E-commerce dla B2B – jakie powinien mieć funkcje?

porady dla ecommerce
Drewniane kostki z literami tworzące słowo "BUSINESS" na drewnianej powierzchni.

06 stycznia 2025

Chociaż konsumentów nie trzeba przekonywać do zalet zakupów przez internet, to w segmencie B2B e-commerce wciąż jest postrzegane jako nowość. Jednak wraz z rozwojem technologii tradycyjny model sprzedaży B2B oparty o relację z przedstawicielem handlowym powoli odchodzi do przeszłości. Uzupełniając firmowe zapasy, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na złożenie zamówienia online. Jeżeli chcesz zaoferować swoim klientom B2B zakupy poprzez platformę e-commerce, zapoznaj się z poniższym poradnikiem.

Czym charakteryzuje się e-commerce B2B?

Sprzedaż e-commerce B2B ma szczególną specyfikę – w wielu aspektach różni się ona od sprzedaży B2C. Najważniejszym wyróżnikiem B2B e-commerce jest docelowa grupa klientów, którą stanowią przedsiębiorcy, a nie konsumenci. Ma to swoje konsekwencje w kwestiach zarówno oferty, jak i ścieżki zakupowej czy funkcjonalności platformy sprzedażowej. Klienci biznesowi (producenci, hurtownie lub usługodawcy) mają potrzeby i oczekiwania inne niż konsumenci – wymagają oni choćby bardzo szczegółowych informacji o ofercie oraz możliwości zmiany parametrów zamawianych produktów. Dla przedsiębiorców istotna jest również gotowość sprzedawcy do indywidualnej negocjacji cen.

To jednak nie wszystkie różnice między e-commerce B2B i B2C. Platformy sprzedażowe, z których korzystają właściciele firm, umożliwiają szczegółowe śledzenie procesu realizacji zamówienia i pozwalają na podgląd stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Najczęściej odbywa się to poprzez dedykowany panel klienta, który oferuje mniej lub bardziej rozbudowane możliwości personalizacji. Nie można również zapomnieć o relacji między sprzedającym a kupującym – w przypadku B2B e-commerce z reguły rozciąga się ona na lata.

Inne aspekty różnicujące e-commerce B2B i B2C to wartość typowego zamówienia i kwestia płatności. Podczas gdy zakupy online konsumentów często mają charakter jednorazowy, a wartość koszyka nie jest znacząca, to w przypadku sprzedaży B2B zamówienia są wystawiane na duże kwoty i cyklicznie powtarzane. 

Najważniejsze funkcje platformy e-commerce dla B2B

Aby dedykowana transakcjom B2B platforma e-commerce spełniała swoje zadanie, musi ona posiadać wiele funkcjonalności kluczowych z punktu widzenia klientów biznesowych. Funkcje te obejmują:

  • Rozbudowaną wyszukiwarkę. Składając zamówienia, przedsiębiorcy zazwyczaj poszukują konkretnego produktu i porównują ceny u różnych dostawców – warto zatem zapewnić im możliwość wyszukiwania np. po kodzie produktu.
  • Kompleksowy konfigurator zamówienia. To rozwiązanie jest standardem w przypadku dostawców oferujących produkty, które można personalizować.
  • Wybór opcji dostawy i terminu realizacji zamówienia. Klienci B2B doceniają elastyczność dostawców w zakresie sposobu dostawy zamówienia i czasu jego realizacji.
  • Możliwość eksportu danych. Dostęp do historii zamówień i możliwość jej pobrania w najpopularniejszych formatach plików ułatwia nie tylko tworzenie raportów, ale też planowanie przyszłych zakupów.

Jak dostosować platformę B2B e-commerce do potrzeb biznesu?

Decydując się na rozpoczęcie sprzedaży online w segmencie B2B, przedsiębiorca ma do wyboru wiele rozwiązań – może zdecydować się choćby na stworzenie platformy zakupowej od podstaw lub adaptację do swoich potrzeb gotowego oprogramowania. W drugim przypadku wybrać trzeba jeszcze między oprogramowaniem komercyjnym (np. w modelu SaaS) i open source. Każde z tych podejść swoje plusy i minusy, które należy wziąć pod uwagę, podejmując decyzję o wdrożeniu.

Jeżeli już wiesz, jakiej platformy B2B e-commerce potrzebujesz, możesz zastanawiać się, jak lepiej dostosować ją do potrzeb klientów biznesowych. Możliwych działań jest wiele – wymienić wystarczy choćby integrację z systemami ERP i CRM, stworzenie wersji mobilnej platformy czy wdrożenie systemu pozwalającego na przedstawianie klientom indywidualnych ofert. Bardzo ważna jest też integracja wielu systemów płatności online. 

Jak zacząć sprzedaż B2B w e-commerce?

Tak jak w przypadku każdego innego biznesu, również rozpoczęcie działalności B2B e-commerce należy poprzedzić przygotowaniem biznesplanu i rozpoznaniem rynku. Kolejne kroki to wybranie i dostosowanie do potrzeb platformy sprzedażowej – istotną częścią tego procesu jest m.in. zakup domeny i wybór dostawcy hostingu.

To jednak dopiero początek – kwestii związanych z rozpoczęciem sprzedaży online w segmencie B2B jest dużo więcej. Wymienić można choćby:

  • Stworzenie ścieżki zakupowej. Zoptymalizowany proces zakupowy to podstawa – konieczne jest wyeliminowanie wszystkich przeszkód, które mogłyby utrudnić złożenie zamówienia.
  • Wybór partnera w zakresie dostawy zamówień. Nieodłącznym elementem e-commerce B2B jest logistyka – warto dobrze zastanowić się nad wyborem firmy obsługującej dostawy, aby zamówienia trafiały do klientów na czas i w nienagannym stanie.
  • Działania marketingowe. Aby dokonać zakupów na Twojej platformie B2B e-commerce, klienci muszą wiedzieć o jej istnieniu – pomogą w tym m.in. działania z zakresu SEO i SEM.

Jak optymalizować procesy zakupowe w e-commerce B2B?

Optymalizacja procesów zakupowych obejmuje wiele działań, których celem jest usunięcie barier przeszkadzających klientowi w złożeniu zamówienia. Działania te dotyczą kwestii zarówno technicznych, jak i estetycznych czy biznesowych. Przyjazna użytkownikowi platforma B2B e-commerce będzie działać szybko i płynnie, jej interfejs zostanie stworzony zgodnie z najlepszymi praktykami projektowania UI/UX, a zamówienie będzie można opłacić jedną z wielu metod płatności

Optymalizując procesy związane ze składaniem zamówień, warto zasięgnąć opinii użytkowników – wykorzystać można w tym celu np. ankiety czy testy A/B. W ten sposób można poznać preferencje klientów i dowiedzieć się, że np. wolą oni zakupy bez rejestracji lub do podjęcia decyzji zakupowej potrzeba im więcej informacji o produktach.

Dlaczego warto optymalizować procesy zakupowe? Odpowiedź jest prosta – nawet najlepsza oferta na nic się nie zda, jeżeli klient nie będzie wiedział, jak złożyć zamówienie, lub uniemożliwi mu to niepoprawne działanie platformy e-commerce B2B.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.