Jak zadbać o bezpieczeństwo danych klientów w sieci?

porady dla ecommerce
inpost pay

17 października 2023

Jeśli jesteś sprzedawcą internetowym, z pewnością zależy Ci na pozyskaniu zaufania i lojalności klientów. Jednym z aspektów, na które zwracają uwagę użytkownicy, jest bezpieczeństwo. Warto więc zadbać m.in. o ochronę danych w sieci, a także bezpieczne płatności. Sprawdź, jakie są sposoby ochrony danych osobowych!

 

Bezpieczeństwo danych klientów sklepu internetowego – lepiej zapobiegać niż leczyć

Dynamiczny rozwój branży e-commerce stwarza nowe możliwości rozwoju dla przedsiębiorców i dogodne rozwiązania dla konsumentów. Niestety, wraz z postępem technologicznym, pojawiają się również metody powiązane z cyberprzestępstwem, a więc wyłudzaniem informacji i internetową kradzieżą pieniędzy. Bezpieczeństwo wrażliwych danych w internecie jeszcze nigdy nie było tak istotne – w końcu jako użytkownicy podajemy je na różnych witrynach.

Każdy sprzedawca internetowy powinien w swojej działalności kierować się zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Wyciek danych osobowych klientów to poważna skaza na wizerunku marki, która może prowadzić do utraty zaufania wielu klientów, a w końcowym efekcie do poważnych strat sprzedażowych. Warto więc już zawczasu zadbać o poufność i bezpieczeństwo danych.

Zabezpieczanie danych klientów jako obowiązek sprzedawców

Należałoby jednak wspomnieć, że zabezpieczenie informacji osobowych klientów jest nie tyle przywilejem, ile obowiązkiem sprzedawców (przynajmniej tych, którzy prowadzą działalność na terenie Unii Europejskiej). Zobowiązuje ich do tego RODO, czyli unijne rozporządzenie o ochronie danych. Dotyczy ono każdego, kto w jakikolwiek sposób je przetwarza. Przy czym za przetwarzanie uważa się również samo ich przechowywanie. Jak więc można się domyślić, każdy właściciel, nawet małego sklepu internetowego, posiada dane klientów.

Szczególnym zabezpieczeniem powinny być objęte dane o szczególnym znaczeniu, czyli m.in. te dotyczące stanu zdrowia. Na to powinni zwrócić uwagę usługodawcy, którzy zajmują się sprzedażą sprzętów rehabilitacyjnych, suplementów diety, soczewek i okularów korekcyjnych, a także ci, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnościami.

Zasada ograniczonego zaufania – klucz do bezpieczeństwa i ochrony danych klientów e-commerce

Dynamiczny rozwój branży e-commerce zwiększył również poziom konkurencji. Jednym z kluczy do sukcesu jest więc zadbanie o wiarygodny wizerunek. Każdy sprzedawca powinien mieć na uwadze, że klient kieruje się zasadą ograniczonego zaufania i przeważnie weryfikuje autentyczność oraz bezpieczeństwo danego sklepu internetowego.

Samo RODO narzuca pewne obowiązki wobec sprzedawcy internetowego. Musi on prowadzić trzy najważniejsze dokumenty:

  • rejestr czynności przetwarzania,
  • rejestr incydentów i naruszeń,
  • analiza ryzyka wraz z oceną skutków dla przetwarzania danych.

Nie powinny być one nigdzie udostępniane, aby nie dostały się w ręce osób postronnych. Sami pracownicy również są zobowiązani do przestrzegania odpowiednich zasad ostrożności. Jednak prowadzenie niezbędnej dokumentacji nie zapewnia jeszcze pełnej ochrony danych w internecie.

Jakie ryzyka powinno objąć się działaniami prewencyjnymi?

Sprzedaż internetowa jest szczególnie narażona na wszelkiego rodzaju ataki hakerskie. Warto mieć na uwadze, że wyciek danych doprowadzi nie tylko do utraty zaufania konsumentów, ale także do wysokich kar pieniężnych nałożonych przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Na co właściwie są narażeni sprzedawcy e-commerce?

  1. Phishing – polega na wyłudzaniu danych poprzez wysyłanie wiadomości tekstowych lub mailowych z wirusowym linkiem. Kieruje on np. do podrobionej strony banku, która wygląda podobnie do tej oryginalnej. W rezultacie użytkownik po zalogowaniu przekazuje swoje dane cyberprzestępcom. Hakerzy często podszywają się pod popularne firmy, a w szczególności pod operatorów logistycznych i dostawców czy instytucje zaufania publicznego np. urzędy. Na takie ataki narażeni są także pracownicy sklepu internetowego.
  2. Ransomware – ten rodzaj ataku polega na podesłaniu wirusowego oprogramowania, które blokuje dostęp do dysku i wszelkich danych. Hakerzy żądają wtedy okupu. To właśnie przez ransomware dochodzi do wycieku danych i kradzieży.
  3. DDoS (Distributed Denial of Service) – w dosłownym tłumaczeniu oznacza rozproszoną odmowę dostępu do usługi/systemu. Ona również opiera się na działaniu złośliwego oprogramowania, które instalowane jest na kilku komputerach. Wtedy to właśnie z takich urządzeń przeprowadzane są ataki hakerskie, które blokują dostęp do systemu lub spowalniają jego działanie.

