Analiza rynku i konkurencji to jeden z kluczowych aspektów rozwoju w branży e-commerce. Pomaga zwiększyć sprzedaż i lepiej dopasować ofertę do wymogów klientów. Jak ją przeprowadzić i dlaczego warto to zrobić?
Jaki jest cel przeprowadzenia analizy konkurencji?
Analiza i badania rynku sklepów internetowych mają kilka kluczowych celów. Każdy z nich wiąże się z rozwojem w branży e-commerce danego przedsiębiorstwa.
- Poznanie wad i zalet konkurencji – identyfikacja plusów i minusów konkurentów pomaga w ustaleniu własnych priorytetów co do rozwoju i prowadzenia biznesu. Dzięki temu wiadomo, co się sprawdza u innych, a co należałoby poprawić.
- Lepsze zrozumienie rynku – zaznajomienie się ze strukturą rynkową pozwala przewidzieć pewne wyzwania, jakie będą pojawiać się na drodze przedsiębiorcy.
- Znalezienie nisz – duży popyt mogą wygenerować produkty, których brakuje na rynku. Analiza powala dostrzec braki w obszarze e-commerce, które można uzupełnić.
- Identyfikacja strategii marketingowych – zapoznanie się ze środkami promocji poszczególnych marek pozwala dostrzec, co działa najlepiej, a co się nie sprawdza. Pomaga w podjęciu decyzji co do działań reklamowych.
Wszystko to składa się na dążenie do sukcesu danego sklepu internetowego. Analiza innych pomaga zaplanować działania związane zarówno z samą sprzedażą, jak i marketingiem.
Podmioty będące konkurencją sklepów internetowych
Największa konkurencja sklepu internetowego to inne witryny sprzedażowe. Najtrudniej wybić się na tle marek prowadzących podobne działania, co tylko wzmacnia potrzebę dogłębnej analizy pozostałych podmiotów rynkowych. E-sklepy przeważnie starają się docierać do tych samych grup docelowych w zależności od sprzedawanych produktów.
Konkurencję stanowią również sklepy stacjonarne. Kiedy ktoś ma blisko do punktu, w którym da się kupić takie same rzeczy co online, nierzadko wybierze się tam samodzielnie np. po to, aby nie płacić za wysyłkę. Dlatego trzeba zadbać o to, żeby oferta online była atrakcyjniejsza i mimo wszystko zachęcała do wyboru właśnie jej.
Sporym wyzwaniem dla e-sklepów jest pokonanie gigantów w postaci marketplace’ów. To platformy, na których można znaleźć różnorodne artykuły od wielu sprzedawców, nierzadko w bardzo atrakcyjnych cenach. One także powinny podlegać analizie konkurencji.
Analiza konkurencji sklepu internetowego – jakie dane należy sprawdzić?
Jeden z kluczowych elementów do sprawdzenia to ceny, w jakich inne sklepy sprzedają swoje produkty. Klienci szukają jak najkorzystniejszych dla siebie rozwiązań, więc nie powinno się zawyżać kosztów w swoim sklepie, aby nie odstraszyć potencjalnych nabywców.
Ważną rolę odgrywa również analiza konkurencji SEO. Warto zweryfikować, jak na konkretne frazy pozycjonują się inne marki i co robią, by znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania. Wtedy należy wdrożyć stosowne rozwiązania mające na celu przewyższenie tych pozycji, czyli np. poprawę opisów produktów i kategorii czy utworzenie zakładki z artykułami blogowymi.
Trzeba skupić się na samej ofercie i zakresie produktów czy usług. Klienci chętniej zrobią większe zakupy na stronie, która ma więcej interesujących ich artykułów. Powinno się też przyjrzeć grupom docelowym innych sklepów, aby wiedzieć, do kogo lepiej kierować swoje działania i jakie strategie w tym celu przyjąć.
Niezwykle istotne są strony internetowe innych sprzedawców. Im lepszy user experience, tym chętniej konsumenci sięgają po ofertę danej witryny. Liczą się innowacyjność, przejrzystość i intuicyjność nawigacji. Warto sprawdzić także opcje dostaw i płatności, jakie proponują inni.
Aby uprościć kupującym proces składania zamówień, polecamy naszą innowacyjną usługę InPost Pay. Łączy ona płatność i wybór sposobu dostawy w jednym przycisku i zwalnia z obowiązku wypełniania wielu formularzy, co przyczynia się do wzrostu konwersji. Działa w różnych sklepach, a wszelkie dane o zakupach zbiera w aplikacji InPost Mobile.
Dodatkowo warto również zapoznać z opiniami na temat sklepów od realnych użytkowników. Często zwracają oni uwagę na ważne aspekty dotyczące m.in. obsługi klienta, co stanowi darmowe wskazówki dla nowych przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek.
Jak przeprowadzić analizę konkurencji e-commerce?
Analizę konkurencji można wykonać samodzielnie lub z pomocą specjalizujących się w tym agencji. Wybierając pierwszą opcję, pierwszy krok to wybór reprezentatywnej grupy sklepów online o podobnym profilu działania. Powinno być ich co najmniej kilka, a im szersze grono, tym lepsze wyniki.
Następnie należy zebrać informacje dotyczące ich działalności, w tym m.in. cen produktów, zakresów ofert, sposobów płatności, metod dostaw, mechanizmów witryn, obecności aplikacji, opinii konsumentów, a także kampanii marketingowych. Jeśli to wykonalne, powinno się zweryfikować przychody firm, a następnie zestawić je ze swoimi oczekiwaniami i ustalić cele.
Na koniec warto skupić się na własnych działaniach i przeprowadzić analizę SWOT dla sklepu internetowego. Dzięki temu dostrzeże się własne wady i zalety, co pomoże w realizacji działań związanych z wnioskami płynącymi z zachowań konkurencji.
Narzędzia przydatne w analizie konkurencji
Aby dokonać skutecznej analizy konkurentów pod względem SEO, należy skorzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych i trendów wyszukiwarek. Istnieją też systemy, które pozwalają na badanie opinii o markach i ogólnego zdania na temat poszczególnych e-sklepów w branży.
Poleca się sięgnąć także po social media np. po to, żeby sprawdzić, w jaki sposób prowadzi się profile marek. Pozwala to dodatkowo zobaczyć, jaką relację firmy mają ze swoimi klientami m.in. poprzez komentarze czy oznaczenia. Należy sprawdzać sklepy również w Google Analytics.
Jak wykorzystać wyniki analizy konkurencji sklepu internetowego?
Wyniki z analizy konkurencji to przepis na to, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Przede wszystkim dzięki śledzeniu cen w innych sklepach można dostosować politykę pieniężną do realiów rynku i zachęcić konsumentów do zakupów.
Wnioski powinno się wziąć pod uwagę szczególnie w sektorze obsługi klienta. Po analizie innych sklepów wiadomo, które rozwiązania się sprawdzają i na co konkretnie zwrócić uwagę. Warto wdrożyć nowocześniejsze rozwiązania na stronie internetowej, w tym m.in. InPost Pay.
Przeprowadzenie analizy konkurencji i jej celne podsumowanie sprzyja zwiększaniu przychodów sklepu internetowego. Pomaga także w optymalizacji pod wyszukiwarki i budowaniu pozycji w internecie. Dysponowanie szczegółowymi danymi dotyczącymi konkurenta jest niezbędne w budowaniu przewagi i kształtowaniu oferty.