ROI – co to jest? Jak interpretować jego wynik? Jakie ma znaczenie dla e-commerce?

porady dla ecommerce
zakupy online

12 lipca 2024

ROI (ang. Return on Investment) to kluczowy wskaźnik sukcesu w branży e-commerce! Stanowi narzędzie analityczne, pozwalające ocenić efektywność inwestycji – w kontekście potencjalnych zysków i strat. Czego trzeba się koniecznie dowiedzieć na jego temat?

Czym jest wskaźnik ROI?

Niestety, niektóre inwestycje okazują się chybionymi pomysłami. Wiemy, że wielu przedsiębiorców dowiaduje się o tym dopiero po fakcie, zwłaszcza wtedy, gdy ponieśli znaczne straty. Istnieje jednak pewien sprawdzony sposób na to, aby przewidzieć, czy lokata kapitału przyniesie zamierzony zysk – wystarczy wykorzystać w tym celu tzw. ROI.

Co to jest ROI? To wskaźnik służący do oceny efektywności inwestycji. Wyraża się go w formie procentowej, poprzez stosunek zysków uzyskanych z zaangażowania kapitałowego do poniesionych kosztów. Wzór ROI przedstawia się następująco, nie jest skomplikowany, a z jego wykorzystaniem poradzą sobie wszyscy:

((zysk - koszt)/koszt) * 100%; gdzie:

  • zysk = dochód z całego przedsięwzięcia;
  • koszt = całkowita suma ulokowanego kapitału.

To niezwykle przydatne narzędzie, służące m.in. do sprawdzenia tego, czy planowane kampanie marketingowe będą cechować się dużą opłacalnością. Aby się tego dowiedzieć, wystarczy przekształcić wzór i założyć, że ROI ma wynosić co najmniej 50% – takie działanie pozwala przedsiębiorcom w praktyce policzyć sprawnie to, ile środków finansowych muszą uzyskać, aby zdecydować się na rozpoczęcie zaplanowanych przez nich działań.

Funkcja wskaźnika ROI – co to znaczy i czym jest?

W sytuacji, w której przedsiębiorca wie już, jak obliczyć ROI, przychodzi pora na to, aby dowiedział się kluczowej informacji – główna funkcja tego wskaźnika polega na pomiarze sensowności wszelkich pomysłów biznesowych.

Im wyższy wynik procentowy, tym większa szansa na to, że zamierzone działania przyczynią się do wzrostu rentowności prowadzonej działalności gospodarczej. To bardzo proste – wszystkie rozwiązania, mające na celu rozszerzenie wpływów firmy można kategoryzować na dwa sposoby:

  • te, którymi należy zająć się natychmiastowo;
  • te, których wykonanie da się odłożyć w czasie.

ROI pozwala na ich szybką identyfikację.

Jak obliczyć i zinterpretować wynik wskaźnika ROI?

Wysoki wskaźnik inwestycji oznacza kluczową informację – zaplanowane przedsięwzięcia generują znaczący zwrot w stosunku do poniesionych kosztów. To istotna informacja zwłaszcza dla firm, inwestorów i menedżerów w branży e-commerce. Dzięki niej nie muszą podejmować się działań bez świadomości tego, czy przynoszą one realny efekt.

Efektywna interpretacja wskaźnika ROI pomaga w podejmowaniu trafnych decyzji dot. alokacji budżetu i strategii marketingowej, a to z kolei wpływa znacząco na wzrost rentowności prowadzonego biznesu online.

 

wróć