Zarządzanie wieloma kampaniami marketingowymi, realizowanymi na różnych kanałach stanowi ogromne wyzwanie logistyczne i organizacyjne, jednak w dużej mierze decyduje to o zdobyciu przewagi konkurencyjnej i finalnym sukcesie marki. Jak więc robić to tak dobrze, jak czołowe marki? Rozwiązanie jest proste- marketing automation. Dowiedz się, czym marketing automation dokładnie jest, jak go stosować i jakie narzędzia wykorzystywać w celu poprawy efektywności reklamy.
Co to jest marketing automation?
Stworzenie atrakcyjnej, dynamicznej i skrojonej na miarę potrzeb kampanii marketingowej wymaga wykorzystania nie tylko biegłej wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim technologii, które nie tylko usprawnią cały proces organizowania i prowadzenia strategii reklamowej, ale także podniosą ogólną jakość naszej komunikacji. W tym może pomóc marketing automation.
Czym dokładnie jest automatyzacja marketingu? To wykorzystanie technologii w celu przyspieszenia pracy przy relatywnie prostych, ale niezbędnych czynnościach, takich, jak personalizowanie treści, wysyłanie newsletterów do klientów, analiza danych, generowanie leadów, a nawet tworzenie konkretnych person klienta. To kluczowe zadania, których automatyzacja ograniczy koszty marketingu, a także czas, przy utrzymaniu odpowiedniej jakości komunikacji.
Dlaczego warto stosować marketing automation?
Istnieje wiele konkretnych powodów, dla których warto już teraz wdrożyć i działać z marketing automation. Przede wszystkim musimy pamiętać, że równoległe zarządzanie wieloma strategiami marketingowymi wymaga mnóstwo czasu i energii.
Korzyści dla sprzedaży i marketingu
Marketing automation to narzędzie, które z powodzeniem możemy stosować w działaniach skierowanych do wszystkich klientów - tych stałych, zupełnie nowych, jak i niezainteresowanych. Usprawnia budowanie relacji od kreowania świadomości marki, przez zdobycie zaufania, aż po finalizację transakcji.
Dodatkowo marketing automation w relatywnie łatwy sposób może zwiększyć jakość naszej bazy subskrybentów, celniej trafiać w potrzeby zakupowe klientów, a także zwiększać wskaźniki: utrzymania klienta, konwersji, co w dłuższej perspektywie sprowadzi się do wzrostu sprzedaży przy redukowaniu liczby pracowników działu sprzedaży i marketingu.
Wpływ na doświadczenie klienta (CX)
Marketing automation to ogół działań, które mają na celu poprawę efektywności komunikowania się z klientem, nie tylko w celu promowania swoich produktów, ale także w celu obsługi klienta. To właśnie obsługa posprzedażowa w dużej mierze kreuje wizerunek marki i tworzy doświadczenia, które mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na postrzeganie naszej marki.
Jeśli dodamy do tego lepszą personalizację ofert, marketing automation jawi się jako rozwiązanie, z którego korzyści czerpią wszystkie strony - zarówno firma, jak również sam klient.
Praktyczne zastosowanie marketing automation
Istnieje kilka świetnych przykładów praktycznych, które doskonale obrazują potencjał drzemiący w automatyzacji procesów biznesowych.
Lead nurturing i scoring
Lead nurturing sprowadza się do tworzenia cyklu życia relacji z klientami, w którym kluczem jest dostarczanie spersonalizowanych, wartościowych informacji, które mogą przyczynić się do podjęcia decyzji zakupowej. Samodzielne zarządzanie takim zadaniem w sposób manualny prawdopodobnie przekracza granicę możliwości nawet najbardziej zaawansowanego zespołu marketingowego. Automatyzacja tego procesu sprawi, że dla każdego klienta znajdzie się odpowiednia treść, dopasowana do jego potrzeb i historii interakcji.
Kolejnym, niezwykle przydatnym sposobem wykorzystania marketing automation jest lead scoring - dobrze znana metoda przypisywania wartości potencjału do każdego kontaktu znajdującego się w naszej bazie CRM. Automatyzacja selekcji leadów prowadzi do efektywnego wykorzystania czasu pracy handlowców. Koniec z obdzwanianiem losowych baz - lead scoring jasno wskaże, czy na podstawie zachowania klienta i jego historii potencjalna rozmowa sprzedażowa będzie miała sens.
Dynamiczna personalizacja treści
Marketing automation został stworzony po to, by w czasie rzeczywistym reagować na zmiany w trendach i preferencjach klientów. I choć wykonywanie takich zadań w małej firmie nie sprawia problemu specjalistom, to wraz ze skalowaniem działalności i rosnącą liczbą klientów personalizowanie treści - czy to w serwisach społecznościowych, czy w e-mail marketingu byłoby bardzo trudnym logistycznie działaniem.
Automatyczne kampanie multichannel
Większość firm w pewnym momencie natrafi na duże wyzwanie, jakim jest prowadzenie skutecznej kampanii multichannel, obejmującej media społecznościowe, stronę internetową, Google Ads i blog firmowy, nie mówiąc już o wejściu w świat YouTube'a.
