Logistyka w e-commerce to niezwykle istotna kwestia, o którą muszą zadbać wszyscy, którzy sprzedają swoje towary i usługi w internecie. W końcu to właśnie m.in. od tego zależy, jak będą układać się stosunki z klientami. Warto więc postawić na odpowiedni dobór dostawców i podwykonawców. Jaki model logistyczny wybrać i na co zwracać uwagę przy opracowywaniu strategii?
Czym jest logistyka e-commerce?
Logistyka zajmuje się w ogólnym znaczeniu zarządzaniem procesów związanych z łańcuchem dostaw. Obejmuje planowanie, koordynację i realizację działań związanych z transportem, magazynowaniem, pakowaniem oraz dostarczaniem towarów do klientów.
Tradycyjna logistyka różni się jednak nieco od tej w branży e-commerce. Wynika to w głównej mierze z charakteru handlu internetowego, który stawia przed sprzedawcami nowe wyzwania, również te technologiczne. Czym więc charakteryzuje się logistyka dla sklepów e-commerce?
- Przeważnie opiera się na sprzedaży pojedynczych, niewielkich zamówień, a nie tych hurtowych, jakie mają miejsce w przypadku logistyki tradycyjnej.
- Przepływ towarów może być złożony i dość nieregularny, a zapotrzebowanie raczej zmienne i trudne do jednoznacznego przewidzenia.
- Miejsca docelowe dostarczania towarów obejmują szeroki zakres lokalizacji – mogą być sprzedawane do różnych miejsc na terenie całego kraju, a nawet wykraczać poza jego granice.
- Klientem jest raczej osoba prywatna, dlatego handel internetowy w głównej mierze opiera się na zasadach B2C, przez co wartość zamówień wydaje się niższa niż w przypadku logistyki tradycyjnej.
- W logistyce e-commerce uwzględnia się też cyfryzację procesów, dzięki czemu dochodzi do np. automatyzacji wysyłek, połączenia różnych systemów i płynnej integracji.
Modele logistyczne w e-commerce
Charakter branży e-commerce wymaga od przedsiębiorców ciągłego rozwijania i oferowania nowych możliwości. Z tego powodu powstało wiele sposobów na realizację procesów związanych z magazynowaniem i dostawą. Na jaki model logistyczny w e-commerce można się zdecydować?
Własny magazyn – to jeden z najstarszych modeli logistycznych. Jest raczej stosowany w przypadku mniejszych sklepów internetowych, które chcą mieć swoje towary pod ręką, a przy tym liczba zamówień nie wymaga większej przestrzeni.
Zalety: wszystko jest koordynowane przez sprzedawcę, który ma wpływ na to, co dzieje się z jego towarem w magazynie.
Wady: wysokie koszty związane z wynajęciem magazynu, utrzymaniem go, wynagrodzeniami dla pracowników itp.
Dropshipping – w tym przypadku sprzedawca nie posiada własnych magazynów, a pełni raczej funkcję pośrednika między klientem a hurtownią. Wszystkie towary są tam przetrzymywane i po otrzymaniu zamówienia hurtownik wysyła je bezpośrednio do klienta.
Zalety: brak kosztów związanych z magazynowaniem.
Wady: uzależnienie od jakości usług hurtownika, brak wpływu na stany magazynowe i jakość realizacji zamówień.
Just-in-time – model logistyczny, który opiera się na oferowaniu swoim klientom jedynie tych towarów, które są aktualnie na stanie u dostawcy. Z chwilą złożenia zamówienia towar wysyła się natychmiast. Konieczne jest jednak uzupełnianie zapasów i ciągłe kontrolowanie stanów magazynowych.
Zalety: stosunkowo niskie koszty, wymagana niewielka powierzchnia magazynu.
Wady: Konieczność precyzyjnej integracji systemów, ryzyko pojawienia się opóźnień w dostawie, co przekłada się na niezadowolenie klienta.
Cross-docking – polega na przeładowaniu towarów. Sprzedawca zamawia je od swojego dostawcy, po czym odbiera w określonym miejscu lub zamawia do własnego magazynu. Tam następuje przeładunek i dalsza wysyłka do klienta.
Zalety: pominięcie długotrwałego etapu magazynowania, dzięki czemu proces produkcji i dostawy staje się bardziej kompatybilny.
Wady: konieczność korzystania z systemu integrującego dostawy i sprawowania kontroli nad zapasami.
Fulfillment – pełny outsourcing usług logistycznych, czyli przekazanie procesów zamawiania, magazynowania i wysyłki firmie zewnętrznej. Ten rodzaj modelu logistycznego InPost oferuje sprzedawcom internetowym.
Zalety: ograniczenie kosztów, możliwość powierzenia logistyki zaufanym i doświadczonym firmom.
