W branży IT i e-commerce dużo uwagi poświęca się responsywności stron WWW. Odpowiadają za nią programiści, projektanci UX/UI czy testerzy. Na czym ona polega i dlaczego jest tak ważna w działalności sklepów internetowych?
Pojęcie responsywnego sklepu internetowego
Responsywny sklep internetowy to taki, którego wygląd dopasowuje się do urządzenia niezależnie od tego, z czego aktualnie korzysta klient. Ma być wygodny w obsłudze zarówno na komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. Za responsywność strony internetowej odpowiadają jej twórcy, którzy organizują układ poszczególnych elementów, ich ekspozycję i napisy w zależności od wielkości ekranu sprzętu.
Sklep responsywny określa się również jako stronę RWD. Skrót pochodzi od angielskiej nazwy zjawiska, czyli Responsive Web Design. Układ strony sklepu zmienia się odpowiednio do każdego urządzenia i pozwala na wygodną obsługę, w tym przypadku.
Dlaczego sklep internetowy powinien być responsywny?
Sklep internetowy powinien być responsywny, aby dokonywanie w nim zakupów było wygodne dla klientów. Dostosowanie do urządzeń jest niezwykle istotne, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na zakupy poprzez urządzenia mobilne. Kiedy strona WWW nie działa prawidłowo, nie da się na niej wprowadzić odpowiednich danych czy dokładnie obejrzeć produktu, istnieje duża szansa na to, że użytkownik porzuci swój wirtualny koszyk.
Responsywność wpływa zatem nie tylko na zadowolenie klienta z procesu zakupowego, ale i na sam fakt, czy sfinalizuje on transakcję. Odpowiednie dopasowanie witryny zmniejsza szanse na zjawisko porzuconego koszyka. To natomiast przekłada się bezpośrednio na zyski przedsiębiorstwa i sprawia, że konsument chętniej wróci do zakupów na danej platformie.
Mobilność witryny jest też aspektem branym pod uwagę przez Google. Jeśli strona dobrze dopasowuje się do smartfonów, to będzie się pojawiała wyżej w wynikach wyszukiwania. Warto zatem dbać o RWD ze względu na SEO. Im lepszą pozycję strona internetowa ma w wyszukiwarce, tym większy generuje ruch, bo użytkownicy częściej ją odwiedzają.
Jak zaprojektować responsywną stronę sklepu internetowego?
Responsywne strony pomagają budować przewagę nad konkurencją, której witryny wymagają jeszcze dopasowania do smartfonów czy tabletów. Łatwiejsze w obsłudze i szybko ładujące się sklepy mają większe szanse na przyciągnięcie zarówno nowych, jak i powracających klientów. Oto najważniejsze zasady w projektowaniu:
- Cele i priorytety – trzeba najpierw określić misję witryny i to, co jest na niej najważniejsze. W przypadku e-sklepów zwykle będą to w pierwszej kolejności kategorie produktowe z intuicyjnym menu. Warto zadbać o to, aby były od razu widoczne i pozwalały na komfortowe rozwijanie list oraz wybieranie interesujących użytkownika filtrów. W przeglądarkach na komputerze menu zwykle ma formę poziomego paska w górnej części witryny, ale na smartfonie najczęściej rozwija się ku dołowi, ponieważ ekran ma pionową pozycję.
- Wielkość ikon i fontów – wszelkie opcje możliwe do kliknięcia, szczególnie wszelkie przyciski, powinny być na tyle duże, aby ich wybór nie stanowił żadnego kłopotu. Dodatkowo litery nie powinny sprawiać trudności w odczytaniu.
- Różnorodność urządzeń – trzeba pamiętać, że rozmiar ekranów różni się nie tylko w zależności od typu sprzętu, ale i konkretnego modelu. Smartfony występują w wersjach z różnymi ekranami, a witryna musi wyglądać dobrze na każdym z nich.
- Zatrudnienie fachowców – odpowiednio responsywną witrynę stworzą tylko doświadczeni specjaliści, którzy zajmą się zarówno zbudowaniem strony, jak i UX, czyli doświadczeniem użytkownika.
- Spójność różnych wersji – mimo że sklep wygląda inaczej na różnych urządzeniach, to trzeba zadbać o to, aby oferował wszędzie te same funkcje. Żadna ze stron nie może być uboższa w funkcjonalności.
Responsywność w sklepie internetowym to klucz to zadowolenia użytkowników i rozwoju sprzedaży. Witryna powinna działać nienagannie i na laptopach, i na smartfonach, aby klienci nie musieli szukać w sieci lepiej funkcjonujących narzędzi sprzedażowych u konkurencji.