Z jednej strony chcemy w każdym kanale publikować nieco inne treści, dopasowane do specyfiki odbiorcy, z drugiej jednak strony prestiż i renomę marki buduje się na konsekwencji i spójności. W tym wszystkim pomoże marketing automation. Wystarczy zaprojektować odpowiedni harmonogram publikacji treści w każdym kanale (w optymalizacji tego zadania mogą też pomóc narzędzia marketing automation), pozostawiając koordynację marketingu w rękach narzędzi automatyzujących ten obszar działalności.
Marketing automation – jak zacząć?
Marketing automation to naturalna kontynuacja rozwoju firmy, w której pewne czynności delegujemy technologii, podczas gdy pracownicy będą mogli zająć się innymi aspektami marketingu - planowaniem, koordynacją i mierzeniem wyników. Nie da się jednak wprowadzić automatyzacji tak kluczowego obszaru działalności z dnia na dzień. Jak zatem rozpocząć?
Przede wszystkim wyznaczanie celów i zidentyfikowanie powodu, dla którego wdrożenie marketing automation będzie uzasadnione. Chcesz obniżyć koszty marketingu? Brakuje ludzi do zarządzania tyloma kanałami jednocześnie? A może mierzysz się z wyzwaniem wejścia na nowy rynek i tworzenie dynamicznych i spersonalizowanych treści reklamowych jest coraz trudniejsze? Na te pytania musisz sobie odpowiedzieć i wyznaczyć coś, do czego będziesz dążyć, automatyzując reklamę.
W następnych krokach warto wybrać odpowiednie narzędzia do automatyzacji, zintegrować je z systemami, które już teraz funkcjonują w firmie (CRM), a następnie dokonać segmentacji bazy kontaktów, dzięki czemu automatyzacja marketingu przyniesie konkretne korzyści.
Podstawowe narzędzia marketing automation
Wybór narzędzi marketing automation to bardzo istotny element wdrażania tego rozwiązania w firmie. Na tym etapie warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, robiąc przy okazji przegląd dotychczasowych narzędzi, które już teraz są w firmie i pomagają w procesach marketingowych. Jeśli jesteś z nich zadowolony i potrzebujesz jedynie zautomatyzować kilka procesów, najlepszym wyjściem będzie zakup i instalacja konkretnych wtyczek, które są bardzo łatwe w implementacji i nie będą powodowały przestoju w standardowej działalności firmy.
Jeśli jednak koncentrujesz się na całkowitej zmianie modelu prowadzenia aktywności marketingowej, warto rozważyć inwestycję w platformę all-in-one, która nie tylko organizuje, ale także automatyzuje wszystkie procesy marketingowe bez względu na skalę działania i liczbę kanałów, które chcesz pokryć.
Jak wygląda wdrożenie marketing automation
Wdrożenie technologii automatyzującej działania marketingowe wymaga, podobnie jak w przypadku implementacji każdego rozwiązania IT, odpowiedniego planowania, testowania i monitorowania. Na samym początku, po wyborze rozwiązania konieczne będzie ustalić harmonogram wdrożenia, obejmujący nie tylko integrację marketing automation z dotychczasowymi systemami IT, ale także przygotowanie treści (artykuły, e-maile i posty na social media), które zostaną zakolejkowane zgodnie z planami reklamowymi.
Etap przygotowania nie może być zlekceważony - każdy aktywny uczestnik musi znać swoją rolę i być częścią migracji danych i konfigurowania całego workflow. Gdy implementacja zakończy się sukcesem, warto wykonać szereg testów, a nieco później także monitorować wydajność systemu i optymalizować wszystkie aspekty, które zdaniem nie działają zgodnie z planem. Pamiętajmy także o zespole, który na co dzień będzie zarządzać workflow automatyzacji. Kluczem to czerpania korzyści będzie ich odpowiednie wyszkolenie - to pozwoli wnieść wartość dodaną już od pierwszego dnia funkcjonowania marketing automation w firmie.
Mierzenie efektywności marketing automation
Jak w praktyce sprawdzić, czy to rozwiązanie generuje jakiekolwiek zyski? Już na etapie planów wdrożenia powinieneś zdefiniować cele biznesowe i wskaźniki, na podstawie których będziesz mógł mierzyć efektywność automatyzacji. Przykładem mogą być takie KPI, jak:
- CTR (Click-Through Rate)
- Conversion Rate (współczynnik konwersji)
- CLV (Customer Lifetime Value)
Marketing automation daje także duże możliwości w zakresie tworzenia dynamicznych raportów i dashboardów, które prezentują w sposób intuicyjny wszystkie najistotniejsze dane na temat skuteczności poszczególnych kanałów komunikacji i potencjału, jaki niosą za sobą różne możliwości reklamy. Mierzenie efektywności marketing automation jest kluczowe, jeśli zależy Ci na stałym doskonaleniu i zdobyciu przewagi konkurencyjnej w branży.