Płatności odroczone, czyli kup teraz, zapłać za 30 dni

porady dla ecommerce
Przyjemność z zakupów dzisiaj, płatność za 30 dni

13 stycznia 2025

Choć pojęcie “płatności odroczonych” pojawiło się w Polsce niedawno, szybko zawitało w ofercie wielu sklepów internetowych. Cyfrowa metoda płatności pozwala na przesunięcie w czasie konieczności opłacenia zamówienia. Okazuje się to chętnie wybieranym rozwiązaniem, z korzyścią dla sprzedających i kupujących. 

Płatności odroczone – co to takiego? 

Jest to sposób płatności dostępny w wielu sklepach internetowych, w którym - po zakupie - zamówienie trafia do realizacji, podczas gdy płatność zostaje przesunięta w czasie, np. do 30 dni od transakcji. Konsument musi wówczas dokonać płatności w ustalonym okresie. Niektórzy dostawcy usługi umożliwiają uiszczenie płatności w ratach. 

Na płatnościach odroczonych mogą skorzystać zarówno sprzedający, jak i kupujący. Oferta „Kup teraz i zapłać później” (ang. “Buy Now Pay Later”) jest atrakcyjna dla wielu osób, które pierwotnie mogłyby zrezygnować z zakupu ze względu na brak preferowanej formy płatności czy środków na koncie. Klient może skorzystać z zakupów z odroczoną płatnością po pozytytywnym przejściu procesu weryfikacji konsumenta pod względem zdolności kredytowej oraz weryfikacji tożsamości. Dla sprzedającego nie jest to obciążenie i wydawanie towaru bez pokrycia. Jeśli klient zdecyduje się na tego rodzaju płatność i zostanie ona zatwierdzona, na konto sprzedawcy od razu trafiają pieniądze za zamówienie. W tym czasie konsument ma aż 30 dni na uregulowanie rachunku, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. 

Płatność odroczona a pożyczka 

Płatność z terminem spłaty do 30 dni można nazwać rodzajem pożyczki. Sprzedawca udziela klientowi darmowego kredytu konsumenckiego, o ile przez kupującego spełnione zostaną określone warunki, w tym uregulowanie płatności w wyznaczonym terminie. 

Podobnie jak banki, przy tradycyjnym zadłużeniu kredytobiorcy, sklepy internetowe z wdrożoną usługą odroczonego terminu płatności, muszą liczyć się z potencjalnymi konsekwencjami działań podejmowanych przez konsumentów. Pożyczka to rodzaj obciążenia, a co za tym idzie, należy wziąć pod uwagę m.in.: 

  • Nadmierne zadłużenie konsumenta – klienci często nie zdają sobie sprawy,że odroczenie płatności to rodzaj niewielkiego kredytu konsumenckiego, który zaciągają. Często na tego typu rozwiązania decydują się osoby, które nie mają w danej chwili potrzebnej ilości funduszy na dany zakup, co może prowadzić do podejmowania nieracjonalnych decyzji konsumenckich, a w konsekwencji do generowania długów. 
  • Zniszczenie towaru – tak jak w przypadku każdej formy zakupów online, przy sprzedaży z odroczoną płatnością może dojść do zmniejszenia wartości  towaru.   Po otrzymaniu produktu, klient ma 14 dni na jego zwrot. W tym czasie ma szansę ocenić np. stan towaru. Decyduje wówczas czy jest zadowolony z zakupu. Zdarza się, że podczas np. przymierzania towaru, dochodzi do jego uszkodzenia. Klient niejednokrotnie odsyła go, odstepując od zawartej umowy kupna-sprzedaży. To komplikacja dla sklepu, który nie otrzymuje pieniądzy za sprzedany towar, choć Klient pomniejszył jego wartość.     
  • Nieterminowe spłaty – nie jest to problem z perspektywy sklepu. Ze względu na firmy pośredniczące, sprzedawca nie musi się martwić o fakt, że pieniądze za wysyłkę nie dotrą do niego w terminie.  

 Korzyści płatności odroczonych 

Sklepy internetowe chętnie oferują konsumentom opcję płatności z odroczonym terminem, ponieważ jest ona korzystna dla obu stron. Badanie “Koszyk Roku 2022” pokazuje, że wprowadzenie odroczonych płatności wpłynęło na zwiększenie wartości koszyka u 79% sprzedawców, z czego 50% odnotowało większe przychody.  

