Pozycjonowanie sklepu internetowego to złożony proces, który polega na optymalizacji witryny pod kątem wymagań wyszukiwarek. Takie działania mogą przynieść wymierne korzyści w formie wzrostu rozpoznawalności marki, liczby odwiedzin na stronie czy nawet ilości zaksięgowanych transakcji. Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego i co składa się na takie działania?
Na czym polega pozycjonowanie w wyszukiwarce?
Pozycjonowanie strony internetowej określane jest również jako SEO (Search Engine Optimization). Obydwa terminy odnoszą się do procesu optymalizacji witryny, na który składa się wiele różnych działań. Ich celem jest poprawa widoczności sklepu w SERP (Search Engine Result Page), czyli w rankingu pozycji wyników wyszukiwarek typu Google, Bing czy Yahoo.
Pozycjonowanie bazuje na strategiach oraz technikach mających za zadanie zwiększenie ruchu organicznego. Ruch organiczny to wszyscy użytkownicy, którzy trafiają na stronę za pośrednictwem wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, a nie są oznaczone jako reklama. Taki wzrost zainteresowania stroną można uzyskać właśnie poprzez zdobycie wysokich pozycji w SERP.
Proces pozycjonowania obejmuje wiele przedsięwzięć. Pierwszym krokiem do uzyskania poprawy widoczności w sieci jest wykonanie audytu SEO. W ramach takiej kontroli należy sprawdzić między innymi:
strukturę strony;
budowę adresów URL;
występowanie oraz długości meta tagów;
funkcjonalności witryny na urządzeniach mobilnych i desktopowych;
renderowanie strony;
linkowania wewnętrzne i zewnętrzne;
występowanie NAP-ów, czyli wirtualnych wizytówek;
wytyczne dla robotów crawlujących, które indeksują strony.
Kompleksowa analiza najważniejszych elementów strony internetowej to podstawa do podjęcia działań w zakresie pozycjonowania. Gdy zbadasz już o mocne i słabe strony swojej witryny, możesz przejść do realizacji prac typu on-site/on-page, a także off-site/off-page.
Pozycjonowanie on-site
W ramach on-page SEO należy dostosować zawartość witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. W tym kontekście na szczególną uwagę zasługują treści funkcjonujące w ramach strony. Aby optymalizacja tekstów przynosiła jak najlepsze efekty, warto dokonać analizy fraz kluczowych. Są to słowa lub zdania, które użytkownicy często wpisują w wyszukiwarki, aby znaleźć konkretne informacje.
Następnie konieczne jest zaktualizowanie strony pod kątem popularnych fraz. Można tego dokonać poprzez dostosowanie treści w tekstach blogowych, meta tytułach oraz meta opisach, nagłówkach czy innych elementach, które wchodzą w skład witryny. Wszystkie te działania sprawiają, że wyszukiwarki są w stanie lepiej zrozumieć tematykę witryny i powiązać ją z konkretnym obszarem zapytań internautów. Docelowo pomaga to w wyświetlaniu strony na atrakcyjnych pozycjach SERP.
W ramach on-page SEO należy przyjrzeć się także ogólnej strukturze strony internetowej. Witryna musi być dostosowana zarówno do wymogów robotów crawlujących, jak i potrzeb realnych użytkowników. Architektura portalu raczej nie powinna być zbyt głęboka oraz rozbudowana. Przejrzystość to w tym przypadku główny klucz do sukcesu.
Działania wewnątrz strony obejmują jeszcze optymalizację adresów URL, grafik czy rich snippets, czyli elementów rozszerzonych opisów witryny. Takie informacje wzbogacają wyniki wyszukiwania w sposób wizualny, ponieważ pokazują się przy linku do strony w SERP. Wyświetlanie dodatkowych elementów umożliwia wyróżnienie witryny, a w efekcie zwiększenie współczynnika klikalności.
Pozycjonowanie on-site to także tworzenie linkowania wewnętrznego. Odsyłacze do podstron funkcjonujących w ramach danej witryny tworzą rozbudowaną strukturę, która pomaga robotom wyszukiwarek we właściwym indeksowaniu, a co za tym idzie – pozycjonowaniu witryny. Dodatkowo linkowanie wewnętrzne wspiera utrzymanie uwagi użytkownika i pozwala zatrzymać go na dłużej w e-sklepie.
Pozycjonowanie off-site
Linkowanie jest też ważnym elementem działań z kategorii off-site SEO. W tym przypadku chodzi o link building, czyli zwiększanie ilości zewnętrznych linków, które prowadzą do Twojej strony. Co ważne, nie liczy się tylko liczba, ale i jakość takich odnośników. Wszystko dlatego, że linkowania od zaufanych portali zwiększają autorytet oraz wiarygodność witryny w oczach wyszukiwarek. Ten aspekt może wyraźnie przyczynić się do poprawienia pozycji w wynikach SERP.
W skład off-page SEO wchodzą też kwestie, których nie da się do końca kontrolować. Pozycjonowanie witryny wspierają działania użytkowników, czyli między innymi to, jak zachowują się na stronie.
