Baby boomers to pokolenie pełne sprzeczności i jednocześnie najbardziej doświadczone życiowo. Seniorzy uznawani są za niepostępowych i kwitowani przez młodzież żartobliwym: „Ok, boomer”. Z perspektywy e-commerce, jakim rodzajem klientów są osoby po pięćdziesiątce i jak do nich dotrzeć? Oto garść ciekawych informacji!
Zwyczaje zakupowe baby boomers
Mianem baby boomers określa się osoby urodzone w latach 1943-1960. To pokolenie, które ma szansę cieszyć się sędziwą starością, obserwując coraz szybciej postępujące zmiany.
Osoby starsze mają ogromny zasób wiedzy historycznej i życiowej. Cechują je również swoiste przyzwyczajenia, które trudno zmienić. Niestety, wiele obecnych usług jest niedostosowanych do potrzeb seniorów, odpowiadając jedynie na potrzeby młodszych użytkowników internetu.
Tymczasem, osoby po pięćdziesiątce to ważna grupa konsumentów i pomijanie ich w strategii sprzedażowej może być błędem. Warto jednak pamiętać, że każdą generację charakteryzują inne nawyki zakupowe.
Jak zachęcić boomerów do zakupów w Twoim sklepie internetowym?
W porównaniu do osób młodszych, boomerzy wymagają o wiele więcej w kwestii obsługi klienta. Oczekują, że sprzedawca udzieli im kompletu informacji o produkcie. Niechętnie wrócą także do sklepu, w którym napotkali problem z dokonaniem zwrotu czy złożeniem reklamacji. Dla baby boomerów duże znaczenie ma też cena. Szczególnie, gdy zakup jest drogi, a jakość produktu wątpliwa.
W odróżnieniu od millenialsów czy zetek, gdy osoba starsza decyduje się na zakup konkretnego produktu, jest ona pewna swego. W większości przypadków, boomersi decyzje zakupowe podejmują samodzielnie, nie szukając porad u bliskich czy w internecie.
Seniorzy kontakt na większą skalę z internetem mieli dopiero w drugiej połowie swojego życia. Z tego względu borykają się z trudnościami w obsłudze technologii i niekiedy nawet proste czynności online okazują się dla nich zbyt skomplikowane bądź trudne do wykonania. Dlatego właśnie ta grupa konsumentów preferuje zakupy stacjonarne – to czynnik, który znacząco wyróżnia ich na tle innych grup pokoleniowych.
Baby boomers a zakupy przez internet
W Polsce, mniej więcej, co szósta osoba z pokolenia boomerów (17% z nich) aktywnie robi zakupy w sieci. Dla porównania, seniorzy stanowią około 38% wszystkich aktywnych użytkowników internetu. Tym bardziej warto zadbać o ich komfort zakupów.
Przyjrzyjmy się szczegółowym danym z raportu “Seniorzy w świecie cyfrowym” przygotowanego przez Fundację Kobiet e-Biznesu w marcu 2023 roku. Pokazuje on, że wśród kategorii produktowych najczęściej kupowanych przez polskich seniorów znajdują się:
- odzież, dodatki, akcesoria 50%;
- produkty farmaceutyczne 40%;
- kosmetyki i perfumy 39%;
- książki, bilety, płyty 37%;
- obuwie 35%*.
Co ciekawe, na aktywność seniorów na rynku e-commerce wpływ mają dwa czynniki: płeć oraz wiek. Według wspomnianego raportu, zakupy w internecie częściej robią kobiety (51%) oraz osoby w przedziale wiekowym 60-65 lat (53%).
Choć mogłoby się wydawać, że baby boomerzy są wykluczeni z usług dostępnych w internecie, pozostaje to dość krzywdzącym stereotypem. Grupa konsumencka seniorów jest ogromnie zróżnicowana, a wiele osób - nawet w późnym wieku – dołącza do społeczności internautów dzięki wsparciu dzieci i wnuków. Zgodnie z raportem “Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2023 rok”, z Internetu korzystało wówczas 4 212,3 tys. osób w wieku 60-74 lata w przeciągu ostatnich 3 miesięcy przed przeprowadzeniem badania. To aż 61,9% ogółu osób w tej grupie wiekowej**. Seniorzy nie tylko chętnie podejmują wiele aktywności w sieci samodzielnie, ale też pozwalają się zachęcać do korzystania z internetu. Wynika to często z pragnienia uwagi, dlatego biorą np. udział w kursach dla seniorów z obsługi komputera.
Jak zachęcić pokolenie baby boomers do zakupów w internecie?
Nałeży szukać rozwiązań, które staną się ułatwieniem dla osób starszych. Dzięki temu e-handel będzie dla nich bardziej przystępny. Usługa InPost Pay ułatwia seniorom samodzielne zakupy w internecie, maksymalnie uproszczając proces zakupowy. Dzięki InPost Pay klienci mogą wygodniej kupować w wielu sklepach, korzystając tylko z jednego konta. To rozwiązanie skraca proces zakupu, oferując płatność i dostawę w “jednym przycisku”. Co równie istotne, aplikacja InPost Mobile zapamiętuje takie informacje o kupującym, jak:
- adres;
- ulubiona forma dostawy i wybrany Paczkomat®;
- ulubiona metoda płatności.
Zapisane w apce dane dotyczące opcji dostawy i płatności można w każdej chwili w łatwy sposób zmienić.
Jeśli Twój sklep internetowy jeszcze nie został odkryty przez baby boomerów, najwyższy czas to zmienić!
* Raport Fundacji Kobiety e-biznesu. „Seniorzy w świecie cyfrowym”
** Raport „Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2023 r.”