Czym jest fraza long tail i dlaczego warto stosować ją w content marketingu? Long tail – znany też jako długi ogon – to nic innego jak długi zwrot, który pomaga w optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Jak tworzyć frazy, które zwiększają widoczność w sieci i przyciągają uwagę potencjalnych klientów?
Fraza long tail – co to jest?
Long tail keywords inaczej określa się również jako frazy długiego ogona. Obydwa terminy odnoszą się do szczególnego typu fraz, które są wykorzystywane przez internautów w celu znalezienia precyzyjnych wyników wyszukiwania w Google lub innych przeglądarkach.
Frazy long tail mają specyficzną, rozbudowaną strukturę. Są one bardziej zaawansowane niż te ogólne czy średnie, ponieważ zawierają więcej niż 3 wyrazy. Z tego względu frazy długiego ogona precyzują zamiary lub intencje użytkownika znacznie lepiej niż słowa generyczne, czyli takie o bardzo ogólnym charakterze.
Frazy długiego ogona w lejku zakupowym
Lejek zakupowy – znany też jako lejek konwersji – to jeden z najważniejszych modeli marketingowych. Ilustruje on drogę, jaką potencjalny klient musi przejść od momentu poznania produktu lub usługi aż do dokonania zakupu. Wbrew pozorom taka ścieżka nie jest prosta do zaplanowania, ponieważ polega na tworzeniu relacji pomiędzy marką a konsumentem.
Na pierwszym etapie lejka zakupowego trzeba przyciągnąć uwagę klienta oraz zbudować w nim świadomość firmy. Później przychodzi czas na wzbudzenie zainteresowania, a także pragnienia posiadania danego artykułu lub skorzystania z konkretnej usługi.
Do ostatniej fazy lejka, czyli zakupu, przechodzą najbardziej przekonani konsumenci, którzy następnie często stają się grupą lojalnych konsumentów. Jednak pozyskanie stałej klienteli lub naturalnych ambasadorów marki jest możliwe tylko wtedy, gdy kupujący mają pozytywne doświadczenia zakupowe.
Na korzystną ocenę obsługi wpływa wiele czynników, które składają się na całościową interakcję ze sklepem. Znaczenie mają proces składania zamówienia i dokonywanie płatności za kupione produkty. Wygodna finalizacja procesu zamówienia, np. przy pomocy InPost Pay, zapewni użytkownikom szybką, bezpieczną i satysfakcjonującą wizytę w sklepie. Dzięki temu wzrośnie ich zadowolenie z zakupu, co przełoży się na większą skłonność do korzystania z oferty.
Warto pamiętać, że każdy etap modelu sprzedaży rządzi się swoimi prawami komunikacyjnymi. Klienci, którzy są na samym początku lejka, dopiero będą poznawać markę, jej ofertę i związaną z nią tematykę. Z tego względu stosują raczej ogólne frazy, ponieważ zwykle nie wiedzą jeszcze, czego dokładnie szukają. Przez to wpisują w wyszukiwarce internetowej proste frazy takie jak „buty”.
Zwrot „buty do biegania” to szerszy, nieco bardziej rozbudowany związek wyrazowy. Jednak dopiero frazę taką jak „damskie buty do biegania po twardej nawierzchni” można uznać za long tail i przejaw silnego zaangażowania w poszukiwanie konkretnego produktu.
Rozbudowana i szczegółowa forma, którą mają frazy długiego ogona, sprawia, że na ich wyszukiwanie decydują się głównie klienci przekonani do zakupu. Są to więc przedstawiciele ostatniego etapu lejka sprzedażowego, czyli stosunkowo wąska, wyselekcjonowana grupa wszystkich konsumentów.
Z tego względu frazy long tail charakteryzują się relatywnie niską ilością wyszukań, ale jednocześnie bardzo wysokim współczynnikiem konwersji. W dopinaniu sprzedaży sprawdzają się znacznie lepiej niż frazy generyczne (ogólne).
Zalety pozycjonowania long tail
Stosowanie fraz long tail w marketingu treści ma wiele zalet. Jedną z ważnych korzyści jest to, że długie ogony ułatwiają pozyskanie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania (SERP – Search Engine Results Page).
Precyzyjność tego typu fraz sprawia, że są one mało konkurencyjne w sieci. Skoro niewiele witryn korzysta z tak konkretnych zwrotów, to po zastosowaniu long taila strona ma szansę wyświetlać się na szczycie SERP bez sponsorowania czy dużego nakładu pracy w obrębie SEO. Tym samym wzrasta jej widoczność w oczach potencjalnego klienta.
Dobra pozycja na liście wyszukiwań przyczynia się natomiast do pozyskania wartościowego ruchu w serwisie. Użytkownik, który wpisuje frazę długiego ogona w lupkę Google’a, szuka konkretów. Jeśli strona oferuje produkty, usługi czy treści, których potrzebuje dana osoba, to long tail ją przyciągnie, a zawartość witryny zatrzyma.