Warto również pamiętać, że pozycjonowanie w sieci to długotrwały proces, który wymaga stałego monitorowania, analizy i dostosowywania strategii. Wszystko dlatego, że algorytmy wyszukiwarek ulegają aktualizacjom, a konkurencja w sieci jest coraz większa. Dlatego w celu utrzymania się w czołówce SERP trzeba śledzić nowe trendy oraz techniki.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – co to znaczy w praktyce?
Pozycjonowanie stanowi kluczowy element marketingu internetowego. W przypadku e-sklepów ma ono duże znaczenie, ponieważ branża e-commerce rozrasta się w bardzo szybkim tempie. Do świata internetowej sprzedaży wkracza coraz więcej podmiotów, a każdy z nich może być potencjalnym konkurentem dla Twojej działalności.
Aby wyróżnić się na tle rynkowych rywali, warto wdrożyć w życie odpowiednie pozycjonowanie sklepu WWW. W ramach takiego przedsięwzięcia trzeba zadbać przede wszystkim o strukturę witryny, w tym o opisy kategorii oraz produktów. Należy przy tym pamiętać, aby spełniały one dwa podstawowe wymogi.
Po pierwsze treści muszą być unikalne. Roboty wyszukiwarek premiują oryginalne wpisy i lepiej pozycjonują je w rankingu SERP. Z tego względu powielanie opisów skopiowanych od producenta nie jest dobrym rozwiązaniem. Po drugie warto przyłożyć się do merytoryki tekstów. Wartościowe treści dłużej zatrzymują użytkowników na stronie, co zostaje dostrzeżone także przez algorytmy i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego w Google.
Wysokie wyniki w SERP pomagają osiągnąć także odpowiednie linkowania, które kryją się pod buttonami typu „podobne produkty”, „inni Klienci kupili również…” czy „może Ci się spodobać”. Strukturę odnośników da się poszerzyć również o linkowanie w tekstach blogowych. Już samo prowadzenie takiej podstrony z contentem ma zresztą duży wpływ na zwiększenie widoczności w sieci.
Należy jednak pamiętać, że wpisy publikowane w ramach bloga, muszą oscylować wokół zagadnień związanych z produktami czy usługami, które oferuje sklep. W przeciwnym wypadku algorytmy wyszukiwarek mogą zakwalifikować content marketing jako nieadekwatny do tematyki strony.
Nie oznacza to jednak, że na blogu nie można promować idei, które przyświecają danemu przedsiębiorstwu. Jeśli sklep wspiera jakieś inicjatywy społeczne, to jak najbardziej warto o tym informować.
Jednak trzeba zaznaczyć, że linkowania i dbanie o wartościowe treści to nie wszystko. Optymalizacja sklepu internetowego wymaga także zadbania o kwestie techniczne. Witryna musi być przyjazna dla użytkownika. Oznacza to, że powinna być łatwa oraz intuicyjna w obsłudze, przejrzysta i szybka. Prędkość strony ma znaczenie zarówno dla klienta, jak i wyszukiwarki. Ten pierwszy z reguły nie lubi czekać, więc długie ładowanie może skutkować opuszczeniem sklepu.
Roboty Google’a też nie są łaskawe dla powolnych witryn, ponieważ plasują je na niższych pozycjach w wyświetleniach. W celu skrócenia czasu ładowania podstron, zdjęć czy innych elementów e-sklepu można zastosować kilka sprawdzonych rozwiązań. Mowa tu między innymi o:
zakupie lepszego hostingu;
skompresowaniu obrazów;
wyeliminowaniu zbędnego kodu;
usunięciu niewykorzystywanych skryptów.
W poprawie wydajności strony pomaga również paginacja inaczej zwana stronicowaniem. To rozwiązanie polega na dzieleniu listy produktów czy wpisów blogowych na kilka, a czasami nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt podstron. Taki zabieg często występuje w sklepach internetowych, ponieważ pomaga uporządkować treści. Jednak nie jest to jedyny atut paginacji. Zastosowanie stronicowania ogranicza również ilość danych, które są ładowane w tym samym czasie. Dzięki temu wzrasta prędkość i wydajność całej witryny.
Po wykonaniu standardowych działań właściciele e-sklepów powinni sprawdzić, czy ich witryna przyspieszyła. Taki test można zrealizować na przykład przy użyciu narzędzia, jakim jest Google PageSpeed Insights. Oprócz oceny szybkości strony program przygotowuje spersonalizowane zalecenia, które usprawnią jej funkcjonowanie.
Korzyści płynące z pozycjonowania sklepu internetowego
Ważnym celem wdrażania działań SEO do sklepu internetowego jest zapewnienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ dobra pozycja w SERP może przynosić wymierne korzyści biznesowe. Szczególnie ważne jest pojawienie się na pierwszych stronach po wpisaniu fraz kluczowych, na które pozycjonuje się sklep.
