Zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych – dziś za pomocą karty płatniczej czy telefonu można zapłacić za niemal każdy produkt lub usługę. Jednocześnie rozwój płatności elektronicznych doprowadził do powstania wielu nowych form płatności – przykładem są choćby mikropłatności. Co to jest mikropłatność? To sposób na szybkie i wygodne wykonywanie niewielkich opłat. Dowiedz się, na czym polegają mikropłatności i jakie oferują możliwości.
Czym są mikropłatności i jak działają?
Koncepcja mikropłatności nie jest nowością – pomysł na taką formę transakcji narodził się już w latach 60. XX wieku. Na przestrzeni dekad wielokrotnie próbowano też wprowadzić w życie to rozwiązanie i zachęcić konsumentów do jego używania. Jednak dopiero rozwój internetu, e-commerce i płatności elektronicznych doprowadziły do upowszechnienia się i wdrożenia na dużą skalę przez przedsiębiorców mikropłatności. Co to jest mikropłatność i na czym ona polega?
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że mikropłatność to każda płatność za usługę lub produkt, która opiewa na niską kwotę – niezależnie od tego, czy jest dokonywana gotówką, czy np. przy użyciu karty płatniczej. Jednocześnie nie ma jednej definicji mikropłatności. Dlaczego? Niemal każdy operator płatności, bank czy instytucja finansowa definiuje to pojęcie nieco inaczej. Na polskim rynku przyjęło się, że mikropłatnością jest transakcja, która:
- Bardzo mała kwota. Mikropłatności często dotyczą zakupów są spontanicznych.
- Jest wykonywana elektronicznie. Mikropłatność elektroniczna realizowana jest np. przy użyciu karty płatniczej czy systemów takich Google Pay, BLIK czy PayPal.
- Jest wygodna do przeprowadzenia i natychmiastowa. Za mikropłatność trudno uznać przelew tradycyjny zlecony przy użyciu wypełnionego ręcznie blankietu – nawet gdy dotyczy on niskiej sumy.
Popularność mikropłatności wśród nabywców wciąż rośnie, coraz chętniej w swoich modelach biznesowych uwzględniają je też przedsiębiorcy. Dziś w ten sposób zapłacić można nie tylko za treści cyfrowe, ale też np. za bilet na przejazd komunikacją miejską.
Mikropłatności a tradycyjne metody płatności
Mikropłatności są szczególną formą płatności – różnią się one od tradycyjnych metod płatności pod wieloma względami. Przede wszystkim mikropłatność dotyczy niskich kwot, które mogą stanowić równowartość nawet 1 grosza. Za jej pośrednictwem można zatem kupić produkt, treść lub usługę o niskiej wartości, jak np. batonik, opcjonalną zawartość w grze komputerowej, pojedynczy utwór muzyczny w formie pliku cyfrowego czy jednorazowy dostęp do oprogramowania. Z kolei tradycyjne metody płatności sprawdzają się lepiej w przypadku dużych wydatków, czyli m.in. zakupu mieszkania lub samochodu.
Gdy mowa o mikropłatnościach, nie sposób nie wspomnieć również o wygodzie. Płatności mobilne czy zbliżeniowe nie wymagają znajomości skomplikowanych systemów, wypełniania formularzy lub wielostopniowego potwierdzania zamiaru wykonania transakcji. Płatność jest przy tym natychmiastowa, w przeciwieństwie do np. przelewów tradycyjnych czy przekazów pocztowych.
Mikropłatność w e-commerce – jak wykorzystać je w sprzedaży online?
Aby wykorzystać potencjał mikropłatności, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż online powinni skoncentrować się na dwóch obszarach – dostosowaniu charakteru swojej oferty oraz wdrożeniu niezbędnych rozwiązań technicznych.
Co można zaproponować klientom w zamian za mikropłatność? Mogą to być choćby:
- Artykuły i cyfrowe wydania czasopism. Model mikropłatności sprawdza się świetnie w przypadku twórców i wydawców treści.
- Poradniki, krótkie kursy i inne materiały edukacyjne.
- Dodatkowa zawartość lub funkcjonalność w oprogramowaniu. Mikropłatności to rozwiązanie popularne nie tylko w świecie gamingu, ale też oprogramowania SaaS – wiele firm oferuje w tym modelu np. dodatkowe funkcjonalności, co umożliwia użytkownikowi dostosowanie programu do swoich potrzeb.
- Mikrousługi. To drobne usługi, które można wykonać szybko i niewielkim kosztem, jak np. personalizacja przygotowanej na podstawie szablonu grafiki cyfrowej czy przetłumaczenie krótkiego tekstu.
- Próbki. Mikropłatności można wdrożyć nawet w sprzedaży wysyłkowej – w przypadku wielu branż klienci preferują zamówienie próbki produktu przed zamówieniem go w dużej ilości.
Gdy mowa o rozwiązaniach technicznych przedsiębiorca może wybierać wśród wielu sposobów, aby umożliwić klientom dokonanie mikropłatności. Przykłady to:
- Płatność kartą. Sprawdzają się one szczególnie dobrze w przypadku powtarzających się mikropłatności – nabywca podaje jednorazowo dane swojej karty płatniczej, a płatności w kolejnych cyklach rozliczeniowych dokonywane są w sposób automatyczny.
- Bramki operatorów płatności. To rozwiązanie najczęściej spotykane – bramki płatności są proste w obsłudze dla użytkownika, łatwe we wdrożeniu i oferują wiele metod płatności do wyboru.
- SMS-y premium. To metoda mniej popularna niż w przeszłości, ale nadal wykorzystywana – nabywca dokonuje mikropłatności poprzez wysłanie na wskazany numer wiadomości SMS po określonej stawce.
Korzyści płynące z mikropłatności dla firm i użytkowników
Wdrożenie mikropłatności jako metody płatności za produkty lub usługi może mieć dla biznesu wiele pozytywnych rezultatów. Wymierne korzyści, jakie zapewnia to rozwiązanie, to choćby:
- Wzrost przychodów. Mikropłatności ułatwiają dokonanie zakupu, co sprawia, że nabywcy chętniej się na to decydują – w rezultacie wzrasta liczba transakcji.
- Automatyzacja sprzedaży. Sprzedaż z wykorzystaniem mikropłatności pozwala na zautomatyzowanie procesów sprzedażowych, a zatem m.in. obniżenie kosztów.
Nie bez powodu z mikropłatności chętnie korzystają też konsumenci (użytkownicy). Dla nich dostępność tej metody płatności przekłada się przede wszystkim na wygodę – mikropłatności są szybkie, bezpieczne oraz łatwo dostępne.
Przyszłość mikropłatności – jak mogą zmienić rynek finansowy?
Biorąc pod uwagę rynkowe trendy, można założyć, że mikropłatności będą odgrywać coraz istotniejszą rolę w sprzedaży online. To rozwiązanie, które oferuje wiele korzyści z punktu widzenia zarówno przedsiębiorców, jak i ich klientów. Jednocześnie wzrost popularności mikropłatności nie pozostaje bez wpływu na rynek finansowy.
Według opublikowanego w 2023 r. opracowania Europejskiego Banku Centralnego „A big future for small payments? Micropayments and their impact on the payment ecosystem” mikropłatności mogą potencjalnie otworzyć nowe możliwości biznesowe i sprawić, że dotychczas nieopłacalne transakcje zyskają ekonomiczne uzasadnienie.