Kategorie w sklepie internetowym – jak poprawnie zaprojektować ich strukturę?

porady dla ecommerce

16 sierpnia 2023

Wchodząc na stronę internetową, można zauważyć wiele różnych produktów. Warto je zawsze skategoryzować. Dlaczego? Nawigacja w sklepie internetowym jest równie ważna, co sprzedawane towary. Klient, który nie znajdzie szybko tego, co potrzebuje, najprawdopodobniej zrezygnuje z zakupów, a to będzie stanowić stratę dla przedsiębiorcy. Sprawdź, jak poprawnie zaprojektować strukturę kategorii w e-commerce.

 

Czym jest menu kategorii w sklepie internetowym?

Menu kategorii w sklepie internetowym to ważny aspekt każdej działalności e-commerce. Posiadając w swojej ofercie wiele produktów, trzeba opracować strukturę, która ułatwi poruszanie się po sklepie klientom. Odgrywa to szczególnie istotną rolę w pozycjonowaniu witryny w wyszukiwarkach internetowych. Dobrze zaprojektowane kategorie pozwalają zwiększyć widoczność marki w sieci i podnieść jej pozycję w Google. 

Rola kategorii w e-commerce

Zakładając firmę związaną ze sprzedażą produktów, warto zastanowić się, jak przygotować stronę internetową pod swoją działalność. Decydując się na sprzedaż e-commerce, należy ustrukturyzować witrynę tak, aby poruszanie się po niej było dla klientów intuicyjne i przyjemne.

Przykładowo, otwierając sklep z dodatkami do telefonów, trzeba rozdzielić produkty na określone kategorie. W tym przypadku będą to np.:

  • etui do telefonu,
  • ładowarki do telefonu,
  • uchwyty do telefonu.

Warto zauważyć na podstawie tych propozycji, że ciągle powtarza się fraza „do telefonu". Jest to istotne właśnie ze względu na wyszukiwanie. Zainteresowany klient raczej nie wpisze w wyszukiwarkę samego słowa „ładowarka”, ponieważ pojawią mu się różne modele do innych sprzętów – laptopów czy tabletów. Użyje zapewne frazy „ładowarka do telefonu”, aby znaleźć konkretnie to, czego szuka. W taki sposób powinno również zostać zbudowane drzewo kategorii w sklepie internetowym, aby było intuicyjne w użyciu, a równocześnie stanowiło podstawy do skutecznego pozycjonowania w sieci.

Działania tego typu sprawiają, że strona ma szansę pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania, dlatego SEO kategorii jest tak istotne w planowaniu działalności e-commerce. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu, które przenosi do wybranych podstron, można zbudować zdecydowanie lepszą pozycję. Z punktu widzenia SEO fundamentalne jest również to, aby kategorie odpowiednio nazywać – powinny być związane ze sprzedawanymi artykułami i zrozumiałe dla użytkownika. To wszystko ostatecznie wpływa na generowanie ruchu organicznego na stronie.

Jak zaprojektować menu kategorii sklepu internetowego?

Drzewo kategorii to ważny element sklepu internetowego. Na samym początku warto pomyśleć nad tym, w jaki sposób klient będzie wyszukiwał nasze produkty. Sprzedając na przykład artykuły plastyczne, należy przygotować odpowiedni podział na główne warianty. Konsument na samym początku wpisze w sieć np. „farby do malowania". Odpowiednio przygotowany opis kategorii i użyte w nim mocne słowa kluczowe znacznie zwiększą szansę na wyższą pozycję w Google.

Na bardziej rozbudowane menu warto zdecydować się wtedy, gdy w głównej kategorii jest wiele produktów, które można podzielić na konkretne typy – wszystko w myśl zasady od ogółu do szczegółu.
Co istotne, klient powinien być w stanie zawsze łatwo cofnąć się do dowolnej spośród wcześniej wybranych kategorii lub podkategorii. Trzeba więc starannie zaplanować strukturę poszczególnych kategorii i produktów sklepu – ma to ogromny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Po przygotowaniu strony należy zadbać, by drzewo kategorii było dobrze widoczne. Warto poprosić grupę różnych osób, aby sprawdziły, czy przeglądanie oferty jest dla nich intuicyjne. Takie testy powinno się przeprowadzać przy pomocy różnych urządzeń elektronicznych, zarówno komputerów, jak i smartfonów. Wersje mobilne często wyglądają zupełnie inaczej, dlatego zawsze warto sprawdzić, czy wszystko prezentuje się dobrze i sprawnie działa.

Klient ponadto powinien zawsze móc łatwo odnajdywać się na stronie. Nawigacja okruszkowa (breadcrumb trail) to pokazanie użytkownikowi, w którym dokładnie miejscu znajduje się podczas przeglądania oferty sklepu – budując ją, należy trzymać się hierarchii. Jak to wygląda?

Strona główna sklepu > Kategoria zrzeszająca konkretne produkty > Podkategoria, która ułatwi konkretniejsze poszukiwania (ewentualnie) > Produkty pasujące

Zasady tworzenia nowej kategorii

Nową kategorię należy stworzyć tylko i wyłącznie w momencie, gdy poprzednie uległy dezaktualizacji, a także, gdy asortyment się znacznie zwiększył. Nie powinno się dopuścić do sytuacji, gdy przeglądanie oferty będzie sprawiało wrażenie niewielkiego wyboru. Warto przede wszystkim zadbać o opisy, które zwiększą atrakcyjność strony pod kątem pozycjonowania.

Opisy kategorii w sklepie internetowym są równie istotne, co opisy poszczególnych przedmiotów. Powinny być unikalne i informować konsumentów, co mogą znaleźć w danej grupie produktowej. Nie poleca się opisywania specyfikacji asortymentu, ale warto wspomnieć słowem, co się w nim znajduje. Tak samo wartościowe będzie opisanie marek w kilku krótkich zdaniach.

Należy pamiętać o języku korzyści – dobrze opisana kategoria zachęci potencjalnego klienta do przejścia do poszczególnych produktów i zwiększy szansę na konwersję. Wiele osób zastanawia się, jak długie powinny być teksty. Większość firm stawia na około 2-3 tysiące znaków, tak aby nie przytłoczyć klienta zbyt dużą ilością treści, ale jednocześnie, by zawrzeć wszystkie niezbędne informacje.

 

wróć