Podczas korzystania z wyszukiwarki większość internautów skupia się tylko na kilku wynikach, na które w pierwszej kolejności natrafia ich wzrok. Dotarcie do linków schowanych na drugiej, trzeciej czy jeszcze dalszych stronach Google’a często graniczy z cudem. Niektórzy użytkownicy nawet nie wiedzą, że w przeglądarce można przewijać zakładki wyszukiwania! Dlatego jeśli witryna nie jest odpowiednio zoptymalizowana, istnieje ryzyko, że zostanie niezauważona i pominięta. Tym samym ruch na stronie będzie raczej niewielki, a sprzedaż oraz zarobki mizerne.
Dzięki zdobyciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania e-sklep jest w stanie przyciągnąć liczniejsze grono odwiedzających, generować większy ruch organiczny i stawać się coraz bardziej rozpoznawalny. W rezultacie właściciel internetowego sklepu może liczyć na poprawę konwersji, a także osiągnięcie celów biznesowych.
Warto zwrócić uwagę na to, że dobre pozycjonowanie jest w stanie realizować także założenia wizerunkowe. Sklepy, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, często postrzegane są bowiem jako bardziej profesjonalne i sprawdzone przez innych użytkowników. Taka reputacja jest w stanie zbudować zaufanie klientów oraz zachęcić ich do dokonania zakupu.
Pozycjonowanie e-commerce – samemu czy z agencją?
Przedsiębiorcy, którzy wchodzą do świata e-commerce, często zadają sobie pytanie: jak pozycjonować sklep internetowy – samodzielnie czy z pomocą agencji specjalizującej się w procesach SEO?. W tym przypadku nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Decyzja o sposobie wdrażania działań z zakresu marketingu internetowego powinna być indywidualna, ponieważ wpływa na nią wiele zmiennych.
Pozycjonowanie to proces wymagający odpowiednich umiejętności i wiedzy. Jednak jeśli osoba prowadząca e-biznes zna się na rzeczy lub ma czas i chęci do nauki, to bez problemu może zdecydować się na samodzielną optymalizację witryny. Jest to wykonalne, ponieważ w sieci funkcjonuje wiele edukacyjnych treści oraz bezpłatnych narzędzi, które pomagają w pozycjonowaniu e-commerce. Ogólnodostępny charakter programów do mierzenia prędkości stron, analizy fraz kluczowych czy innych działań SEO sprawia, że samodzielna optymalizacja witryny to dobry sposób na tanie pozycjonowanie sklepu internetowego.
Za skorzystanie z usług agencji trzeba trochę zapłacić, jednak taki wydatek może przynieść wiele korzyści. Osoby, które pracują w agencjach SEO, mają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie pozycjonowania. Dzięki temu są w stanie skutecznie oraz szybko zoptymalizować sklep e-commerce. Zamiast poświęcać czas na naukę pozycjonowania, można więc podjąć współpracę z agencją i skoncentrować się na innych aspektach prowadzenia biznesu. Takie rozwiązanie często okazuje się korzystniejsze, ponieważ jest w stanie przynieść pożądane wyniki biznesowe w znacznie krótszym czasie. Tym samym przedsiębiorca szybciej zyskuje zwrot z inwestycji.
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego
Jaka jest cena za pozycjonowanie sklepu internetowego? Na takie pytanie można odpowiedzieć bardzo ogólnie – to zależy. Na koszt SEO dla e-commerce wpływa zbyt wiele czynników, aby dało się wskazać konkretną wartość. Na cenę działań z zakresu pozycjonowania oddziałują między innymi:
poziom konkurencji w danej branży – im więcej firm chce pozycjonować się na frazy związane z jednym rodzajem działalności, tym trudniej jest zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Bardziej problematyczne zlecenie będzie generowało większe koszta;
metoda pozycjonowania – każde działanie z zakresu SEO (content marketing, link building itp.) ma inną cenę. Dlatego wydatki związane z pozycjonowaniem zależą od tego, na jakie rozwiązania zostanie położony największy nacisk;
jakość witryny i jej zawartości – jeśli sklep internetowy jest zaniedbany pod względem technicznym czy merytorycznym, to wypozycjonowanie witryny będzie wymagało większego nakładu pracy. W takim przypadku wydatki również wzrosną.
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale również odpowiedniego przygotowania. Do optymalizacji strony nie można zabierać się bez przeprowadzenia odpowiednich badań czy też wykonania dogłębnej analizy rynku.
Podstawą do efektywnej optymalizacji strony sprzedażowej jest zrozumienie zasad, jakimi rządzi się branża, do której wchodzi sklep. W tym celu trzeba wykonać research na temat konkurencji. Kolejny obowiązkowy punkt na drodze do powodzenia w świecie e-commerce, to zgłębienie potrzeb oraz preferencji konsumentów.
Podczas analizy zachowań e-klientów szczególną uwagę warto zwrócić na osoby, które pasują do profilu przedstawiciela grupy docelowej. To właśnie one mają generować ruch i zysk w sklepie, a więc trzeba dobrze zrozumieć ich preferencje.