Na czym polegają zakupy w aplikacji? Czy są wygodniejsze niż na stronie internetowej?

porady dla kupujących
Ekran smartfona i monitor, na których wyświetla się ta sama oferta sklepu internetowego.

29 listopada 2024

Branża e-commerce cały czas kwitnie, co widać w rozwijającym się rynku aplikacji mobilnych. Coraz więcej sklepów oferuje swoje własne oprogramowania, aby zwrócić uwagę klientów preferujących zakupy przez smartfona. Jak włączyć zakupy w aplikacji na telefonie? Czy jest to bezpieczne i jakie ma zalety?

Zakupy w aplikacji – co to takiego?

Co to znaczy „zakupy w aplikacji”? Definicję tego pojęcia można odnieść do dwóch sytuacji. Pierwsza z nich dotyczy oprogramowań ukierunkowanych tylko na kupowanie online. Przykładem są apki popularnych sklepów z ubraniami, które pozwalają na komfortowe przeglądanie i korzystanie z oferty na urządzeniu.

Druga opcja to kupowanie w aplikacjach, które służą nie tylko do zakupów, ale dostarczają inne usługi. Mogą to być gry mobilne czy serwisy streamingowe, w których da się dokupić np. monety potrzebne w rozgrywce czy wypożyczyć konkretne filmy do obejrzenia.

Niezależnie od tego, czy aplikacja służy jedynie do zakupów, czy stanowi ona jedynie element jej działania, pozwala to na dokonywanie transakcji za pośrednictwem smartfona. Oprogramowania należy pobierać tylko z zaufanych źródeł jak np.:

  • Google Play (dla użytkowników urządzeń z Androidem);
  • App Store (dla właścicieli iPhone’ów i iPad’ów);
  • AppGallery (dla posiadaczy urządzeń Huawei).

Zalety robienia zakupów w aplikacji

Zakupy przez aplikacje są znacznie szybsze, ponieważ telefon zawsze ma się przy sobie. Nie trzeba włączać komputera ani borykać się z nieprawidłowo zaprojektowanymi dla urządzeń mobilnych witrynami. Oprogramowania są zazwyczaj skrojone pod sprzęt mobilny, a co za tym idzie również łatwiejsze w obsłudze.

W aplikacjach na zakupy dostępne są różnorodne metody płatności, a na dodatek często oprogramowanie zapamiętuje wybierany wcześniej przez użytkownika sposób. To jeszcze bardziej przyspiesza finalizację kolejnych zamówień. W apkach da się podpiąć dane karty debetowej czy portfela elektronicznego, dzięki czemu system samodzielnie pobiera opłaty bez konieczności każdorazowego wprowadzania danych.

Wiele aplikacji zapamiętuje również preferowane metody dostawy i adres kupującego, przez co wystarczy tylko kilka kliknięć, aby sfinalizować nowe zamówienie. Oprogramowania to dobre rozwiązanie dla osób lubiących oszczędności, ponieważ wysyła powiadomienia o ofertach specjalnych i rabatach.

W aplikacjach często da się zbierać punkty, które w późniejszym czasie można zamienić np. na rabaty na zamówienia. Gdy klient już któryś raz robi zakupy w ten sposób, zyskuje szansę na personalizację propozycji konsumenckich i indywidualne komunikaty.

Aplikacja na zakupy zbiera historię zamówień i pozwala np. szybko rejestrować zwroty towarów. Dzięki liście zakupów da się łatwo kontrolować swoje wydatki, a także migiem znajdować produkty, które chce się nabyć ponownie. Oprogramowania często pozwalają użytkownikom sprawdzać dostępność produktów w sklepach stacjonarnych, gdy wyprzedadzą się online. Umożliwiają również śledzenie statusów paczek.

Zakupy w aplikacji czy na stronie sklepu – co jest lepsze?

Zarówno kupowanie w aplikacjach, jak i na stronach sklepów ma swoje wady i zalety, dlatego decyzja należy jedynie do użytkowników. W witrynach internetowych na laptopie czy komputerze można lepiej przyjrzeć się produktom, ponieważ wyświetlają się na większym ekranie.

Od razu widzi się też więcej informacji o towarze bez konieczności scrollowania. Dla osób mniej obytych z urządzeniami mobilnymi taka forma zakupów wydaje się wygodniejsza i bezpieczniejsza. Nie muszą też zajmować sobie pamięci na telefonie aplikacją, którą użyją raz lub kilka razy w życiu.

Niektóre oprogramowania pozwalają na dodawanie produktów do listy ulubionych podczas przeglądania oferty. Dzięki temu da się w każdej chwili do niej wrócić bez konieczności szukania towarów od nowa. Pomaga to w robieniu lepiej przemyślanych i mniej spontanicznych sprawunków.

Gdy korzysta się z aplikacji np. serwisów streamingowych, otrzymuje się dostęp do zarządzania subskrypcją bez uruchamiania komputera. Można zatem stwierdzić, że oprogramowania sprawdzają się lepiej u osób, które planują robić zakupy w jakimś sklepie więcej niż raz. Do jednorazowych sprawunków nie trzeba instalować dodatkowej apki.

Czy zakupy w aplikacji można wyłączyć?

Czasami w aplikacjach są możliwe zakupy, ale korzystanie z nich wcale nie wymaga dokonywania żadnych transakcji. Da się bowiem grać w grę bez dokupowania dodatkowych strojów czy walut dla postaci. Aby przez przypadek nie wydać swoich pieniędzy, warto zabezpieczyć się przed tym poprzez wyłączenie opcji płacenia.

Jak wyłączyć zakupy w aplikacji? Pierwsza metoda to nieuruchamianie ich po pobraniu aplikacji. Wystarczy nie wprowadzać danych karty czy nie podpinać innych sposobów płatności, aby ustrzec się przed niepożądanymi zakupami. Natomiast przy podłączonym portfelu lub innej opcji płacenia da się ustawić pewne zabezpieczenia w ustawieniach.

Zakupy w aplikacji a bezpieczeństwo

Zakupy poprzez aplikację są bezpieczne, ale trzeba pamiętać o tym, aby korzystać tylko z tych udostępnianych w oficjalnych sklepach. Nie powinno się instalować oprogramowań znalezionych w internecie na nieznanych stronach. Poza tym firmy pozwalają na korzystanie ze sprawdzonych i znanych form płatności, co stanowi kolejny dowód na bezpieczeństwo zakupów online.

Znajdź apkę swojego ulubionego sklepu i przetestuj, jak wyglądają zakupy w niej. Możesz wybierać pomiędzy aplikacjami do nabywania ubrań czy zarządzania subskrypcją w serwisie z serialami. Dzięki temu przekonasz się, jak wyglądają dane procesy i czy są dla Ciebie wygodne.

wróć