Wakacje w e-commerce – jak przetrwać ten trudny czas w e-handlu?

porady dla ecommerce
Tablica z wykresami.

03 marca 2025

Sezonowość to problem, z którym zmaga się wielu przedsiębiorców. Niektóre produkty zdecydowanie lepiej sprzedają się w sezonie zimowym, np. czapki, rękawiczki, natomiast inne w samym środku lata, np. akcesoria basenowe. Aby ocenić status sezonu szczytowego i niskiego, musisz przede wszystkim dokonać klasyfikacji produktów, grup docelowych oraz przeanalizować wyniki sprzedaży w poprzednich latach. Potrzebujesz wskazówek, jak przetrwać wakacje w branży e-commerce? Co zrobić, aby utrzymać rentowność biznesu? Zajrzyj do poradnika i poznaj kilka praktycznych porad!

Jak przygotować e-commerce na wakacje? Kluczowe kroki, które musisz podjąć

Przestój w sprzedaży produktów to dla firm w branży e-commerce ogromny problem. Jeśli miesięczne przychody drastycznie spadają o kilkadziesiąt procent z miesiąca na miesiąc… oznacza to pierwsze problemy z utrzymaniem płynności finansowej w przedsiębiorstwie. Na szczęście możesz podjąć działania, które ochronią Cię przed problemami.

Zacznij od kilku czynności:

1. Dokładnie zweryfikuj, w jakich miesiącach firma odnotowuje najsłabsze wyniki sprzedaży produktów na odległość.

2. Dokonaj analizy SWOT otoczenia przedsiębiorstwa. Sprawdź też rynkowe trendy, które mogą się zmieniać i rzutować na poziom sprzedaży.

3. Oszacuj możliwości inwestycyjne w firmie. Im więcej środków możesz przeznaczyć na marketing wakacyjny, tym większa szansa, że uda Ci się utrzymać rentowność biznesu nawet w wyjątkowo kiepskim okresie.

Kiedy zaczniesz od opracowania skutecznego planu działania i strategii marketingowej, prawdopodobnie uda Ci się osiągnąć sukces i wyjść obronną ręką z niskiego sezonu sprzedaży podczas wakacji w e-commerce.

Sezon wakacyjny w e-handlu – jak wykorzystać ten czas?

Możliwości jest wiele, natomiast sezon wakacyjny w e-handlu powinieneś wykorzystać przede wszystkim na doskonalenie swojego biznesu. Pomyśl, jak zachęcić odbiorców do interakcji oraz co zrobić, żeby utrzymać dotychczasowych klientów na dłużej.

Możesz dokonać modernizacji sklepu internetowego – nowy design, zmieniony koszyk zakupowy, a może zupełnie nowa procedura sprzedaży. Usprawnienie UX na stronie może realnie wpłynąć na poziom konwersji sprzedaży.

Wakacje w e-commerce to tzw. „sezon ogórkowy”, który przetrwasz, jeśli dobrze zaplanujesz dostawy towarów. Nie zapychaj magazynu produktami, które i tak się nie sprzedadzą. W ten sposób tylko generujesz koszty magazynowania i ryzykujesz, że w kolejnym sezonie nie uda Ci się ich sprzedać.

Jak zwiększyć sprzedaż w wakacje? Sprawdź skuteczne strategie!

Skoro wakacje w e-commerce to ciężki czas dla firm handlujących na odległość, musisz się odpowiednio przygotować na ten okres. A więc jak przetrwać sezon wakacyjny w e-handlu? Zapamiętaj 3 proste wskazówki.

Przygotuj ofertę sezonową

To dobry sposób, aby nieco ożywić trendy sprzedażowe w niskim sezonie. Jeśli widzisz, że zainteresowanie produktami drastycznie spada, np. tuż po wakacjach, możesz nieco zmienić asortyment sklepu internetowego lub zaproponować ciekawsze produkty dopasowane do sezonu i preferencji potencjalnych klientów.

Wykorzystaj potencjał promocji i programów lojalnościowych

Takie rozwiązania ma sens wtedy, kiedy prowadzisz duży sklep internetowy z szerokim asortymentem produktów. Możesz zachęcić klientów do interakcji nawet poza szczytowym sezonem, np. poprzez liczne rabaty, nagrody i promocje w ramach uczestnictwa w programie lojalnościowym.

