Aż 75% internautów decyduje się na zakupy w polskich e-sklepach. Za ich sprawą mogą nabyć wymarzony produkt bez konieczności wychodzenia z domu, a następnie odebrać go w dogodny dla siebie sposób. Jakie metody dostawy konsumenci wybierają najczęściej?
Metody dostawy oferowane w sklepach internetowych
Handel elektroniczny cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów, którzy doceniają branżę e-commerce m.in. za dużą dostępność towarów oraz wygodę zakupów. Zamówienie można złożyć w dowolnym miejscu i o dowolnie wybranej porze.
Następnie za sprawą dostępnych metod dostaw klient odbiera je w najbardziej komfortowy dla siebie sposób. Właściciele e-sklepów udostępniają różne formy doręczenia towarów. Wśród nich da się wymienić m.in.:
- przesyłkę kurierską;
- dostawę do automatu paczkowego;
- dostawę do punktu odbioru;
- dostawę do oddziału sklepu.
Dostępne metody dostawy a motywacja do zakupów
Według raportu „E-commerce w Polsce 2022” to właśnie brak konieczności wizyty w sklepach stacjonarnych jest jednym z kluczowych czynników, które skłaniają Polaków do robienia zakupów online (wskazało go aż 74% respondentów).
Pozostałymi powodami są m.in.:
- dostępność artykułów przez całą dobę;
- niższe ceny oraz większy asortyment w porównaniu do sklepów stacjonarnych;
- łatwe porównanie poszczególnych ofert;
- brak presji czasu, możliwość nieograniczonego przeglądania produktów.
Dostępne opcje dostawy mają niebagatelny wpływ na to, czy klient zrobi zakupy w danym e-sklepie, czy całkowicie z nich zrezygnuje. Co więcej, jak pokazują badania, darmowy transport czy niższy koszt doręczenia towaru byłyby w stanie skutecznie skłonić konsumenta do złożenia zamówienia w danym miejscu.
Jakie metody dostawy najchętniej wybierają klienci e-commerce?
Raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje jednoznacznie – najczęściej wybieraną przez klientów polskich e-sklepów formą dostawy są nasze automaty Paczkomat® (81% badanych). To właśnie za ich pośrednictwem możliwe jest odebranie zamówienia w wyznaczonym miejscu oraz w dogodnym czasie (w ciągu 48 godzin od momentu doręczenia do maszyny).
Co więcej, klienci mogą zrobić to całkowicie bezdotykowo, posługując się wyłącznie aplikacją mobilną, a cały proces jest bardzo intuicyjny. Do wyboru takiego sposobu dostawy skłaniają również niskie ceny oraz sprawne doręczenie towaru (większość paczek dociera do klientów następnego dnia).
Taka metoda dystrybucji wypada najlepiej pod względem wpływu na środowisko naturalne. Sprowadza się to przede wszystkim do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery (nawet 75% mniej CO2 w porównaniu do transportu pod wskazany adres). Warto dodać, że darmowe odesłanie towaru przez maszynę Paczkomat jest także najczęściej wybieraną przez konsumentów formą zwrotu.
Na drugim miejscu wśród wybieranych metod dostawy wymienia się doręczenie paczek przez kuriera bezpośrednio pod wskazany adres, zazwyczaj do domu lub pracy (43%). Klienci stosunkowo często korzystają także z dostaw do punktów partnerskich (17%).
Wybór metod dostawy do sklepu internetowego – czy więcej znaczy lepiej?
Formy płatności i dostawy w sklepie internetowym mają dla klientów ogromne znaczenie. Jak zostało już wcześniej wspomniane, brak korzystnego z perspektywy danego konsumenta sposobu doręczenia towaru może sprawić, że zrezygnuje on z zakupów w danym sklepie i skorzysta z usług konkurencji.
Ważne, aby w swoim sklepie internetowym udostępniać różne metody wysyłki. Dzięki temu klient będzie miał możliwość dopasowania jednej z nich do swoich potrzeb. W tym przypadku sprawdza się więc zasada „Im więcej, tym lepiej”.
Elementy, na które należy zwrócić uwagę, wybierając metody dostawy w e-commerce
Optymalnym rozwiązaniem dla właścicieli sklepów internetowych jest udostępnienie klientom kilku form dostawy, które będą dostosowane bezpośrednio do ich potrzeb. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na charakterystykę swojej grupy docelowej, w tym jej wymagania, nawyki oraz przyzwyczajenia.
Bez wątpienia podczas wyboru metod doręczania towarów pomocne są badania rynku e-commerce. To właśnie z nich możesz uzyskać informacje o tym, z jakich form najchętniej korzystają klienci e-sklepów, niejednokrotnie z uwzględnieniem takich czynników jak wiek czy płeć konsumentów.
Ponadto wybierając metodę dostawy, powinno się mieć na uwadze jej cenę. Bardzo często klienci wybierają e-sklepy oferujące im najtańsze formy dostawy lub darmowe doręczenie przesyłki np. w przypadku zrobienia zakupów na minimalną kwotę.
Nie bez znaczenia pozostają także takie kwestie jak czas realizacji, zakres obszarów objętych dostawą, możliwość śledzenia przesyłek, zasady zwrotów oraz liczebność punktów odbioru.
Jako właściciel sklepu internetowego musisz również pamiętać o bezpieczeństwie w trakcie transportu towarów. Warto wybierać firmy, które cieszą się zaufaniem i dobrą opinią wśród szerokiego grona klientów.
Oprócz tego istotną kwestią jest możliwość prostej i szybkiej integracji e-sklepu z systemem przewoźnika. Pozwoli to zautomatyzować poszczególne procesy oraz sprawnie zarządzać zamówieniami.