Czym jest płatność cykliczna i w jakich branżach się sprawdza?

porady dla ecommerce
Osoba pisząca na klawiaturze komputera.

19 lutego 2024

Wraz z rozwojem rynku e-commerce popularność zdobywają nowe metody płatności za produkty i usługi – przykładem są choćby płatności cykliczne. Rozwiązanie to ma wiele zalet i sprawdza się nie tylko w przypadku zawartości cyfrowej. Sprawdź, czym jest płatność cykliczna oraz jak możesz wykorzystać ją w swojej firmie, aby zdobyć nowych klientów i uniknąć zatorów płatniczych.

Co to jest płatność cykliczna i jak działa?

Gdy mowa o koncepcji, to płatności cykliczne nie są nowością. W ten sposób można scharakteryzować np. abonament za telefon lub miesięczną płatność rachunków za media. Wraz z rozpowszechnieniem się płatności elektronicznych dostępne stały się jednak nowe możliwości, w tym automatyzacja procesu płatności. Co to jest płatność cykliczna i jak współcześnie należy rozumieć to pojęcie?

Płatności cykliczne to automatyczne płatności za dostarczane w sposób ciągły produkty lub usługi – opłata w regularnych odstępach czasu obciąża rachunek bankowy lub kartę kredytową nabywcy. Inaczej mówiąc, jest to pewien rodzaj umowy pomiędzy nabywcą i sprzedawcą. W zrozumieniu, co to znaczy płatność cykliczna, pomoże też przedstawienie uproszczonego procesu, który przebiega następująco:

1. Klient decyduje się na zakup produktu lub usługi w formule płatności cyklicznej, zapoznaje się z m.in. z regulaminem, akceptuje warunki i przechodzi do formularza płatności.

2. Nabywca podaje w formularzu wymagane dane – przykładowo dane karty płatniczej i własne, jako jej posiadacza.

3. Następuje potwierdzenie transakcji – to zabezpieczenie m.in. przed nieautoryzowanym wykorzystaniem karty płatniczej. W zależności od operatora płatności i wystawcy karty potwierdzenie może przyjmować różne formy, np. powiadomienia PUSH w aplikacji bankowej czy kodu 3D Secure.

4. Z rachunku bankowego nabywcy cyklicznie pobierane są środki, które trafiają na konto sprzedawcy. Nie jest w tym celu wymagane żadne działanie ze strony nabywcy lub sprzedawcy.

Nabywca może zrezygnować z płatności cyklicznych na zasadach określonych przez sprzedawcę w regulaminie. Z reguły możliwa jest rezygnacja w dowolnym momencie – konsekwencją jest zaprzestanie otrzymywania usługi lub produktu. Jednocześnie, aby skorzystać z płatności cyklicznych, wcale nie trzeba korzystać z karty płatniczej – operatorzy płatności (jak np. BLIK) wdrażają alternatywne rozwiązania.

W jakich branżach najczęściej wykorzystuje się płatności cykliczne?

Chociaż z punktu widzenia konsumenta model biznesowy wykorzystujący płatności cykliczne kojarzony jest najczęściej z platformami streamingowymi dostarczającymi filmy, seriale i muzykę, to w ten sposób płacić można za szeroką gamę produktów oraz usług. Warto wiedzieć, że wcale nie muszą to być treści cyfrowe – płatność cykliczna to atrakcyjne rozwiązanie również w przypadku branż, w których sprzedaż przez internet jest tylko wycinkiem działalności.

Płatności cykliczne wykorzystywane są przez firmy oferujące choćby:

  • Usługi edukacyjne. Rozwiązanie to sprawdza się w przypadku sprzedaży np. kursów językowych, cyklicznych szkoleń z zakresu prawa i podatków, czy szkoleń branżowych.
  • Tzw. mystery boxy. To stosunkowo nowy model biznesowy, który polega na cyklicznym dostarczaniu klientowi produktów z określonej kategorii – co istotne, nabywca kupuję paczkę „w ciemno” i nie wie, co się w niej znajduje.
  • Catering. Płatności cykliczne sprawdzają się świetnie także w branży gastronomicznej – w modelu subskrypcyjnym oferowane są choćby tzw. diety pudełkowe czy posiłki dla pracowników biurowych.
  • Usługi z branży fitness. Korzystając z cyklicznej płatności, konsument może płacić choćby za karnet na siłownię lub basen, zajęcia z trenerem osobistym, konsultacje z dietetykiem czy indywidualnie przygotowaną dietę.
  • Oprogramowanie w modelu SaaS. Dostawcy oprogramowania chętnie korzystają z modelu subskrypcyjnego, oferując klientom rozliczenie w formie płatności cyklicznych.
  • Regularnie nabywane produkty. Automatyzacja płatności w ramach subskrypcji sprawdza się również w przypadku kupowanych cyklicznie artykułów codziennego użytku – kosmetyków, produktów do pielęgnacji ciała czy karmy dla zwierząt.
  • Cykliczne publikacje. Płatności cykliczne to rozwiązanie chętnie wykorzystywane przez wydawców prasy, twórców raportów i newsletterów.
  • Ubezpieczenia. Tego rodzaju forma płatności sprawdza się zwłaszcza w przypadku produktów ubezpieczeniowych, których składka jest płatna w cyklach miesięcznych – jak np. ubezpieczenie na życie.

