Klienci sklepów online do robienia zakupów najczęściej wykorzystują smartfony. Styczność z wersją mobilną strony internetowej generuje u nich konkretne odczucia i wrażenia. W interesie przedstawicieli branży e-commerce jest to, aby były jak najlepsze. Właśnie dlatego optymalizacja Mobile UX jest obecnie nieodzownym elementem prowadzenia biznesu online.
Co to jest Mobile UX?
Wiele czynników jest w stanie sprawić, że internauta zrezygnuje z dokonania zakupów za pośrednictwem jakiejś strony. Przykładami są niejasne komunikaty, nieczytelna czcionka, niezrozumiałe etapy ścieżki zakupowej czy też chaotyczny i nieuporządkowany design.
Doświadczenia użytkownika mają więc ogromny wpływ na to, jak ukształtuje się jego opinia na temat sklepu oraz czy finalnie dokona w nim zakupu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę specjaliści Mobile UX, czyli Mobile User Experience Design.
Ich praca polega na trosce o takie aspekty jak intuicyjność i czytelność strony, dostosowanie komunikatów do użytkowników czy też zapewnienie płynnego przejścia przez każdy etap składania zamówienia.
Owocem pracy z zakresu Mobile User Experience ma być witryna, która odpowiada na potrzeby użytkowników, jest dla nich przystępna, użyteczna oraz łatwa w obsłudze.
Pojęcie UX designu często jest mylone z UI designem. Co je różni? UI Designer, czyli w dosłownym tłumaczeniu projektant interfejsu użytkownika, zajmuje się aspektami technicznymi oraz wizualnymi strony takimi jak jej prototypowanie, rozkład testów i grafik, dobór czcionki czy wygląd formularzy.
Z kolei UX Designer zwraca szczególną uwagę na obszar odczuć związanych z użytkowaniem danego produktu. Mobile UX/UI Designer łączy natomiast w swojej pracy oba te obszary i zajmuje się zarówno aspektami wizualnymi oraz technicznymi, jak i badaniem odczuć czy potrzeb użytkowników.
Optymalizacja Mobile UX – konieczność czy dobra praktyka?
Niegdyś przodujące laptopy zostały wyprzedzone więc przez urządzenia mobilne. Sięgają po nie w szczególności młodzi, jednak zakupy przy użyciu smartfona robią również osoby z innych grup wiekowych.
Niestety mimo tak dużej popularności tego narzędzia, użytkownicy wciąż spotykają się z trudnościami na swoich ścieżkach zakupowych. Wśród nich wymienia się m.in. brak responsywności strony, czyli niedostosowanie do urządzeń mobilnych.
Jeśli klienci nie są w stanie przejść płynnie przez każdy etap zakupów lub mają problemy z uzyskaniem informacji, na których im zależy, najczęściej decydują się na opuszczenie witryny, a tym samym porzucają swoje koszyki zakupowe. To z kolei przekłada się bezpośrednio na spadek konwersji.
Właściciele sklepów internetowych powinni więc zwrócić szczególną uwagę na to, aby strona odpowiadała na potrzeby użytkowników. Właśnie dlatego działania z zakresu mobile UX designu nie są już jedynie dobrą praktyką, a koniecznością każdego przedstawiciela branży e-commerce, który chce utrzymać swój biznes.
Co więcej, ma to znaczenie również pod względem pozycji strony w rankingach Google (wówczas pod uwagę brana jest przede wszystkim wersja mobilna witryny).
Najważniejsze zasady projektowania Mobile UX
Mobile Design, czyli projektowanie aplikacji i wersji mobilnych stron internetowych wcale nie jest prostą sprawą. Każdy krok podjęty przez UX Designera jest poprzedzony szczegółowymi badaniami, np. w formie wywiadów pogłębionych czy testów za wykorzystaniem eyetrackingu (śledzenie ruchu gałek ocznych podczas użytkowania strony).
Projektant doświadczeń użytkownika konsultuje swoją pracę z innymi specjalistami, w tym programistami, UI Designerami, Project Managerami czy grafikami. Ponadto UX Designerzy wykorzystują szereg zasad, które pozwalają im zwrócić szczególną uwagę na najważniejsze aspekty funkcjonowania strony. Które z nich są najbardziej znaczące?
Prostota i umiar
Przede wszystkim prostota, przejrzystość oraz minimalizm. Bez wątpienia chaos i nadmiar są wrogami stron mobilnych. Zbyt duża ilość elementów takich jak grafiki czy tekst przytłacza użytkowników i nie pozwala im skupić się na najważniejszych aspektach strony.
Co więcej, znacząco utrudnia to odnalezienie informacji albo przycisku do podjęcia pożądanej akcji. Treści generowane na smartfona mają więc być krótkie, zwięzłe i konkretne tak, aby, jak najbardziej wyeksponować oferowane przez sklep produkty.
Rozmieszczenie elementów strony
Kolejną kwestią jest sposób, w jaki użytkownicy posługują się swoimi smartfonami. Mowa tu o takich konkretach jak zasięg poszczególnych palców czy pozycja, w jakiej internauci najczęściej trzymają smartfony w dłoni.
Wersja mobilna e-sklepu ma być zaprojektowana tak, aby użytkownik nie miał najmniejszego problemu ze skorzystaniem z każdej udostępnianej przez nią opcji. Ogromne znaczenie ma więc rozmieszczenie i podział każdego z elementów, w tym m.in. wyszukiwarki, menu, kategorii produktowych czy koszyka.
