Jak zabezpieczyć e-commerce przed cyberatakiem? Wskazówki i dobre praktyki

porady dla ecommerce
inpost pay

27 grudnia 2023

Hakerzy prężnie działają w sieci, aby wyłudzać dane osobowe czy pieniądze użytkowników. Do zadań właścicieli sklepów online należy m.in. ochrona swoich klientów przed cyberprzestępcami. Jak jednak zabezpieczyć się przed atakiem hakerów?

 

Czym jest cyberatak?

Na początek warto wyjaśnić dokładnie, co to jest cyberatak. Określenie odnosi się do zaplanowanego działania, którego celem są konkretne urządzenia (komputery, telefony itd.), sieci komputerowe czy systemy. Dokonywaniem takich przestępstw zajmują się hakerzy, którzy mogą m.in. wykradać czyjeś dane, zakłócać działanie różnych programów czy działać na szkodę finansową osób i instytucji.

Cyberprzestępcy podejmują takie działania poprzez wyszukiwanie luk w zabezpieczeniach, a niekiedy też atakując bezpośrednio użytkowników. Ze względu na różnorodność ich działań wyróżnia się m.in. następujące rodzaje cyberataków:

  1. Phishing – polega na rozsyłaniu do użytkowników komunikatów prywatnych czy e-maili i podszywaniu się np. pod sklepy internetowe. W wiadomości zwykle znajduje się link, do którego kliknięcia zachęca treść komunikatu. Choć na pozór wszystko wygląda prawidłowo, to jednak po użyciu linku haker może wykraść dane użytkownika. Czasami w e-mailach znajdują się jeszcze załączniki, których nie wolno otwierać.
  2. Malware – złośliwe oprogramowania, które atakują urządzenia czy systemy. Te również przestępcy wysyłają w postaci podejrzanych wiadomości z linkami czy ukrywają w aplikacjach i programach do pobrania. Z tego powodu ważne jest instalowanie plików jedynie ze sprawdzonych źródeł.
  3. Włamanie na konto – gdy użytkownicy ustawiają łatwe do odgadnięcia hasła, daje to dość prosty sposób na dostęp do ich profili w social mediach, bankowości internetowej czy na stronie sklepu. W ten sposób haker może przejąć konto użytkownika i podszywać się pod niego, a także mieć wgląd w prywatne wiadomości czy dysponować jego pieniędzmi.
  4. DDoS –  to atak, który polega na tym, że przestępcy celowo przeciążają serwer zbyt dużą ilością informacji, przez co utrudniają dostęp użytkownikom. W ten sposób dochodzi do awarii urządzeń.

To jedynie kilka przykładów cyberataków, na które użytkownicy sieci są narażeni każdego dnia. Hakerzy działają nie tylko na e-mailach czy w sklepach internetowych, ale również w wiadomościach SMS, które także mogą zawierać linki przekierowujące do szkodliwych oprogramowań. Sprzedawcy niekiedy borykają się z przejmowaniem serwerów i blokowaniem swojej witryny.

Dlaczego należy zabezpieczać sklep internetowy przed cyberatakiem?

Bezpieczny sklep internetowy to podstawa w budowaniu pozytywnej reputacji sprzedawcy. Witryna musi pozwalać na pewne zakupy, aby klienci mogli komfortowo nabywać produkty i wracać ponownie bez obaw o swoje dane czy pieniądze. Ochrona przed cyberatakami zmniejsza szanse na straty finansowe przedsiębiorstwa.

Sklep może zostać pociągnięty do odpowiedzialności prawnej, jeśli z jego winy dane klientów wpadną w niepożądane ręce. To bardzo niebezpieczna sytuacja zarówno dla sprzedawcy, jak i konsumentów. Mniejsze ataki również stanowią przeszkodę w działaniu witryny i na pewien czas są w stanie wyłączać ją z użytku, a to skutkuje tym, że klienci zrobią zakupy gdzieś indziej.

Ze względu na dużą konkurencję w e-commerce nawet niewielkie potknięcia mogą skutkować utratą zaufania klientów i prowadzić do upadku firmy. Sprawnie działająca i bezpieczna strona internetowa to klucz do budowania pozytywnej relacji z użytkownikami.

