Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na robienie zakupów w sklepach internetowych. Taka opcja pozwala zaoszczędzić czas i umożliwia wybór najbardziej dopasowanych produktów. Co jednak w przypadku, gdy z różnych powodów klient, już po dokonaniu zapłaty, postanowi zrezygnować z zakupu? Czy ma do tego prawo? Jak anulować zamówienie?
Czy klient może zrezygnować z zamówienia przed dostawą?
Zdarza się, że z różnych przyczyn chce się lub po prostu trzeba zrezygnować z zamówionego towaru. Jest to zupełnie normalna sytuacja, którą przewidziano w zapisach prawnych – w ich świetle konsumentom przysługuje ustawowe 14 dni na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej na odległość. Dotyczy to także sytuacji, gdy przesyłka nie została jeszcze wysłana odbiorcy.
Kiedy można anulować zamówienie? Najlepiej nie zwlekać zbyt długo z tą decyzją – pomoże to skrócić czas całego procesu i szybciej odzyskać pieniądze, które zostały uiszczone sprzedającemu w ramach zapłaty. Warto zrobić to w ciągu pierwszych 24 godzin od złożenia zamówienia, ponieważ najczęściej jest to czas, w którym wysyłka opuszcza bramy firmy i zostaje przekazana firmie dostawczej.
A co w wypadku, gdy przesyłka jest w rękach kuriera? Czy można anulować zamówienie? Jeżeli produkt zostanie już wysłany, to sprzedawca ma prawo obciążyć klienta kosztami związanymi ze zwrotem. W takim wypadku konsument musi odebrać towar oraz oddać go zgodnie z umieszczonymi w regulaminie sklepu zasadami, np. za pomocą naszych usług InPost – kuriera lub urządzeń Paczkomat®.
Anulowanie zamówienia a regulamin sklepu internetowego
Każdy sklep internetowy posiada swój własny regulamin, który doprecyzowuje zasady jego działania, w tym te związane z realizacją zamówień, dostawą przesyłek, a także z rzeczonymi już wcześniej zwrotami i odstąpieniem od umowy. Prawo jasno określa reguły związane z tym procesem, a sprzedający mają ustawowy obowiązek stosowania się do nich, uwzględniając je również w regulaminie swojego sklepu.
Zawarte powinny być w nim również inne szczegóły, dotyczące m.in. tego, w jaki sposób można poinformować sprzedającego o chęci anulowania zamówienia – zwykle wystarczy wysłanie wiadomości za pomocą elektronicznej skrzynki mailowej lub tradycyjnie na podany adres. Niekiedy sprzedawcy umożliwiają nawet dokonanie tego poprzez kontakt telefoniczny.
Czy anulowanie zamówienia trzeba uzasadnić?
Decydując się na odstąpienie od umowy, klient nie ma obowiązku przekazywania sprzedającemu żadnych przyczyn. Konsument może jednak przy okazji informowania o potrzebie anulacji, podać powody, dla których rezygnuje z otrzymania towaru. Dzięki temu sprzedawca będzie miał możliwość lepszego zrozumienia, jakie aspekty może ewentualnie poprawić w przyszłości, aby udoskonalić swoją działalność i spełniać oczekiwania klientów – powodem anulacji może być przecież nawet znalezienie takiego samego produktu w atrakcyjniejszej cenie.