Co to jest elevator pitch (speech)? Co należy zrobić, aby działała?

porady dla ecommerce
Kolorowy wykres słupkowy przedstawiający cztery wartości na tle wykresów kołowych.

03 marca 2024

Elevator pitch to kluczowy element sukcesu we współczesnym szybkim biznesie, gdzie niemal każda sekunda ma znaczenie. W świecie pełnym konkurencji, umiejętność zwięzłego przedstawienia siebie czy swojego produktu może zdecydować o karierze lub powodzeniu projektu. Krótki speech w windzie to nie tylko metafora, to sztuka przyciągnięcia uwagi w zaledwie kilkanaście sekund, która może otworzyć przed atrakcyjną rozmowę biznesową. Każdy ekspert w dziedzinie komunikacji biznesowej wie, jak ważne jest opanowanie tej umiejętności dla rozwoju kariery czy biznesu.

Elevator pitch – co to takiego?

Elevator speech to zwięzła prezentacja trwająca około 30 sekund, której głównym celem jest zainteresowanie rozmówcy i przekonanie go do dalszej rozmowy. Nazwa pochodzi od sytuacji prowadzenia rozmowy w windzie, gdzie masz jedynie czas przejazdu z parteru na ostatnie piętro, aby przedstawić swój pomysł. Elevator pitch po polsku oznacza dosłownie „przemowę w windzie”. Możesz wykorzystać to podczas targów pracy, spotkań networkingowych, czy przypadkowych spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Jak wygląda współczesny elevator speech? Skuteczna prezentacja musi być dostosowana do odbiorcy i sytuacji. Zwięzłość nie oznacza powierzchowności – możesz przekazać wiele wartościowych informacji w krótkim czasie, jeśli odpowiednio planujesz swoją wypowiedź i potrafisz wyciągnąć właściwe wnioski z każdego spotkania. Trening i wielokrotne ćwiczenia to podstawa sukcesu w opanowaniu tej sztuki. Najlepiej jest przygotować kilka wersji swojego pitch, dostosowanych do różnych sytuacji i grup odbiorców, uwzględniając także możliwość zadania pytania przez rozmówcę.

Cechy wzorowego elevator pitch

Spójny i skuteczny elevator pitch musi charakteryzować się wiarygodnością, która przekonuje słuchaczy, że jesteś właściwą osobą lub Twój projekt to najlepszy wybór. Postaw na konkretne doświadczenia i osiągnięcia zamiast ogólnych stwierdzeń, które nie działają na inwestorów czy pracodawców. Tekst Twojej prezentacji powinien być treściwy i kierować się do odbiorców poprzez przedstawianie twardych faktów oraz rzeczowych argumentów. Wiesz, że czas jest ograniczony, dlatego każde słowo musi mieć swoje znaczenie i przyciągać uwagę rozmówcy, który może w każdej chwili zadać dodatkowe pytanie.

Konkretność to kolejna kluczowa cecha wzorowego pitch – unikaj rozwadniania prezentacji niepotrzebnymi szczegółami, bo jeśli słuchacz zechce poznać więcej informacji, zapyta o nie po zakończeniu Twojej wypowiedzi. Pisania skutecznego elevator speech możesz się nauczyć dzięki regularnym ćwiczeniom, stosując zasadę dostosowania przekazu do konkretnego odbiorcy. Staraj się uwzględniać jego indywidualne cechy i wymagania, bo uniwersalna przemowa dla wszystkich nie będzie tak skuteczna. Jasność komunikatu wymaga używania stosunkowo prostego słownictwa i unikania skomplikowanego żargonu technicznego, który może zniechęcić potencjalnego partnera biznesowego.

Dialogowość to cecha, która sprawia, że Twoja mowa zapada słuchaczom w pamięć i zachęca ich do zadawania pytań lub poznania szczegółów na temat danego pomysłu. Działa to jak zaproszenie do dalszej rozmowy, a nie jednostronny monolog, który kończy się bez konkretnych wniosków. Musisz pamiętać, że kluczowe jest zaciekawienie rozmówcy na tyle, aby chciał poznać więcej szczegółów Twojego pomysłu lub doświadczenia.

Czego unikać, przygotowując elevator pitch?

Największym błędem podczas pisania elevator pitch jest przeciążenie prezentacji nadmiarem informacji, które rozmówca nie jest w stanie zapamiętać w tak krótkim czasie. Powiedzieć wszystko w 30 sekund jest niemożliwe, dlatego staraj się skupić tylko na najważniejszych elementach, które wzbudzą zainteresowanie i przekonają do dalszej rozmowy. Możesz napisać szczegółowy plan swojej prezentacji, ale pamiętaj, że podczas rzeczywistego spotkania musisz być gotowy na spontaniczność i dostosowanie się do sytuacji. Zwięzły przekaz wymaga regularnych ćwiczeń – pomogą Ci one opanować umiejętność przekazywania kluczowych informacji bez gubienia istoty przekazu.

Używanie zbyt technicznego języka lub żargonu branżowego to kolejna pułapka, którą możesz łatwo uniknąć, dostosowując swoją profesjonalną prezentację do poziomu wiedzy rozmówcy. Ekspert w swojej dziedzinie często zapomina, że odbiorcy mogą nie znać specjalistycznych terminów, co działa na ich niekorzyść. Najlepiej jest przetestować swój pitch na osobach z różnych branż, aby sprawdzić, czy przekaz jest zrozumiały dla wszystkich i czy może przekonać potencjalnych partnerów. Wiarygodność Twojej prezentacji może ucierpieć, jeśli rozmówca nie rozumie, o czym mówisz, dlatego prostota to często klucz do sukcesu w przyciągnięciu uwagi.

Elevator pitch to narzędzie, które może otworzyć przed Tobą nowe możliwości zawodowe i biznesowe, ale tylko wtedy, gdy opanujesz sztukę zwięzłego i przekonującego komunikowania. Pamiętaj, że sukces w tej dziedzinie wymaga praktyki, cierpliwości i stałego doskonalenia swoich umiejętności prezentacyjnych.

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.