Wskazówki, jak zabezpieczyć sklep internetowy przed atakiem cyberprzestępców

Oto kilka sposobów na to, jak zabezpieczyć się przed hakerami i cyberatakiem:

  • Certyfikat SSL – protokół ten stał się podstawą bezpiecznego szyfrowania stron internetowych. Każda witryna powinna go mieć, a w szczególności ta, na której klient podaje swoje dane i płaci za zakupy. Certyfikat nie jest kosztowny i  powinien być ważny dla każdej osoby prowadzącej stronę www.
  • Aktualizacja oprogramowania – trzeba dbać o to, aby pracować na najnowszych wersjach programów do tworzenia stron internetowych. Aktualizacje WordPress czy innych systemów to dobra praktyka, ponieważ nowsze wersje zawsze mogą zawierać lepsze zabezpieczenia przed cyberatakami.
  • Edukowanie pracowników – ważne, aby uświadamiać pracowników sklepu na temat złych praktyk cyberprzestępców. Powinno to dotyczyć szczególnie tych, którzy w pracy mają dostęp do witryny, faktur czy pracowniczego e-maila. Niektóre przedsiębiorstwa stosują kontrolę pracowników i wysyłają np. podejrzane wiadomości, aby sprawdzić ich czujność i reakcję.
  • Bezpieczne płatności – współcześni konsumenci są dość świadomi czyhających na nich zagrożeń i często wyczuleni na niegodne zaufania bramki płatnicze. Warto dawać im możliwość płatności sprawdzonymi metodami, które cieszą się uznaniem. 

    W InPost Pay proponujemy klientom połączenie płatności i dostawy za pomocą jednego przycisku. Do wyboru są opcje płatności takie jak: karta debetowa lub kredytowa, BLIK lub portfel elektroniczny (Google Pay i Apple Pay).

  • Specjalista od cyberbezpieczeństwa – do budowania strony internetowej warto zatrudnić eksperta od technik ochrony przed hakerami. Będzie wiedział, jakie systemy zastosować, aby zapewnić sprzedawcy i klientom jak najlepszy komfort korzystania z witryny.

Co robić w przypadku cyberataku na sklep internetowy?

Cyberataki w Polsce i na świecie zdarzają się regularnie. Wynika to zarówno z faktu, że sprzedawcy nie zawsze odpowiednio chronią swój sklep, jak i z rozwijających się technik hakerów. Gdy dojdzie do takiej sytuacji w e-commerce, należy zacząć działać jak najszybciej.

Jeśli sposoby zabezpieczenia komputera lub sieci zawiodą, natychmiast trzeba poinformować policję. Cyberprzestępcy są przestępcami w takim samym stopniu jak np. złodzieje i podlegają karom wynikającym z ustalonego prawa.

Reakcja zależy od dokonanego ataku. W przypadku wycieku danych osobowych trzeba jak najszybciej zgłosić sprawę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Z wszelkimi naruszeniami w cyberprzestrzeni warto udać się do zespołu CERT, który zajmuje się incydentami w sieci.

Konieczne jest, żeby odłączyć system lub sprzęt od sieci. Im dłużej działa, tym skutki ataków mogą być poważniejsze, a utrata zasobów jeszcze większa. W dalszej części niezbędne będzie przywrócenie kopii zapasowych wykradzionych danych, o ile się takie ma. Warto dodatkowo je zabezpieczyć.

Przejęcie danych trzeba zgłosić klientom. Powinni się oni dowiedzieć o zaistniałej sytuacji bezpośrednio od sprzedawcy. Po takim naruszeniu bezpieczeństwa administratorzy i specjaliści od IT muszą wzmocnić poprzedni system zabezpieczeń lub zbudować go od nowa. Wtedy znów można skupić się na budowaniu swojej pozycji w internecie.

Kluczowe jest to, aby od początku swojej działalności wiedzieć, jak chronić się przed cyberatakiem. Bezpieczne zasady logowania czy szyfrowanie połączenia to podstawy, o których nie wolno zapomnieć. Poza tym w regulaminie i polityce prywatności sklepu powinny być udostępnione informacje na temat tego, jak dba o dane konsumentów, w tym imiona, nazwiska czy lokalizacje.
 

wróć

Przekonaj się, co możesz zyskać
i wypełnij formularz.

Prosta integracja dostosowana do Twojego sklepu

Współpracujemy z Atomstore, IdoSell, Presta Shop, Shoper, WooCommerce, Magento2 lub API.


Dodatkowe funkcjonalności

Odzyskiwanie koszyków, sugestie produktowe, płatności odroczone, zbieranie zgód marketingowych.


Wzrost konwersji koszykowej nawet do 70%*


Widoczność w apce InPost

Finalizacja zakupów w apce InPost Mobile, z której korzysta już ponad 14 mln osób!

*na podstawie analizy danych e-sklepów i raportów wewnętrznych.

Uzupełnienie tego formularza zajmie tylko 1 minutę. Nasz przedstawiciel odezwie się do Ciebie w ciągu 2 dni roboczych.

Potrzebujemy Twojego NIP-u, ponieważ nasza oferta skierowana jest do firm

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraż zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o. o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o. o. innych spółek z Grupy Integrer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.