osób, za co cenią produkt. Bardzo możliwe, że już zdanie pracowników naszej firmy wiele wyjaśni. Wielu z nich ma przecież kontakt z klientami, którzy wyrażają swoje opinie.

Kampanie mailingowe

Oparcie brandingu, czyli kształtowania świadomości marki jako dbającej o klienta, można rozszerzyć o pytanie na temat cech sprzedawanego towaru lub usługi. W wiadomościach do nabywców dobrze jest zawrzeć prośbę o punktową ocenę oraz prośbę o opisanie mocnych i słabych stron zakupu. Ponadto, oprócz pytań otwartych, przydają się zamknięte. Pozwalają one uzyskać jak najbardziej miarodajne wyniki, ponieważ w ten sposób najłatwiej porównać odpowiedzi.

Pozycjonowanie

Wypracowanie pozycji wyjątkowej marki wymaga jeszcze działań polegających na zapewnieniu naszej marce jak najlepszej widoczności w sieci. Żadna firma nie będzie przecież konkurencyjna, jeśli jej strona nie znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania w Google, a w dalszej kolejności w Bing.

Wśród wielu elementów składających się na SEO, czyli optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, znajdują się opisy i artykuły zawierające frazy kluczowe wpisywane przez internautów. W tekstach publikowanych na firmowym blogu i zewnętrznych witrynach należy też umieszczać linki do strony przedsiębiorstwa, które umożliwiają link building prowadzący do poprawy pozycji strony w Google i innych wyszukiwarkach.
 

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.