Page Speed, czyli szybkość ładowania witryny, to parametr, który powinien znać każdy właściciel sklepu internetowego. Warto wiedzieć, że ma on niebagatelny wpływ na konwersję oraz doświadczenia użytkownika. Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Czym jest Page Speed?
Google Page Speed to niezwykle ważny parametr z perspektywy każdego przedsiębiorcy, który działa w branży e-commerce. Określa on czas, jaki upływa od momentu wejścia na daną stronę do jej całkowitego załadowania w przeglądarce.
Ma to znaczenie zarówno z perspektywy doświadczeń użytkownika, jak i optymalizacji strony sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarki, czyli SEO. Page Speed podaje się w sekundach lub milisekundach. Oczywiście, powinien być on jak najniższy.
Do pomiaru czasu jej ładowania wykorzystuje się różne narzędzia. Znaczna część z nich jest dostępna za darmo. Przykład to Google Page Speed Insights, przy pomocy którego bezpłatnie można sprawdzić szybkość odpowiedzi serwera w przypadku stron w wersji mobilnej oraz dla urządzeń stacjonarnych.
W tym celu wystarczy wkleić link do witryny sklepu, a następnie wybrać polecenie „Analizuj”. Narzędzie oceni stronę m.in. pod względem ułatwień dostępu i SEO. Co więcej, wyświetli wskazówki dotyczące aspektów, które można poprawić.
Dlaczego Page Speed jest ważny dla e-commerce?
Dla przedstawicieli branży e-commerce konwersja to niezwykle ważny wskaźnik. Określa ona, ilu odwiedzających stronę wykonało pożądaną czynność, w tym dokonało zakupu (konwersja sprzedaży).
Aby zwiększyć konwersję, przedsiębiorcy wdrażają działania z różnych obszarów. Wśród nich można wymienić np. integrację sklepu internetowego z naszą usługą InPost Pay (umożliwia ona użytkownikowi m.in. dokonanie zakupów bez konieczności każdorazowego logowania się w różnych sklepach).
Szybkość ładowania strony ma ogromny wpływ na konwersję w e-sklepie. Zasada jest stosunkowo prosta – im szybciej się ona ładuje, tym większe prawdopodobieństwo, że klient dokona za jej pośrednictwem zakupów.
Optymalna szybkość ładowania jest więc sposobem na redukcję współczynnika odrzuceń (Bounce Rate). Wskazuje on, ilu odwiedzających opuszcza witrynę jeszcze zanim przejdzie do innych stron.
Ponadto Page Speed przekłada się bezpośrednio na doświadczenie użytkownika (UX) oraz poziom jego zadowolenia, wynikające z kontaktu z daną witryną. Ma także wpływ na SEO, ponieważ według dostępnych informacji, Google może brać ten czynnik pod uwagę w swoich algorytmach.
Jak zadbać o Page Speed swojego sklepu internetowego?
Na szybkość ładowania się strony ma wpływ wiele aspektów. Jednym z nich jest szybkość serwera, wobec czego duże znaczenie ma wybór dobrego hostingu.
Wpływ na Page Speed ma także waga zdjęć na witrynie, dlatego w celu poprawy prędkości ładowania strony dokonuje się optymalizacji obrazów. Kolejnymi obszarami, na które należy zwrócić uwagę, są:
Minimalizacja plików JavScript oraz CS (w tym m.in. kompresowanie w celu zmniejszenia rozmiarów).
Optymalizacja kodu HTML.
Ograniczenie liczebności skryptów i wtyczek.
Bardzo ważne jest również, aby pamiętać o bieżącym monitorowaniu Page Speed i stosowaniu się do zaleceń narzędzi takich jak Google Page Speed Insights.