To tylko kilka z wielu przykładów tego, w jaki sposób można wykorzystać płatności cykliczne. Na rynku wciąż pojawiają się też nowe modele biznesowe, które zakładają wykorzystanie tej formy rozliczenia.

Zalety i wady płatności cyklicznych dla firm i klientów

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na wdrożenie w swojej firmie płatności cyklicznych, mogą liczyć na wiele korzyści oferowanych przez to rozwiązanie. Główną zaletą jest większa kontrola przepływów pieniężnych i przewidywalność wpływów – środki wpływają na firmowe konto w jasno określonych terminach i kwotach. Dużym ułatwieniem jest również automatyzacja procesu rozliczeń, co przekłada się na oszczędność czasu i środków. Jednocześnie dla wielu firm istotnym aspektem jest budowanie długoterminowej relacji z klientem, która przekłada się na większe przychody.

Z drugiej strony, płatności cykliczne nie są pozbawione wad. Niektórzy klienci nie są przekonani do tej metody rozliczeń, ponieważ preferują płatność jednorazową lub chcą zachować pełną kontrolę nad wydatkami. Wdrożenie płatności cyklicznych jest również nieco bardziej złożone w porównaniu do pozostałych metod płatności – konieczne jest choćby odpowiednie dopasowanie oferty.

A jak płatności cykliczne prezentują się z punktu widzenia klientów? Dla nabywców oznaczają one przede wszystkim wygodę – aby opłata została pobrana, wystarczy zapewnić odpowiednią ilość środków na rachunku. Ze względu na swoją przewidywalność okresowo powtarzające się płatności ułatwiają też planowanie domowego budżetu. Ale ta wygoda wiąże się również z ryzykiem nadmiernej ilości subskrypcji. W konsekwencji klient może stracić kontrolę nad tym, jak wydatkuje swoje środki.

Jak wdrożyć płatność cykliczną do swojego biznesu?

Aby wdrożyć płatności cykliczne w firmie, w pierwszej kolejności należy wybrać operatora płatności – na rynku dostępne są różne rozwiązania, a każde z nich ma pewne plusy i minusy. Podejmując decyzję, pod uwagę warto wziąć takie czynniki, jak:

  • bezpieczeństwo – stosowane przez operatora zabezpieczenia;
  • wszechstronność operatora – obsługiwane metody płatności i waluty;
  • oferowane integracje – wtyczki i bramki płatności;
  • narzędzia analityczne – statystyki i raporty;
  • dostępność dokumentacji i supportu;
  • koszty.

Niezbędne jest również dostosowanie własnej infrastruktury informatycznej – musi ona umożliwiać np. automatyczne wystawianie faktur czy integrację z bramką płatności.

Wykorzystanie płatności cyklicznych wymaga też, aby oferta firmy była kompatybilna z tą metodą rozliczeń. Konieczne może być zatem np. stworzenie kilku planów subskrypcyjnych o różnych zakresach. Zapomnieć nie można również o kwestiach prawnych – przedsiębiorca musi stworzyć regulamin, w którym znajdą się m.in. warunki płatności, korzystania z usługi lub dostawy produktów oraz rezygnacji. Płatności cykliczne to zagadnienie nieco bardziej złożone niż płatności jednorazowe, ale jednocześnie mogą one pomóc firmie w zdobyciu nowych klientów i zwiększeniu przychodów.

 

W kontekście metod płatności, warto pomyśleć o wdrożeniu do swojego biznesu naszego rozwiązania: InPost Pay. InPost Pay to innowacyjne podejście do integracji płatności z dostawą, które stanowi klucz do szybkiej i łatwej ścieżki zakupowej, która może znacząco zwiększyć konwersję. Dzięki maksymalnie uproszczonemu procesowi zakupowemu, który nie wymaga rejestracji konta w sklepie internetowym, InPost Pay przyciąga klientów, którzy cenią sobie wygodę i szybkość transakcji. Dodatkowo sklep zyskuje widoczność w aplikacji InPost Mobile, z której korzystają miliony aktywnych użytkowników, co pozwala dotrzeć do nowych klientów, którzy być może wcześniej nie mieli okazji poznać oferty Twojego sklepu.

Dowiedz się więcej na stronie: https://inpostpay.pl/biznes

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.