Czytelność
Treści udostępniane na stronie muszą być czytelne. Należy więc zadbać o odpowiednie dopasowanie czcionki oraz koloru liter i tła. Nie bez znaczenia są także takie kwestie jak odstępy między wierszami czy wyśrodkowania.
Poruszanie się po stronie
Potencjalny klient musi wiedzieć, gdzie należy kliknąć, aby dodać towar do koszyka, jak przejść do innej karty produktowej, jak zapisać swój koszyk, zalogować się na stronę czy też gdzie znaleźć formularz kontaktowy. W przeciwnym razie po prostu nie zrobi zakupów, co dla właściciela sklepu oznacza spadek konwersji.
Właśnie dlatego wszystkie przyciski powinny być widoczne i oznaczone intuicyjnymi ikonami. Użytkownik ma wiedzieć, na jakim etapie zamówienia się znajduje i z której zakładki obecnie korzysta. W razie potrzeby powinien również móc bez problemu cofnąć się do poprzednich kroków, np. aby nanieść zmiany w formularzu.
Ułatwienia i jasne wskazówki
Możliwość zapisania swojego koszyka na potrzeby zakupów w przyszłości, dodania wybranych produktów do sekcji „Ulubione” czy szybkich płatności online to tylko kilka ułatwień, jakie działania z zakresu UX designu i projektowania stron mogą zaoferować klientom e-sklepów.
Co więcej, użytkownikom należy w prosty i przystępny sposób wyjaśnić, jakie kroki muszą podjąć, aby wykonać konkretne działania. Służą do tego np. wskazówki przy formularzach z danymi kontaktowymi, które mówią o tym, w jaki sposób zapisać numer telefonu (np. z numerem kierunkowym, z plusem lub bez, z odstępami między cyframi lub bez).
Początkowo kwestie te mogą wydawać się błahe, jednak w rzeczywistości problemy ze sprawnym przejściem przez takie etapy szybko skutkują irytacją i w najgorszym z perspektywy właściciela sklepu przypadku – opuszczeniem strony internetowej przez potencjalnego klienta.
Bardzo przydatnymi wskazówkami podczas projektowania UX są heurystyki Nielsena. Praktyki te są wartościowe nie tylko dla UX Designerów, ale i przedstawicieli sektora e-commerce, którzy chcą zadbać o użyteczność i przystępność strony internetowej swojego biznesu.
Najczęstsze błędy projektowania UX dla urządzeń mobilnych
Poznanie potrzeb użytkowników i stworzenie rozwiązań będących odpowiedzią na ich oczekiwania oraz wymagania to nie lada wyzwanie. Ponadto jest to złożony, wieloetapowy i czasochłonny proces, w który zazwyczaj zaangażowane jest wiele osób. Nietrudno jest więc o popełnienie błędów mających wpływ na sposób funkcjonowania strony mobilnej.
Najczęściej wynikają one z nieprzestrzegania wyżej wymienionych zasad. Przykładem jest stworzenie skomplikowanego, zbyt złożonego interfejsu z niezliczoną liczbą funkcji, z których użytkownik prawdopodobnie nawet nie skorzysta.
Dużym błędem jest również niebranie pod uwagę ograniczeń, jakie mogą wynikać z użytkowania smartfonów. Mowa tu m.in. o niskim poziomie baterii czy problemach z zasięgiem. UX Designerzy powinni pamiętać o takich kwestiach i optymalizować stronę mobilną w taki sposób, aby działała sprawnie niezależnie od warunków.
Do negatywnych odczuć względem strony mogą przyczynić się także: źle dopasowana czcionka, nieczytelne oznaczenia formularzy, brak możliwości autouzupełniania danych, zbyt częste powiadomienia oraz niewłaściwe rozmieszczenie przycisków.
Bardzo łatwo jest również stracić klienta na etapie wyszukiwania produktu. Przykładem jest sytuacja, gdy proces ten wymaga wpisania konkretnej nazwy danego towaru, wyszukiwarka nie reaguje na synonimy oraz nie sugeruje użytkownikowi produktów, których potencjalnie poszukuje.
Na koniec warto podkreślić znaczenie testów strony, które powinny być przeprowadzane razem z jej potencjalnymi użytkownikami. Tylko w ten sposób UX Designer jest w stanie wykryć niedogodności i błędy wpływające na doświadczenie człowieka w styczności ze stroną mobilną.
Mobile commerce – dlaczego warto posiadać dobrze zaprojektowany UX?
Dynamiczne zmiany na rynku e-commerce wymagają dostosowania się do potrzeb i oczekiwań klientów. Ci natomiast chcą robić zakupy szybko, wygodnie oraz w prosty sposób, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, przy użyciu swojego smartfona. Co więcej, oczekują błyskawicznego ładowania strony i jej reakcji zaraz po kliknięciu.
Nie ma biznesu bez klientów. Właśnie dlatego, aby działalność w branży e-commerce przynosiła zysk, konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na doświadczenia użytkowników. W przeciwnym razie nie sposób konkurować z firmami, które zadbały o ten aspekt. Jako że do robienia zakupów najczęściej wybierają oni urządzenia mobilne, troska o responsywność strony jest warunkiem koniecznym.
Optymalizacja Mobile UX przekłada się na opinie użytkowników, ich lojalność, wizerunek sklepu jako marki e-commerce, konkurencyjność na rynku, a finalnie na współczynnik konwersji i zysk, jaki jest w stanie przynieść biznes. Ma również wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.
Jeśli witryna jest zaprojektowana w sposób przyjazny dla użytkownika, a ten korzysta z niej z łatwością i przyjemnością, pozostanie na stronie dłużej i najprawdopodobniej zostanie klientem e-sklepu.