Rękojmia a gwarancja – różnice i zasady, które warto znać

porady dla kupujących
Rękojmia a gwarancja: różnice i zasady. Kobieta przy biurku z laptopem i paczkami.

03 listopada 2025

Rękojmia czy gwarancja – na co się zdecydować? Te dwa często mylone pojęcia są ściśle powiązane z procesem reklamacji towarów, ale nieco się od siebie różnią. Sprawdź, kiedy powoływać się na konkretne procedury, jakie zasady trzeba znać, a także czy rękojmia po upływie gwarancji nadal jest możliwa!

Czym jest gwarancja a czym rękojmia?

Zastanawiasz się, co to gwarancja? Według definicji pojęcie to oznacza dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy do bezpłatnego usunięcia wad bądź wymiany produktu. To jedna z dwóch podstaw do złożenia przez konsumenta reklamacji. Do sytuacji dochodzi np. wskutek samoczynnego uszkodzenia towaru lub zakłóceń w jego działaniu. Często dotyczy to sprzętów RTV i AGD lub kosztownych elementów garderoby. 

Podstawową cechą gwarancji jest fakt, że gwarant udziela jej dobrowolnie. Producent może ustalić dowolny okres, w jakim klient ma prawo z niej skorzystać. Jeśli w dołączonym do produktu dokumencie nie ma takiej informacji, należy przyjąć, że czas na złożenie reklamacji wynosi 2 lata.

Gwarancja powinna zawierać: 

  • nazwę i adres gwaranta;
  • warunki ochrony przez producenta;
  • dokładne wskazanie przedmiotu, którego dotyczą zapisy;
  • jasny opis procedury składania reklamacji na podstawie gwarancji.

Warto też wiedzieć, czym jest rękojmia – co to takiego dokładnie? W praktyce konsumenci często mówią „rękojmia”, ale w sprzedaży konsumenckiej podstawą reklamacji jest odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową, wynikająca z ustawy o prawach konsumenta. Z tej podstawy możesz skorzystać, gdy towar jest niezgodny z ustaleniami umowy (np. nie ma właściwości, które powinien mieć), a nieprawidłowości mogą ujawnić się w chwili nabycia lub w pewnym czasie po zakupie.

Rękojmia a gwarancja – gdzie szukać podstaw prawnych? Gwarancję opisuje Kodeks cywilny. Reklamację u sprzedawcy w przypadku zakupów konsumenckich reguluje natomiast ustawa o prawach konsumenta – to tam znajdują się przepisy o braku zgodności towaru z umową. Z kolei przepisy o rękojmi także są w Kodeksie cywilnym i stosuje się je głównie poza sprzedażą konsumencką (np. w relacjach między firmami).

Różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją

Różnica pomiędzy pojęciami gwarancji a rękojmi to przede wszystkim fakt, że jedno z nich jest obligatoryjne, a drugie dobrowolne i zależy wyłącznie od gwaranta.

Dodatkowo reklamację z tytułu rękojmi można złożyć przez 2 lata od pozyskania produktu, co jest ustalone z góry. Natomiast w przypadku gwarancji okres ten określa podmiot wydający dokument. Gdy w oświadczeniu brakuje takiej informacji, przyjmuje się, że wtedy gwarancja również obowiązuje 2 lata.

Ile trwa rękojmia a ile gwarancja?

Ile czasu trwa rękojmia? Obejmuje ona 2 lata od daty, kiedy produkt trafia w ręce klienta. Przez pierwsze 12 miesięcy przyjmuje się, że wszelkie zgłoszone przez kupującego wady miały miejsce już w chwili zakupu, natomiast później udowodnienie tego faktu leży po stronie właściciela towaru.

Odpowiedzialność sprzedającego za produkt może trwać także dłużej, jeśli on sam określa dłuższy okres przydatności rzeczy do użycia. Niezależnie od tego, kiedy wpłynie reklamacja dotycząca danego artykułu, sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź klientowi. Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że wniosek został uznany. W przypadku towarów używanych czas rękojmi to przeważnie rok.

Czasami zdarza się, że tego typu reklamacje są odrzucane przez sprzedawcę, dlatego ważne jest zrozumienie różnic między rękojmią a gwarancją. Niekiedy przedsiębiorca uznaje, że za wadę odpowiada np. użytkownik produktu. Wtedy można jeszcze odwołać się od tej decyzji, a niekiedy po kolejnym rozpatrzeniu udaje się dojść do porozumienia.

