Platforma marketplace to wirtualny rynek, czyli przestrzeń, w której różni sprzedawcy oferują swoje produkty lub usługi, a zainteresowani mogą zakupić je w obrębie jednego miejsca. Dzięki zastosowaniu tego modelu sprzedaży przedsiębiorcy zyskują możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, co zwiększa ich szansę na wygenerowanie zadowalającego przychodu. O czym trzeba jeszcze wiedzieć?
Na czym polega sprzedaż na marketplace?
Sprzedaż na marketplace polega na ogłaszaniu produktów i usług poprzez użycie specjalistycznych platform internetowych, które pełnią funkcję pośrednika pomiędzy poszczególnymi sklepami a klientami.
Jak to działa krok po kroku? Zainteresowani sprzedawcy rejestrują się na dowolnie wybranej przez siebie platformie, a następnie udostępniają ofertę sklepu. To pozwala zapoznać się z nią klientom odwiedzającym witrynę i jednocześnie porównać ją względem innych, zamieszczanych przez pozostałych handlarzy. Konsumenci zestawiają ze sobą ceny, opisy produktów oraz opinie innych użytkowników, dzięki czemu wybierają najkorzystniejszą propozycję.
Klient składa zamówienie i dokonuje płatności (nadal w obrębie tej samej strony internetowej), a sprzedawcy przygotowują i wysyłają starannie przygotowany pakunek. Platforma zapewnia infrastrukturę potrzebną do przeprowadzenia całej transakcji. To prosta metoda, która zapewnia korzyści wszystkim stronom uczestniczącym w sprzedaży.
Sprzedaż na zagranicznych marketplace – czy to opłacalne?
Czy zamieszczanie ogłoszeń na zagranicznych marketplace jest opłacalne? To zależy. Takie działanie zaleca się sprzedającym, którzy handlują np. elektroniką lub samochodami. Ofertę dotyczącą artykułów spożywczych (oraz wszystkich pierwszej potrzeby) lepiej będzie zamieścić w ramach serwisu lokalnego – produkty posiadające krótką datę przydatności do spożycia mogą zepsuć się w trakcie transportu.
Korzyści wynikające ze sprzedaży na marketplace
Uczestniczenie w internetowych platformach sprzedażowych zapewnia przedsiębiorcom kilka korzyści. Każdy marketplace przyciąga dużą liczbę zainteresowanych, co oznacza zwiększoną szansę dotarcia do potencjalnych klientów – usługodawcy korzystają z istniejącej już bazy konsumentów, a to przyspiesza tempo sprzedaży.
Ponadto wszystkie produkty znajdujące się w marketplace są prezentowane w jednym miejscu, co zwiększa ich widoczność. Platformy sprzedażowe osiągają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań przeglądarek internetowych. Owocuje to większą liczbą odwiedzających stronę i wyższym współczynnikiem konwersji.
Na sam koniec warto wspomnieć, że sprzedaż na marketplace pozwala przedsiębiorcom zmniejszyć koszty prowadzenia własnego sklepu internetowego. Nie muszą oni inwestować w tworzenie i utrzymanie infrastruktury e-commerce, obsługę płatności, marketing i logistykę. Wybrane platformy wykonują te zadania samodzielnie, w zamian za niewielką prowizję od sprzedaży.
Jakie metody płatności występują na marketplace?
Co warto wiedzieć o płatnościach marketplace? Zwykle klienci opłacają zamówienia za pomocą:
- kart płatniczych;
- płatności elektronicznych;
- przelewów bankowych;
- gotówki (przy odbiorze).
Każdy więc ma wybór, co do dogodnej dla niego formy płatności, niezależnie od indywidualnych preferencji. Marketplace to przestrzeń zapewniająca korzyści każdemu, zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom – warto jednak przekonać się o tym samemu.