M-commerce to innowacyjny model sprzedaży, który wykorzystuje technologię mobilną do realizacji transakcji handlowych. Pozwala on konsumentom na dokonywanie zakupów za pomocą smartfonów i tabletów, niezależnie od czasu i miejsca. To stale rozwijający się trend w e-commerce, który stanowi znaczącą szansę dla firm, które chcą rozszerzyć swoją działalność i osiągnąć większy zasięg.
Na czym polega m-commerce?
Co to m-commerce? To termin odnoszący się do procesów sprzedaży i zakupów, które konsumenci przeprowadzają za pomocą urządzeń mobilnych (smartfony, tablety i smartwatche). Jest to niejako rozszerzenie handlu elektronicznego, umożliwiającego dokonywanie transakcji w dowolnym miejscu i czasie (np. podczas podróży autobusem lub pociągiem), dzięki wykorzystaniu połączenia internetowego.
M-commerce w praktyce obejmuje swą definicją zestaw różnorodnych działań, w tym:
- zakupów online;
- płatności mobilnych;
- pobierania aplikacji;
- przeglądania produktów;
- otrzymywania powiadomień o promocjach;
- śledzenia zamówień.
Handel mobilny zapewnia szereg korzyści zarówno klientom, jak i przedsiębiorcom. Pierwsza grupa zyskuje łatwy dostęp do szerokiej gamy produktów i usług, a druga możliwość dotarcia do swojej grupy docelowej w bardziej spersonalizowany sposób (co przekłada się na zwiększenie szansy na skuteczną konwersję).
Tego typu działania stają się popularniejsze wraz z nieustannym rozwojem technologii mobilnych (zwłaszcza ze względu na coraz szybsze połączenia internetowe i bardziej zaawansowane aplikacje). Każda firma, która stawia na rozwój, powinna wykorzystywać ten model do zwiększenia swojego zasięgu i usprawnienia procesów handlowych. Analiza rynku konsumenckiego wykazuje, że klienci doceniają opcję zamawiania produktów zawsze wtedy, gdy tego chcą lub potrzebują, a m-commerce umożliwia im skorzystanie z różnorodnych usług nawet w środku nocy.
M-commerce a e-commerce
Mobile commerce a electronic commerce – czym się od siebie różnią? To podchwytliwe pytanie, bo tak naprawdę pierwsze jest poniekąd rozszerzeniem drugiego. E-commerce zakłada możliwość wykonywania transakcji za pomocą urządzeń elektronicznych, głównie komputerów stacjonarnych, mających dostęp do połączenia internetowego. M-commerce robi dokładnie to samo, skupiając się jednak na sprzęcie mobilnym.
Do istotnych różnic pomiędzy nimi zaliczyć można:
- lokalizację i czas – m-commerce zapewnia konsumentowi większą elastyczność działań (klient jest w stanie korzystać z usług zapewnianych przez sklep o dowolnej porze, z każdego miejsca na świecie), a e-commerce wymaga użycia komputera stacjonarnego (do którego dostęp bywa zwykle utrudniony np. podczas wyjazdów wakacyjnych);
- interfejs użytkownika – ekrany urządzeń mobilnych są zwykle małe, niewygodne i nieresponsywne, zwłaszcza w porównaniu do monitorów komputerów stacjonarnych (które da się obsługiwać komfortowo za pomocą myszki);
- płatności mobilne – m-commerce bazuje w głównej mierze na szybkich płatnościach mobilnych. E-commerce również, ale nie jest na nich aż tak skoncentrowane.
Większość biznesów osiągających sukces w swoich branżach decyduje się na wykorzystanie obu tych modeli jednocześnie, bo pozwala to na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.
Popularność m-commerce
M-commerce w Polsce zdobywa z roku na rok coraz więcej zwolenników. To dlatego, że rozwój technologii mobilnych i powszechność smartfonów przyczyniają się do wzrostu liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem tych urządzeń. Co dokładnie sprawia, że popularność handlu mobilnego wśród polskich konsumentów stale rośnie?
Przyczyny rosnącej popularności m-commerce
Zacząć warto od zauważenia faktu, że z telefonów komórkowych (mających dostęp do sieci internetowej) korzysta ponad 80% Polaków – urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, stały się dla wielu osób nieodłącznym i stałym towarzyszem życia codziennego. Konsumenci mają je zawsze pod ręką, niezależnie od tego, czy znajdują się akurat w pracy, na siłowni, czy w trakcie wyjazdu (zarówno służbowego, jak i wypoczynkowego).
