Zwrot towaru przez internet to kwestia, która mimo jasnych regulacji prawnych wciąż prowadzi do wielu pytań ze strony konsumentów. Co warto wiedzieć o realizacji zwrotów i w jaki sposób im zapobiegać, gdy prowadzi się sprzedaż online?
Zwrot w sklepie internetowym jako prawo konsumenta
Każdy klient ma prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w danym terminie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje, że wynosi on 14 lub 30 dni. W przypadku zakupów online odstąpienie od umowy jest możliwe zawsze, ponieważ nie ma innego sposobu na przekonanie się, jak artykuł prezentuje się na żywo i czy spełnia oczekiwania nabywcy.
Prawo konsumenckie przy zwrocie towaru zakupionego przez internet określa jednak, że klient musi oddać produkt w nienaruszonym stanie. Ma on szansę go obejrzeć, ale tak, jak zrobiłby to podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. Rzecz nie może mieć żadnych uszkodzeń ani śladów użytkowania.
Jak zapobiec zwrotom towaru zakupionego przez internet – wskazówki
Każdy sprzedawca powinien przedstawić użytkownikom zasady zwrotu towaru zakupionego przez internet. Jasne jest jednak, że ze względów biznesowych zwykle dąży też on do minimalizacji tego zjawiska. Aby zmniejszać liczbę odsyłanych zamówień, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii.
- Szczegółowa prezentacja produktów – każda rzecz w sklepie powinna być dokładnie opisana i zaprezentowana w najdrobniejszych detalach. Należy zatroszczyć się o intuicyjne karty produktowe z opisami poruszającymi wszelkie kwestie dotyczące charakterystyki rzeczy i CTA. Zdjęcia muszą przedstawiać towar z każdej strony, realistycznie odwzorowywać kolory i szczegóły. Jeśli informacje na temat produktu pokrywają się z rzeczywistością, to istnieje mniejsza szansa, że klient zwróci go np. ze względu na niewłaściwy odcień.
- Recenzje konsumentów – warto zadbać o obecność opinii realnych użytkowników na stronie sklepu. Klienci często poszukują zdania innych, aby upewnić się co do zakupu danej rzeczy. Czasami w recenzjach znajdują pomocne informacje, jakich brakuje w opisie.
- Tabele z rozmiarami – dotyczy to przede wszystkim sklepów z ubraniami i butami. Niekiedy firmy stosują uniwersalne tabele rozmiarów do wszystkich ubrań, co nie jest dobrym rozwiązaniem. Odzież często różni się od siebie w zależności od kroju i modelu, dlatego trzeba zadbać o to, aby nie było nieścisłości pomiędzy tablicami z wymiarami a ubraniami. Jeśli dane będą się zgadzać, to liczba odsyłanych bluz, sukienek czy spodni się zmniejszy.
- Informowanie o czasie dostawy – czasami zwrot rzeczy zakupionej przez internet wynika z tego, że nie dotarła ona na czas i była już niepotrzebna konsumentowi. Nierzadko bywa tak z ubraniami na konkretne okazje czy prezentami zamawianymi na ostatnią chwilę
- Sprawna obsługa klienta – kiedy użytkownik wie, jak skontaktować się ze sklepem i doradzić się np. w kwestii wyboru konkretnego towaru, ma szansę podjąć bardziej świadomą decyzję zakupową. Trzeba zadbać o sprawną i możliwą na kilka sposobów obsługę oraz to, aby użytkownik od razu wiedział, gdzie szukać kontaktu z e-sklepem.
Zwrot towaru zakupionego przez internet – na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Sprzedawca musi pamiętać, aby podać klientowi określony termin na zwrot towaru zakupionego przez internet. Powinien on znaleźć się w regulaminie sklepu i dodatkowo np. w e-mailu potwierdzającym zamówienie. Jeśli klient nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, skutkuje tym, że ma na to aż 12 miesięcy.
Co więcej, przedsiębiorca musi jeszcze poinformować o kosztach związanych z odesłaniem rzeczy. Jeśli zakomunikuje na stronie, że leżą one po stronie kupującego, wszystko jest jasne. Jeśli jednak zabraknie takiego komunikatu, to po sklep będzie musiał pokryć koszty wysyłki po odstąpieniu od umowy.
Aby usprawnić cały proces sprzedaży w swoim sklepie, warto wdrożyć naszą innowacyjną usługę InPost Pay. To rozwiązanie w ofercie dla firmy, które polega na szybkiej i łatwej finalizacji zamówienia, a więc płatności i dostawy w jednym przycisku. Oznacza to koniec z wieloma formularzami do wypełniania w różnych sklepach.
Innowacyjne rozwiązania zachęcają do zakupów zarówno nowych, jak i powracających klientów, którzy mogą cieszyć się jeszcze wygodniejszymi niż dotychczas zakupami. Dodatkowo dzięki InPost Pay wszystkie statusy zamówień śledzi się w apce InPost Mobile.