Wady: pełna jakość usług jest uzależniona od zewnętrznego podmiotu.
Jakie czynniki budują przewagę konkurencyjną w logistyce e-commerce?
Ze względu na dynamiczny rozwój handlu elektronicznego sprzedawcy internetowi muszą mierzyć się nie tylko z nowinkami technologicznymi, ale także stale rosnącą konkurencją. Jakie są więc sposoby na to, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów?
Przede wszystkim warto postawić na logistykę omnichannel, czyli kompleksowe połączenie wszystkich procesów i systemów. Polega ona na integracji sklepu internetowego z innymi ofertami np. na platformach marketplace. Dzięki temu sprzedawca może łatwiej zarządzać całym przedsięwzięciem. O czym jeszcze należy pamiętać?
- Wysoka jakość usług i krótki czas dostawy – to już właściwie standard w e-commerce. Klienci oczekują nie tylko tanich, ale też szybkich dostaw z różnorodną możliwością odbioru.
- Dbanie o Customer Experience, czyli doświadczenia użytkownika – składa się na nie przejrzysty i estetyczny interfejs sklepu internetowego, łatwy i intuicyjny system zamawiania i precyzyjne przedstawienie oferty.
- Klarowna obsługa zwrotów i reklamacji – dla konsumentów liczy się również profesjonalna obsługa posprzedażowa, szybkie i merytoryczne reagowanie na problemy klienta.
W zdobywaniu przewagi nad konkurencją mogą także pomóc zaawansowane systemy informatyczne, które służą integracji i automatyzacji. Dzięki temu można przyspieszyć proces realizacji zamówień i zoptymalizować wszystkie aspekty związane z logistyką dla e-commerce.
Od czego zacząć planowanie procesów logistycznych dla swojego sklepu internetowego?
Każdy sprzedawca internetowy powinien pamiętać, że nie ma jednego idealnego modelu logistycznego. Przy planowaniu strategii należy uwzględnić własne potrzeby, możliwości i ograniczenia. Pomocna jest przy tym analiza SWOT, w której uwzględnia się mocne i słabe strony swojego przedsiębiorstwa, a także szanse i zagrożenia, które wynikają ze specyfiki rynku.
Dlatego też wybór zarządzania procesami logistycznymi powinien być dostosowany pod każdego sprzedawcę. Warto na samym początku przeanalizować takie aspekty, jak:
- miesięczna liczba zamówień,
- możliwości finansowe,
- możliwość zlecenia wykonywania części usług zaufanym dostawcom,
- charakter sprzedawanych towarów.
Należy również zweryfikować, czy dane metody wysyłki odpowiadają potrzebom klientów (czy są w przystępnych cenach i czy istnieje możliwość wyboru różnych form dostawy). Istotne wydaje się także, czy przewoźnik jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo podczas przewożenia towarów, szczególnie tych podatnych na uszkodzenia.
Rozwój biznesu a logistyka e-commerce
Wiele czynników składa się na osiągnięcie sukcesu w branży e-commerce, a jednym z nich jest właśnie logistyka. Te dwa aspekty są obecnie ze sobą mocno powiązane i nie można myśleć o prowadzeniu sklepu internetowego bez jednoczesnego zadbania o procesy związane z magazynowaniem, zamawianiem i dostarczaniem towarów. Dynamiczny postęp w handlu elektronicznym poniekąd wymusza na sprzedawcach ciągły rozwój, pozyskiwanie wiedzy i inwestowanie w najnowsze rozwiązania technologiczne, które pomogą sprostać oczekiwaniom rynku.
O czym warto pamiętać, tworząc proces logistyki swojego e-commerce?
Bez odpowiednio zaplanowanej logistyki rozwój biznesu w e-commerce jest mocno utrudniony. Dlatego też powinno się dokładnie przemyśleć cały ten proces, analizując różnorodne oferty i możliwości. Należy przy tym pamiętać o:
- zapewnieniu profesjonalnej jakości usług i dostaw,
- inwestycji w nowoczesne oprogramowanie do integracji i optymalizacji procesów,
- oferowaniu różnych form dostawy,
- profesjonalnej obsłudze posprzedażowej, czyli procesów związanych ze zwrotem, wymianą i reklamacją.
Warto w tym zakresie uzupełnić swoją wiedzę o wszelkie istotne przepisy i regulacje prawne, dotyczące sprzedaży internetowej. Są w nich zapisane prawa i obowiązki zarówno sprzedawcy, jak i konsumenta.
Wiesz już na czym polega logistyka e-commerce – co to jest outsourcing, fulfillment i inne modele logistyczne. Przy opracowywaniu strategii najlepiej pamiętać o możliwościach finansowych i produkcyjnych, pozyskiwaniu know-how i potrzebach klientów.