Nieodebrane zamówienie ze sklepu internetowego – co dzieje się w takiej sytuacji?

porady dla kupujących
Nieodebrane zamówienie ze sklepu internetowego, InPostPay. Kobieta przy komputerze w magazynie.

11 października 2025

Zdarza się, że nagłe zmiany planów uniemożliwiają Ci zgranie się w czasie z kurierem, a tempo życia codziennego nie pozwala na odebranie paczki z punktu odbioru zamówień w określonym terminie. Co w takim wypadku dzieje się z produktem? Po jakim czasie nieodebrany towar przepada? Jakie są konsekwencje zbyt długiego zwlekania? Odpowiadamy!

Co stanie się, jeśli nie odbiorę zamówienia ze sklepu internetowego na czas?

Zakupy internetowe w obecnych czasach stały się codziennością. Wygoda płynąca z możliwości zamawiania i odbierania produktów bez wychodzenia z domu to komfort, który sprawia, że taka forma jest atrakcyjna dla nowych konsumentów i stale zyskuje na popularności. Dodatkowo sklepy internetowe oferują klientom różne rodzaje dostawy zamówień.

Spośród kilku metod dostarczenia towaru istnieją takie, które wymagają od Ciebie wyjścia z domu i odbioru paczki w określonym miejscu. Takie rozwiązanie jest idealne, jeśli wiesz, że kurier nie zastanie Cię pod podanym adresem w dniu dostarczenia.

Metoda wysyłki do określonego punktu wiąże się jednak z ograniczeniem, które wymaga odebrania produktu w określonym czasie. Ważne, aby mieć to z tyłu głowy, ponieważ nieodebranie towaru wiąże się z pewnymi konsekwencjami, takimi jak zwrócenie przesyłki do nadawcy czy naliczenie dodatkowych kosztów w przypadku ponownego wysłania paczki.

Jako klient sklepu internetowego zwykle masz wiele możliwości monitorowania stanu swojego zamówienia. Zazwyczaj po zakupie produktu otrzymujesz link do jego śledzenia, co pozwala ocenić, kiedy możesz spodziewać się próby dostarczenia przesyłki.

Robienie zakupów w różnych sklepach w jednym momencie może być uciążliwe ze względu na konieczność ponownego wypełniania formularza osobowego, wybierania adresu dostawy oraz metody płatności za przesyłkę. Kontrolowanie statusu wysyłek również jest wtedy utrudnione przez dużą ilość źródeł, które prowadzą najczęściej do stron internetowych, na których (osobno) można śledzić podróż paczek.

W takiej sytuacji ułatwieniem może być InPost Pay. Zamawiając produkt w sklepach, które są zintegrowane z naszą usługą, konsument w wygodny sposób podaje swoje dane oraz metodę płatności tylko raz i robi zakupy jednym przyciskiem bez konieczności ponownego wypełniania formularzy. Ponadto może śledzić zamówione przesyłki w jednym miejscu, czyli aplikacji InPost Mobile.

Jeśli sklep internetowy jest zintegrowany z usługą InPost Pay, klient może dokonywać płatności kartą Visa i Mastercard, Google Pay, Apple Pay oraz BLIK bez konieczności wypełniania długich formularzy na stronie.

Jak wiadomo, punkt odbioru zamówień wymaga regularnego opróżniania z zalegających paczek w celu zrobienia miejsca na kolejne. Przesyłka, która za długo czekała na swojego właściciela, zostaje zwrócona nadawcy. Czy nieodebranie towaru przez klienta sprawia, że produkt przepada? Po jakim czasie przedmiot wraca do sprzedawcy?

Po jakim czasie nieodebrany towar przepada?

Zazwyczaj informacje na temat czasu odbioru przesyłki otrzymujesz w powiadomieniu o dostarczeniu paczki. Zwykle towar czeka na Ciebie przez kilka dni, ale wiele sklepów oferuje możliwość przedłużenia tego limitu.

Co jednak, gdy mimo przedłużenia terminu odbioru paczki, nie możesz jej zabrać? Po jakim czasie nieodebrany towar przepada na zawsze? Procedura w tym przypadku zawsze odbywa się w podobny sposób i skutkuje powrotem produktu do nadawcy.

Jeżeli jesteś sprzedawcą, pamiętaj, że dobrym rozwiązaniem w Twoim sklepie internetowym może okazać się zintegrowanie go z usługą InPost Pay, dzięki której Twój klient będzie informowany na bieżąco o stanie zamówienia. Ponadto powiadomienia przypominające o odbiorze zmniejszają ryzyko powrotu paczki do nadawcy.