Dla sprzedawcy odroczone płatności online mogą być korzystnym rozwiązaniem z kilku powodów: 

  • Konsumenci są bardziej skłonni kupić produkt lub skorzystać z usługi, jeśli mają możliwość opóźnienia płatności bądź podziału jej na raty. 
  • Klienci zdają się chętniej kupować produkty, na które nie mogliby sobie pozwolić przy jednorazowej płatności. Dlatego sprzedawca może liczyć na zwiększenie sprzedaży towarów droższych bądź luksusowych. Dla wielu przedsiębiorców wprowadzenie płatności odroczonych jest sposobem na powiększenie grupy dotychczasowych odbiorców oraz dotarcie do nowych konsumentów. Wiele osób jest skłonnych płacić wyłącznie metodą z terminem do 30 dni. 
  • Sprzedawca, który oferuje dogodne warunki płatności (w dodatku rozłożone w czasie na korzystnych warunkach), ma większe szanse na zachęcenie klienta do powtórnych zakupów. 
  • Korzystanie z usługi jest bezpłatne dla sprzedającego, podczas gdy wszelkie komplikacje związane z opłatami ze strony konsumenta są sprawa między kupującym a pośrednikiem transakcji. 

Zakupy online z odroczonym terminem płatności niosą także wiele korzyści dla konsumentów. Należą do nich np.: 

  • możliwość zakupu towaru lub usługi bez natychmiastowego wydawania pełnej kwoty. Kupujący może rozłożyć płatność na wygodne raty lub przesunąć termin spłaty, co przekłada się na większą elastyczność finansową. 
  • Natychmiastowe skorzystanie z produktu lub usługi - nawet w sytuacji, gdy nie ma się wystarczających środków na koncie – jest szczególnie przydatne przy droższych lub nagłych zakupach. 
  • Możliwość sprawdzenia jakości oraz funkcjonalności produktu przed dokonaniem płatności. Dzięki temu, jeśli produkt nie spełnia oczekiwań konsumenta, może  dokonać zwrotu, pomijając konieczność płacenia i zwrotu środków na konto. 

Czy korzystanie z płatności odroczonych jest bezpieczne? 

Płatności odroczone w Polsce są w pełni bezpieczną formą transakcji. Odpowiedzialność leży po stronie Komisji Nadzoru Finansowego, a pośrednikami w płatnościach są m.in: PayPo, Tpay, Klarna czy Twisto. Potwierdzenie transakcji odbywa się za pomocą kodu SMS – nie trzeba podawać numeru rachunku bankowego czy karty płatniczej. Informacje są szyfrowane na przeznaczonych do tego i zabezpieczonych serwerach. Wiele firm wprowadza ponadto autorskie usługi odroczonych płatności, jak np. Allegro Pay i InPost Pay. 

Klient – od dnia dostarczenia przesyłki na wybrany adres – ma 30 dni, aby uregulować dług. Kupujący zatem najpierw odbiera produkt, ocenia i dopiero potem podejmuje decyzję, czy towar zostawić i zapłacić, czy go zwrócić. 

Proces jest skonstruowany tak, aby klient dokonał wpłaty w odpowiednim terminie: na 3 dni i 1 dzień przed upływem terminu spłaty, otrzymuje SMS-y przypominające. Dodatkowo, wysyłane wiadomości e-mail pozwalają na sprawdzenie: terminu spłaty należności, wysokości zadłużenia i dostępnych metod płatności.  

Jak skorzystać z płatności odroczonej z InPost Pay? 

Z płatności odroczonych mogą korzystać klienci InPost Pay. Funkcjonalność dostępna jest w wybranych sklepach z wdrożoną usługą. Jak to działa? Klient zarejestrowany do usługi InPost Pay, przy zakupach za min. 100 zł, ma możliwość wyboru opcji Zapłać za 30 dni. Podczas pierwszej transakcji wymagane jest podanie numeru PESEL i potwierdzenie danych osobowych. Następnie kupujący wpisuje w aplikacji InPost Mobile otrzymany SMS-em kod. Weryfikacja transakcji jest podejmowana automatycznie w ciągu zaledwie 10-30 sekund. Po zakupie produktu, w aplikacji pojawi się dodatkowa zakładka "Finanse", gdzie Klient znajdzie szczegóły dotyczące płatności odroczonych. Operacja jest w pełni bezkosztowa. Warunkiem pozostaje spłata należności w terminie 30 dni kalendarzowych od momentu otrzymania zakupu. Po upływie określonego czasu bank zacznie naliczać odsetki*. 

*Umowa o płatność odroczoną zawierana jest bezpośrednio z Aion Bank, który jest dostawcą usługi finansowej dla InPost Pay. 

wróć