W ten sposób zmniejszy się współczynnik odrzuceń, który zwykle wynika z nietrafionych lub zbyt ogólnych wyszukań niespełniających oczekiwań internauty. Wzrośnie natomiast konwersja, czyli ilość transakcji, zapisów do newslettera czy innych pożądanych akcji.
Poza tym warto pamiętać, że wysokie miejsce w wyszukiwarce to zasługa filtrów Google’a. Ich zadaniem jest wybór witryn zawierających treści, które jak najlepiej pasują do precyzyjnych zapytań użytkowników.
Zatem nawet jeśli sprzedawca ma w ofercie produkt, którego szuka konsument, ale nie wykorzystuje on frazy długiego ogona, to bywa, że towar znika wśród innych propozycji o mniej dopasowanym profilu. Zastosowanie long taila jest więc sposobem na wyróżnienie się w wyszukiwarce i zapobieganie pominięciu w SERP.
Wpływ pozycjonowania long tail na frazy ogólne
Pozycjonowanie long tail to strategia, którą warto wprowadzić na stronę lub do e-sklepu ze względu na jeszcze jedną korzyść – ma ona pozytywny wpływ na pozycjonowanie fraz ogólnych.
W końcu w rozbudowanych hasłach występują również podstawowe słowa, które wpisują klienci będący na samym początku lejka sprzedażowego. Z tego względu za pomocą long tail SEO można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, a więc poprawić pozycjonowanie w ramach prostych i powszechnych fraz, a także wyróżnić się zwrotami o bardziej precyzyjnym przesłaniu.
Jak dobrać frazy long tail?
Aby pozycjonowanie na długi ogon miało sens, trzeba odpowiednio dobrać frazy long tail. Na początek warto wykonać dokładną analizę komunikacji konkurencji, a także własnych treści oraz możliwości ich rozbudowania.
Na uwagę zasługują również fora dyskusyjne, portale, grupy czy inne miejsca, w których użytkownicy zadają pytania i proszą o porady związane z tematyką danej branży. Na takich stronach można łatwo zobaczyć, co nurtuje potencjalnych klientów i czego szukają w sieci.
Dobrym materiałem do analizy są opinie czy problemy, z którymi internauci zwracają się bezpośrednio do sprzedawcy. W mailach, wiadomościach na mediach społecznościowych czy innych kanałach komunikacji znajdują się podpowiedzi dotyczące long tailów, dzięki którym content stanie się bardziej autentyczny, użyteczny i łatwiejszy do znalezienia. Będzie bowiem bazował na nagłówkach przypominających prawdziwe zapytania oraz zagwozdki użytkowników.
Jak jeszcze szukać inspiracji na długie ogony? Warto skorzystać z podpowiedzi Google’a, które pojawiają się w pasku wyszukiwań podczas wpisywania tekstu. Autouzupełnianie fraz bazuje na najczęściej zadawanych pytaniach użytkowników, a więc stanowi dobre źródło wiedzy na temat kwestii, które ciekawią internautów.
Wybór fraz long tail – przydatne narzędzia
Aby analiza potencjału własnych treści i fraz stosowanych przez konkurencję lub konsumentów przebiegła sprawnie, korzysta się z profesjonalnych narzędzi do prowadzenia działań SEO. Wiele z tych rozwiązań jest dostępnych w sieci całkowicie za darmo.
Wiele z nich oferuje darmowy okres próbny, a więc przed wykupieniem subskrypcji da się sprawdzić, który z programów jest najbardziej intuicyjny i dopasowany do potrzeb biznesu.
Czy warto wykorzystać pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce?
Optymalizacja sklepów internetowych przy pomocy odpowiednich treści to proces, który może przynieść widoczne zyski finansowe. Obecnie handel online przeżywa ogromny rozkwit i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Ilość sprzedających w sieci sprawia, że wyróżnienie swojej strony na tle konkurencji bywa trudne.
Z tego względu niezwykle ważne jest wdrożenie odpowiedniej strategii content marketingowej, która pozwala na podniesienie widoczności sklepu i jego produktów lub usług w sieci.
Stosowanie fraz typu long tail w opisach towarów, kategoriach produktowych czy tekstach blogowych sprawia, że wyszukiwarka jest w stanie lepiej dopasować treści do precyzyjnych zapytań użytkowników.
Tym samym podstrony sklepu będą częściej wyszukiwane przez konsumentów, którzy znajdują się w końcowym etapie lejka zakupowego. Dzięki temu proces podejmowania decyzji o finalizacji transakcji będzie znacznie krótszy niż w przypadku użytkownika, który traktuje wyszukiwarkę jak miejsce do rozeznania się i bazuje na frazach ogólnych.