Ile trwa gwarancja? Dokładnie tyle, ile określa oświadczenie gwarancyjne. Zazwyczaj są to 2 lata i taką też długość przyjmuje się wtedy, gdy gwarant nie podaje w dokumencie dokładnej informacji na ten temat. Co ważne, kiedy towar trafia do naprawy trwającej np. miesiąc, okres obowiązywania zabezpieczenia wydłuża się o tyle, ile klient nie miał dostępu do swojego produktu.

Kiedy w wyniku reklamacji dochodzi do wymiany towaru na nowy, okres gwarancji lub rękojmi odnawia się i znowu obowiązuje przez 2 lata (lub przez inny czas – zgodnie z ustaleniami). Nie musisz zatem obawiać się, że po otrzymaniu nowego artykułu Twoje prawa względem roszczeń będą ograniczone.

Rękojmia a gwarancja – jakie roszczenia może mieć konsument?

W przypadku gwarancji konsument może wymagać od sprzedawcy tego, co gwarant ujmie w oświadczeniu dołączonym do produktu. Zdarza się, że są to zwrot środków, wymiana lub naprawa artykułu. W ramach rękojmi przysługują:

  • naprawa produktu;
  • wymiana towaru;
  • obniżenie ceny;
  • odstąpienie od umowy.

Czasami producent odmawia kupującemu naprawy. Zdarza się tak, kiedy koszty procesu wyniosłyby zbyt dużo lub zreperowanie towaru staje się niemożliwe. Wtedy właściciel sprzętu ma opcję zmiany decyzji i poproszenia o wymianę. Jeśli pierwotnie chciał otrzymać nowy produkt, a okazało się, że stary jest łatwy w renowacji, ma szansę korekty roszczenia.

Reklamacja z tytułu rękojmi czy gwarancji – na co się zdecydować? Przede wszystkim sprawdź, czy Twój produkt jest objęty gwarancją. Następnie określ, na jakiej podstawie chcesz ubiegać się o zwrot, naprawę czy wymianę towaru. Za niezgodność towaru z umową będzie odpowiadać sprzedawca, a za realizację gwarancji producent.

Reklamację można złożyć w dowolnej formie, ale dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić to pisemnie. Pamiętaj, że warto mieć jakikolwiek dowód zakupu (np. paragon lub fakturę), ale może to być też m.in. wydruk z karty, e-mail potwierdzający transakcję czy świadek.

Czy złożenie reklamacji z tytułu rękojmi wpływa na gwarancję?

Kodeks cywilny mówi jasno, że prawa z tytułu rękojmi i gwarancji nie są ze sobą powiązane. Jeśli nie uda Ci się zrealizować roszczeń w ramach jednej procedury, możesz ubiegać się o drugą. Żadna z nich nie kasuje szansy na realizację naprawy czy wymiany innym sposobem.

Rękojmia po gwarancji jest wykonalna, a nawet wskazana. Jeśli nie dojdziesz do porozumienia z producentem, być może to właśnie po stronie sprzedawcy uda się zrealizować żądania. Co ciekawe, kiedy produkt poddaje się naprawie w wyniku gwarancji, na ten czas okres rękojmi się zawiesza, by klient nie tracił swojego prawa do roszczeń w późniejszym terminie.

Wiesz już, czym się różni rękojmia od gwarancji, a  także, kiedy możesz z nich skorzystać. Pamiętaj, by dbać o własne prawa konsumenckie zarówno w kwestii zakupów stacjonarnych, jak i online. Zależy Ci na wygodnych, ekspresowych i bezpiecznych transakcjach? Postaw na InPost Pay!

W ramach InPost Pay oferujemy wybór płatności i dostawy w jednym przycisku. Nasza rewolucyjna usługa pozwala Ci na szybkie zakupy bez zbędnego uzupełniania formularzy. Informacje o wszystkich swoich zamówieniach znajdziesz w wygodnej aplikacji InPost Mobile. Dodatkowo za pomocą smartfona zarejestrujesz także zwroty, do których prawo przysługuje Ci przy wszystkich sprawunkach online.

Z perspektywy sprzedawcy InPost Pay to, m.in.:

  • wzrost konwersji;
  • mniejszy odsetek porzuconych koszyków;
  • większe zadowolenie konsumentów.

Ubiegasz się o reklamację w ramach gwarancji, z tytułu rękojmi? Teraz znasz już wszystkie kluczowe różnice pomiędzy procesami i wiesz, na co się zdecydować. Pamiętaj o swoich prawach konsumenta przy każdych zakupach! 

wróć