Z kolei jako klient e-sklepu możesz w łatwy sposób monitorować oraz ewentualnie przedłużyć czas odbioru przesyłki z poziomu aplikacji InPost Mobile i zyskać dodatkowe 24 godziny, by przejąć swoje zamówienie.

Pamiętaj jednak, że przycisk umożliwiający przedłużenie jest widoczny na 12 godzin przed upływem terminu lub na 24 godziny w przypadku punktów InPost z ograniczonymi godzinami otwarcia. W przypadku zamówienia przesyłki kurierem możesz zlecić jej przechowanie w najbliższym automacie Paczkomat® lub PaczkoPunkcie.

Zdarza się też, że mimo przedłużenia czasu odbioru paczki nikt nie zgłasza się po nią w terminie. Co w takim wypadku dzieje się z towarem?

Jeśli nie uda Ci się odebrać zamówienia w określonym terminie, to po tym czasie nieodebrany towar przepada. Co w przypadku gdy zapłaciłeś za paczkę, a ostatecznie wróciła ona do nadawcy? Czy pieniądze zostaną Ci zwrócone?

Nieodebranie zamówienia a zapłata ceny

W sytuacji, gdy nieodebrane zamówienie było opłacone, nadawca dokonuje zwrotu pieniędzy na konto konsumenta. Zgodnie z prawem klienta i sprzedawcę wiąże umowa, co sprawia, że zakupiony towar nie może zostać wydany do ponownej sprzedaży przed jej rozwiązaniem.

Aby warunki umowy przestały obowiązywać, jako sprzedawca musisz zaproponować klientowi kolejny termin wysłania zamówienia w odpowiednim oświadczeniu, w którym również wezwiesz do obowiązku pokrycia kosztów ponownej wysyłki. Jeśli kupujący po zapoznaniu się z dokumentem zrezygnuje z transakcji, przestaje was wiązać odpowiedzialność prawna. Wystawioną fakturę za nieodebrany towar należy wtedy skorygować i odesłać konsumentowi.

Odpowiedzialność za nieodebrane zamówienie ze sklepu internetowego – czy jest się czego obawiać?

Nieodebranie paczki zdarza się bardzo często i może być spowodowane nagłym wypadkiem lub innymi sytuacjami niezależnymi od Ciebie. W takiej sytuacji nie masz się czego obawiać, gdyż po powrocie danej rzeczy do sprzedawcy proponuje on dwa rozwiązania – ustalenie kolejnego terminu wysyłki zamówienia lub zwrot pieniędzy za nieodebrany towar na Twoje konto.

W sytuacji, gdy klient nie odebrał produktu zamówionego za pomocą InPost Pay, możesz w łatwy sposób dokonać zwrotu środków za paczkę poprzez API.

Problem pojawia się w przypadku wyboru płatności przy odbiorze. Jeśli paczka nie zostanie odebrana i wróci do nadawcy, może on wystosować wezwanie i domagać się zapłaty za zamówiony, ale nieodebrany towar i pokrycie kosztów przesyłki.

W praktyce jednak większość sklepów internetowych anuluje zamówienia złożone za pobraniem po nieodebraniu towaru w odpowiednim terminie.

Dzieje się też tak, gdy zamówiony produkt uległ zniszczeniu. W takim wypadku klient zgłasza reklamację, a sprzedawca musi naprawić dany artykuł. Jeśli po odesłaniu zamówienia do kupującego ten nie odbierze paczki, należy sięgnąć po wezwanie do zapłaty za nieodebrany towar w wyznaczonym terminie.

Jeśli mimo to towar pozostaje nieodebrany, przedsiębiorca musi ponownie poinformować klienta o obowiązku odbioru zamówienia i należnościach w przypadku braku reakcji na drugie wezwanie. Gdy konsument nadal nie odpowiada na wystosowane pisma, obowiązuje go opłata z tytułu bezumownego przechowywania rzeczy.

Dobrym i wygodnym rozwiązaniem jest zaimplementowanie InPost Pay w swoim sklepie. Usługa ta zapamiętuje dane i ulubione metody płatności użytkownika co znacząco przyśpiesza transakcje w sklepie internetowym. Pozwala to konsumentom na złożenie zamówienia i opłacenie go przed wysyłką jednym przyciskiem. Dodatkowo z InPost Pay łatwo można śledzić paczki, które automatycznie pojawiają się w aplikacji InPost Mobile.

Komfortowy dla klientów sposób na zakupy w Twoim sklepie zmniejsza ryzyko nieodebrania paczki i sprawia, że klienci chętniej będą w nim zamawiać.

wróć