Wykorzystaj innowacyjne usługi płatnicze

Marketing wakacyjny jest ważny, a jego częścią może być wdrożenie w firmie innowacyjnego systemu ułatwiającego handel towarami na odległość. Przykładem takiego rozwiązania jest usługa InPost Pay

Na czym to polega? Otóż to ułatwienie, które usprawnia proces finalizacji zakupów. Dzięki temu miliony użytkowników korzystających z ofert sklepów internetowych ma dostęp do wszystkich swoich zakupów z poziomu jednej aplikacji mobilnej – razem z opcją płatności, śledzenia przesyłek oraz nadawania zwrotów.

Są też inne korzyści związane z wykorzystywaniem usługi InPost Pay w biznesie e-commerce. W ten sposób zyskujesz realną szansę na lepsze wskaźniki konwersji sprzedaży, a także poprawiasz poziom zadowolenia klientów ze zrealizowanych zamówień.

Aby przetrwać wakacje w e-commerce, musisz opracować dobry plan działania. Niech strategia będzie poprzedzona skrupulatną weryfikacją wyników finansowych i poziomu sprzedaży w określonych sezonach w poprzednich latach. Staraj się też śledzić trendy rynkowe – te zmieniają się naprawdę szybko, szczególnie za sprawą viralu w social mediach.

Im lepiej zaplanujesz swoją strategię marketingową na sezon wakacyjny w e-handlu, tym mniejsze ryzyko, że poziom sprzedaży towarów spadnie do ryzykownego stopnia, który mógłby zagrażać rentowności prowadzenia sklepu internetowego.

Marketing wakacyjny – jak przyciągnąć klientów w urlopowym sezonie?

Przygotowanie działu handlowego na sezon wakacyjny w e-commerce to nie lada wyzwanie. Przydatne są szkolenia pracownicze w zakresie marketingu internetowego. To podstawa, jeśli chcesz mieć zespół, który skrupulatnie zajmie się wakacyjną promocją oferty sklepu e-commerce.

Aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów w niskim sezonie wakacyjnym, powinieneś przede wszystkim:

  • skupić się na odpowiednich grupach docelowych dopasowanych do sezonu;
  • dostosować ofertowe kampanie reklamowe tak, aby trafiały do odpowiednich osób;
  • wykorzystać moc mediów społecznościowych i influencer marketingu;
  • poprawić ogólną jakość obsługi klienta.

Takie działania pomogą Ci w wypromowaniu oferty sklepu internetowego i przyciągnięciu uwagi szerszego grona odbiorców. Nie zapominaj też o wyprzedażach posezonowych, pakietach wakacyjnych, a nawet konkursach z nagrodami. To skuteczne formy promocji, które pomogą Ci przetrwać nawet najtrudniejsze wakacje w e-commerce.

Wyzwania e-commerce w wakacje – jak radzić sobie w trudnym okresie?

W sezonie wakacyjnym w branży e-commerce zdarza się, że firma odnotowuje spore straty. Z tego względu musisz wiedzieć, jak przetrwać ten czas i zminimalizować ryzyko utraty płynności finansowej. Największe wyzwania, z jakimi zmagają się przedsiębiorcy w sezonie okresowego spadku sprzedaży to: opóźnienia w dostawach towaru, np. kiedy pracownicy firm logistycznych są na urlopach, zdecydowanie mniejsze zainteresowanie zakupami, problemy w zarządzaniu zespołem w firmie.

Twój biznes e-commerce musi być przygotowany na każdą ewentualność. Nawet jeśli kilku pracowników zdecyduje się na urlop, musisz mieć plan awaryjny, aby nie generować przestojów w realizacji zamówień sklepu internetowego.

A więc jak przygotować e-commerce na wakacje? Stwórz plan marketingu wakacyjnego, zatrudnij pracowników sezonowych, a także przygotuj promocje i oferty na produkty sezonowe. To podstawa, abyś mógł skutecznie radzić sobie z wyzwaniami. Planuj z wyprzedzeniem, a utrzymasz zainteresowanie klientów i zredukujesz negatywne skutki sezonowych zmian na rynku e-commerce.

 

wróć