Duży wpływ na obecny stan rzeczy ma rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej, a zwłaszcza szerokopasmowego internetu mobilnego. Szybki i tani dostęp do sieci sprzyja wygodnemu przeglądaniu ofert i dokonywaniu zakupów podczas codziennych czynności jak np. przemieszczania się komunikacją miejską.
Ponadto polscy konsumenci ufają coraz bardziej zakupom online i czują się komfortowo, dokonując transakcji przez internet. Bezpieczne płatności, rozwinięte systemy ochrony danych i wieść o pozytywnych doświadczeniach innych użytkowników sprawiają, że środowisko online przestaje wydawać się niebezpieczne nawet osobom starszym.
M-commerce a trendy zakupowe konsumentów
Jakie są trendy zakupowe konsumentów i ich potrzeby, które warto uwzględnić podczas wdrażania m-commerce? Przede wszystkim to:
- wzrost znaczenia personalizacji – klienci oczekują doświadczeń zakupowych dopasowanych do nich; chcą otrzymywać powiadomienia dotyczące rekomendacji produktów, którymi mogliby być zainteresowani;
- istotność wygody doświadczenia – konsumentom zależy na szybkim dostępie do sklepów online za pomocą aplikacji, które oferują intuicyjne i responsywne interfejsy;
- wpływ aktualności przedstawianych ofert – internauci doceniają regularne aktualizacje o promocjach, dzięki którym mogą być na bieżąco z nowymi, atrakcyjnymi okazjami (a to przekłada się na spontaniczność zakupów).
Rozbudowane strony internetowe, dostępne w przeglądarce Google, tracą na znaczeniu. Widać to szczególnie w przypadku firm kurierskich. Aplikacja InPost zapewnia użytkownikom większy komfort, np. wysyła powiadomienia push o doręczeniu paczki do urządzenia Paczkomat® na ekran główny urządzenia mobilnego – zainteresowani, chcący dowiedzieć się o statusie zamówienia, nie muszą samodzielnie otwierać witryny sieciowej, a następnie co chwilę jej odświeżać.
Kiedy warto skupić się na modelu m-commerce?
Na modelu m-commerce powinno się skupić zwłaszcza wtedy, gdy grupa docelowa wybranej firmy to osoby korzystające z urządzeń mobilnych np. młodzież. Zbyt duży nacisk na implementację handlu mobilnego nie sprawdzi się m.in. w przypadku przedsiębiorstw, których produkty przeznaczone są dla osób w starszym wieku.
Taką opcję poleca się rozważyć także w sytuacji, w której firma poszukuje nowych pomysłów na skuteczny marketing. M-commerce umożliwia rozszerzenie zasięgu działalności poza tradycyjne kanały sprzedaży – to sposób na dotarcie do klientów nie tylko lokalnych, ale również tych, którzy żyją gdzieś indziej np. w innym województwie.
Będzie to też dobry pomysł dla firm, które zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo ważna jest estetyka zapewnianych produktów i usług. UI/UX m-commerce to niezwykle istotna kwestia – jeżeli firma zatrudnia uzdolnionych grafików i informatyków, którzy wiedzą, jak projektować intuicyjne aplikacje, to jej przedstawiciele powinni pokusić się o rozbudowę handlu mobilnego.
Czy m-commerce to przyszłość sprzedaży w internecie?
M-commerce to niewątpliwie przyszłość sprzedaży w internecie. Rozwój technologiczny sprawia, że urządzenia mobilne przestają odstawać swą specyfikacją sprzętową od komputerów stacjonarnych, a to oznacza, że staną się od nich istotniejsze (bo konsumenci noszą je ze sobą) – firmy, które przygotują się do tego momentu zawczasu, zyskają niebywałą przewagę nad konkurencją.
Jeśli zależy Ci na skróceniu ścieżki zakupowej klientów i zwiększeniu konwersji w swoim biznesie online, warto rozważyć wdrożenie InPost Pay. Dzięki szybkiej finalizacji zakupów z poziomu aplikacji mobilnej, płatności i dostawie za jednym przyciskiem oraz powiadomieniach o niedokończonych zakupach InPost Pay pomoże Ci rozwinąć Twój biznes i wdrożyć najnowszy trend m-commerce, jakim jest "wszystko w jednym miejscu". Co więcej możesz zyskać także nowych klientów - stałych użytkowników aplikacji InPost Mobile.