Opinie na temat produktów to jeden z czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. Dlatego ważne jest to, aby dawać do nich dostęp użytkownikom. Jak pozyskiwać feedback, w jaki sposób go wykorzystać i dlaczego warto?
Rola opinii o produktach w e-commerce
Klienci często przed dokonaniem zakupu poszukują opinii o produkcie. Zwykle robią to w wyszukiwarce, chyba że sprzedawca oferuje zakładkę z ocenami innych osób już na karcie artykułu. To dobre rozwiązanie, ponieważ nie zmusza użytkownika do opuszczenia witryny.
Prezentowanie opinii o towarach pomaga zwiększyć zaufanie do sklepu. Wpisy realnych konsumentów sprawiają, że wiarygodność witryny rośnie. Czasami w komentarzach można znaleźć wskazówki, których brakuje w opisie produktu, co mocno pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Opinie o przedmiotach odgrywają również swoją rolę w pozycjonowaniu sklepu i produktów w wyszukiwarce. Pomagają budować społeczność zgromadzoną wokół firmy, czyli bazę stałych klientów. Czytanie ocen innych sprawia, że użytkownik dłużej pozostaje na stronie.
Co wpływa na opinię klientów o produktach?
- Zgodność z opisem i zdjęciami na stronie – jednym z największych zawodów w kwestii zakupów online jest sytuacja, kiedy produkt przychodzi inny, niż było to przedstawione na witrynie. Trzeba zadbać o to, aby każdy opis odpowiadał stanowi rzeczywistemu danego artykułu, a zdjęcia dobrze prezentowały odcienie czy szczegóły.
- Jakość wykonania produktu – kiedy klient zamawia nowe ubranie i na modelu wygląda ono świetnie, z pewnością nie ucieszą go odstające nitki, zaciągnięcia czy zbytnia gniotliwość tkaniny. Jeśli zależy Ci na efektywnym prowadzeniu sklepu, musisz ręczyć za jakość oferowanych artykułów.
- Odpowiedni rozmiar – czasami sklepy mają swoje uniwersalne tabele rozmiarów np. ubrań, które dołączają do wszystkich kart produktowych. Później okazuje się, że ciuch w rzeczywistości ma nieco inne wymiary i nie pasuje na klienta. Trzeba zadbać o to, aby każda rzecz miała odpowiednio podaną miarę, co zmniejszy liczbę zwrotów i zwiększy zadowolenie konsumenta.
- Cena – w opiniach o produktach nierzadko spotyka się określenia „warty swojej ceny” lub „za drogi jak na taką jakość”. To znak, aby nie przesadzać z cenami. Koszt zakupu powinien być adekwatny do oferowanego artykułu.
- Czas dostawy – choć nie jest to związane bezpośrednio z produktem, to wpływa na opinię o sklepie i ma duży wpływ na to, czy ktoś zdecyduje się na ponowne zakupy w danej witrynie.
- Reputacja sklepu – klienci często lepiej odbierają produkty marek, które lubią i cenią. Budowanie pozycji swojej firmy w świadomości odbiorców wpływa zatem także na recenzje. Warto prowadzić np. kanały w social mediach, aby zaznajamiać ludzi z procesami produkcyjnymi i umacniać swoją reputację.
- Proces zakupowy – na zadowolenie klientów wpływa cały przebieg wizyty na stronie. Jeśli chcesz usprawnić finalizację zamówień swoich konsumentów, koniecznie zapoznaj się z naszą usługą InPost Pay. Polega ona na usprawnianiu zakupów poprzez łączenie wyboru dostawy i płatności w jednym przycisku. Dzięki temu nie trzeba uzupełniać zbędnych formularzy, a zamówienia składa się o wiele szybciej. Ma to wpływ na zwiększenie konwersji.
Jak pozyskiwać opinie od klientów sklepu internetowego?
Popularnym sposobem na pozyskiwanie opinii od klientów jest poproszenie ich o to za pośrednictwem e-maila. Gdy paczka zostanie odebrana, konsumenci powinni automatycznie dostawać wiadomość z prośbą o recenzję. Można ich do tego zachęcić np. ofertą niewielkiego kodu zniżkowego na kolejne zamówienie.
Inny sposób to dołączenie do zamówienia karteczki z prośbą o wystawienie recenzji. Najlepiej od razu dać znać, gdzie napisać taką opinię – na oficjalnej stronie, w Google czy jeszcze innym miejscu.
Kolejne miejsce to social media, w których można zwracać się do wszystkich – zarówno do nowych, jak i stałych klientów, którzy swoje zamówienia odebrali już dawno. Warto przypominać im o tym, że pisanie opinii jest bardzo wartościowe i pomaga w dopracowywaniu oferty, co przekłada się również na korzyść dla nich.
Opinie o produktach a współczynnik konwersji
Pozytywne opinie klientów mają duży wpływ na generowanie konwersji. Kiedy użytkownik otrzymuje dowód na to, że innym kupującym dany produkt się sprawdził, zwiększa się szansa, że również zdecyduje się na zakup. Wiarygodne oceny zmniejszają wątpliwości co do finalizacji zamówienia.
Opiniami da się przedstawić jeszcze więcej korzyści płynących z posiadania danego artykułu. Czasami zdarzają się również negatywne oceny. Nie każdy klient jest bowiem zadowolony z zakupów. Jednak bywa zwraca uwagę na aspekty, które dla innych mogą być zaletami lub nie odgrywać większej roli. Takie komentarze zwiększają wiarygodność ocen i są też podpowiedzią, co można poprawić w swoich artykułach.
Jak wykorzystać opinie o produktach do działań marketingowych i zwiększenia konwersji?
Gdy otrzyma się ocenę po zakupie, należałoby wykorzystać ją w swoich social mediach. Odpowiedzi klientów można przedstawiać wraz z grafikami promującymi dane produkty, aby nowi odbiorcy od razu poznali zdanie innych użytkowników. Kiedy opinie znajdują się w innych miejscach niż karta produktu, warto umieścić je również tam.
Da się też wysyłać klientom opinie w newsletterze. Powinny stanowić niewielką część wiadomości, aby jedynie uzupełniały treść przygotowaną dla subskrybentów. Warto wybierać te najbardziej oryginalne i kreatywne oceny, aby zainteresować nimi innych konsumentów.