Mogłoby się wydawać, że cyberataki polegają na włamywaniu się do skomplikowanych systemów i wykorzystywaniu najnowocześniejszych technologii. Czasami tak bywa, ale to nie wszystko, czym dysponują oszuści online. Atak socjotechniczny – co to jest, jakie ma rodzaje i jak się przed nim chronić?
Ataki socjotechniczne – czym są?
Ataki socjotechniczne polegają na wykorzystywaniu psychologii i manipulacji w internecie w różnych celach, np.:
- uzyskania poufnych informacji,
- otrzymania dostępu do systemów,
- przekonania ofiary do podjęcia określonych działań.
Wszystko to ma przynosić korzyści dla atakującego. Metody socjotechniczne koncentrują się na słabościach ludzkiego zachowania, a nie na technicznych lukach w zabezpieczeniach informatycznych.
Podczas ataku socjotechnicznego przestępca zwykle podszywa się pod osobę wartą zaufania – kogoś bliskiego lub pracownika znanej instytucji. W ten sposób pozyskuje np. pożądane informacje dotyczące haseł do kont bankowych czy przelewy na określone kwoty.
Manipulacja socjotechniczna często wykorzystuje silne emocje. Wzbudza np. strach lub obawę o kogoś bliskiego. W ten sposób przestępcy mogą sugerować, że komuś dzieje się coś złego i wymuszać pieniądze.
Rodzaje ataków socjotechnicznych stosowanych przez cyberprzestępców
Techniki socjotechniczne dzieli się na kilka najczęściej stosowanych. Wyróżnia się m.in.:
- SMS-y i e-maile – podszywanie się pod kogoś innego lub firmę, które w praktyce polega na wysłaniu wiadomości z linkiem. Gdy odbiorca kliknie odnośnik, prawdopodobnie jego dane zostaną wykradzione lub urządzenie zainfekuje się złośliwym oprogramowaniem. Określa się to mianem phishingu.
- Fałszywe sklepy internetowe – cyberprzestępcy tworzą fałszywe witryny, podczas gdy naprawdę nie prowadzą sprzedaży żadnych produktów. Ich celem jest np. jedynie zdobycie danych karty użytkownika lub pozyskanie opłaty za zamówienie.
- Ataki na social mediach – oszuści wysyłają wiadomości, w których podają się za bliską osobę i proszą np. o szybki przelew BLIK, ponieważ znajdują się w potrzebie. Czasami udaje im się włamać na prawdziwe konta osób w mediach społecznściowych, co sprawia, że atak wygląda bardzo wiarygodnie.
Jak chronić się przed atakami socjotechnicznymi stosowanymi przez cyberprzestępców?
Ataki socjotechniczne w internecie zdarzają się regularnie, dlatego bardzo ważna jest edukacja na ten temat. Warto zwiększać swoją świadomość na temat cyberbezpieczeństwa, a także szerzyć ją wśród bliskich czy pracowników. Hakerzy często atakują również firmy.
W uniknięciu wielu socjotechnik w internecie pomaga posługiwanie się InPost Pay. Z usługi ułatwiania klientom zakupów mogą korzystać jedynie sprawdzone sklepy, którym daleko od cyberprzestępstw. Polega to na tym, że kupujący wybiera swój ulubiony sposób dostawy i typ płatności, a następnie bez konieczności wypełniania długich formularzy finalizuje zakupy w sklepach jednym przyciskiem.
Co więcej, wszelkie informacje na temat zamówień śledzi się w aplikacji InPost Mobile. Nie trzeba zatem reagować na żadne podejrzane e-maile czy SMS-y od sklepów, pod które często podszywają się przestępcy.
Znakiem wzbudzającym podejrzenia powinna być wiadomość od organizacji czy firm, które zwykle nie kontaktują się osobiście z klientami. Oszustwa łatwo rozpoznać także poprzez sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach internetowych i opinii na temat danych sklepów.
Kiedy otrzymujesz wiadomość, która skłania Cię do zainstalowania jakiegoś oprogramowania, a jej nadawcą jest np. pracownik banku, dokładnie sprawdź twórcę wiadomości i nie klikaj żadnego linku czy załączników. Prawdopodobnie uszkodzą Twój komputer.
Sklepy internetowe nie powinny wymagać od Ciebie danych do zalogowania do bankowości internetowej czy podania żadnych innych haseł. Jeśli ktoś prosi Cię o informacje lub pieniądze i podaje się za kogoś bliskiego, najlepiej zadzwoń do tej osoby, aby wykluczyć zagrożenie.
Bezpieczne poruszanie się w sieci to ciągła nauka o nowych sposobach ochrony. Warto ułatwić sobie dbanie o ochronę wraz z InPost Pay!