Bezpieczeństwo i ochrona danych w komputerze to niezwykle istotne kwestie. Właściciel e-commerce powinien więc zabezpieczyć wszelkie bazy danych, a także urządzenia, na których pracuje każdy pracownik.

Sposoby na zabezpieczenie danych klientów e-commerce

Samo prowadzenie rejestrów to jedynie początek do zapewnienia bezpieczeństwa w e-commerce. Oprócz tego należy wdrożyć metody zapobiegawcze. Oto najważniejsze sposoby ochrony danych komputerowych:

  1. Zakup certyfikatu SSL – to jedna z podstawowych metod chronienia danych osobowych w sieci. Polega na zaszyfrowaniu protokołu HTTP. Dzięki temu zabezpiecza witrynę z poziomu urządzenia przed atakami hakerskimi. Po zakupie certyfikatu przy adresie witryny pojawi się kłódka, która będzie świadczyła o bezpiecznym połączeniu.
  2. Tworzenie backupów, czyli zapasowych kopii danych – dotyczy to nie tylko baz, ale także całej strony internetowej (jej kodu źródłowego). Warto trzymać tę kopię na bezpiecznym dysku, najlepiej w zaszyfrowanej formie.
  3. Informowanie o polityce prywatności (ciasteczka) – każdy serwis internetowy, który sprzedaje produkty lub usługi, powinien udostępniać na swojej stronie dokument z polityką prywatności. RODO zobowiązuje również do informowania o sposobie przetwarzania danych i umożliwienia klientowi zrezygnowania z dodatkowych opcji. Są to powszechnie znane ciasteczka (cookies), wyświetlane zaraz po wejściu na witrynę. Do pozostałych obowiązków informacyjnych sprzedawcy należy także przekazanie swoich danych (nazwy firmy, adresu siedziby, numeru NIP itp.). Ważne, aby klient wiedział, że ma do czynienia z wiarygodnym sklepem.
  4. Stosowanie mechanizmów zabezpieczających – dotyczy to m.in. wymuszania na klientach, aby podczas rejestracji kont tworzyli silne hasła. System nie przyjmie takich, które nie mają określonej ciągu cyfr i liter ani żadnych znaków specjalnych.
  5. Regularne aktualizowanie oprogramowań – oprócz zainstalowania programów antywirusowych, należy także dbać o regularne aktualizowanie wszystkich programów. Ich twórcy systematycznie poprawiają bezpieczeństwo danych, a nowe aktualizacje to przeważnie większa ochrona.
  6. Przeszkolenie pracowników – szkolenie pracowników w tym zakresie jest obowiązkiem pracodawcy. To kluczowe działanie, ponieważ może to zmniejszyć ryzyko nieświadomego klikania podejrzanych linków lub pobierania załączników z wirusowym oprogramowaniem.
  7. Edukowanie klientów – warto przekazywać swoim klientom najważniejsze informacje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci. Nigdy nie wiadomo, czy nie dostaną oni SMS-a lub maila podszywającego się pod dany sklep. Ostrzeganie przed tym jest więc działaniem prewencyjnym. 
  8. Wybieranie zaufanych partnerów – dotyczy to zarówno dostawców, jak i operatorów logistycznych. Nasza firma cieszy się zaufaniem klientów, a oferowane przez nas metody wysyłkowe, np. do automatu Paczkomat®, są często wybieranymi opcjami przesyłek.

Metody płatności a bezpieczeństwo danych klientów w sieci

Bezpieczeństwo danych w sieci i komputera to podstawa działania w internecie. Poza wdrożeniem wyżej wymienionych porad warto udostępnić bezgotówkowe metody płatności, którym ufają polscy internauci. Należą do nich m.in. płatności BLIKIEM, szybkie przelewy czy korzystanie z usług Google Pay bądź Apple Pay. Nie wymagają one podania numeru karty. BLIK bazuje na wykorzystaniu 6-cyfrowego kodu generowanego w aplikacji banku. Z kolei Google Pay i Apple Pay – zamiast danych karty – używają numeru konta wirtualnego. 

O bezpieczeństwo swoich klientów zadbasz także oferując im płatność i dostawę w jednym miejscu - aplikacji InPost Mobile, która posiada już 11 milionów użytkowników. Jest to sposób na skuteczne dotarcie do nowych klientów, którzy aktywnie korzystają z naszych usług. W InPost Pay użytkownicy mogą zapłacić za pomocą BLIK-a; karty płatniczej; Apple Pay; Google Pay; szybkiego przelewu; płatności odroczonej, czyli najpopularniejszych metod płatności. Zadbaliśmy o szyfrowanie i przechowanie danych o dostawie i płatnościach zgodnie z najwyższymi standardami.  

Bezpieczne dane w internecie to podstawa działania w branży e-commerce. Każdy sprzedawca powinien zabezpieczyć poufne informacje klientów, a także wszystkie programy i sieć, z której korzysta.
 

wróć