Zakupy przez internet to dzisiaj standard. Stwierdzenie, że klienci dokonują transakcji w e-sklepach na masową skalę, nie jest przesadą. Dlatego zdecydowanie warto wejść ze swoimi produktami do świata e-commerce. Chcesz wiedzieć, jak założyć sklep internetowy i wypromować swoją ofertę w sieci? Dowiedz się więcej!
Własny sklep internetowy – dlaczego warto?
Prowadzenie sklepu internetowego to obecnie staje się coraz bardziej opłacalnym biznesem, ponieważ zainteresowanie zakupami w sieci deklaruje naprawdę spory odsetek internautów. Przy podejmowaniu decyzji o wejściu do świata e-commerce warto mieć na uwadze coś więcej niż tylko statystyki na temat zainteresowania zakupami online. Należy pamiętać, że sklep internetowy pozwala rozwinąć biznes poprzez dotarcie do znacznie większego grona odbiorców niż stacjonarny.
Warto mieć na uwadze, że łatwa skalowalność działalności nie dotyczy jedynie wchodzenia na nowe rynki. W sklepie internetowym można bez większego problemu dodawać nowe produkty i stale poszerzać swój asortyment. Wszystko dlatego, że w przypadku e-commerce nie występują ograniczenia przestrzenne związane z powierzchnią lokalu sklepu.
Co więcej, prowadzenie stacjonarnego punktu sprzedaży często wiąże się z większymi kosztami utrzymania. Trzeba wynająć przestrzeń, zatrudnić pracowników oraz ponosić wydatki związane z utrzymaniem sklepu. W przypadku działalności e-commerce sprzedawca nie ponosi przynajmniej części tych kosztów, dzięki czemu może przeznaczyć więcej środków na rozwój sprzedaży, logistykę czy działania marketingowe.
Zyskujesz również elastyczność czasową. Produkty są dostępne dla klientów o dowolnej porze dnia czy nawet nocy. Dzięki temu mogą oni dokonywać zakupów w dogodnym dla siebie czasie. Jest to duża przewaga wobec stacjonarnych sklepów, które ze względu na swoją specyfikę nie są w stanie oferować takiej dostępności.
Oprócz tego warto pamiętać, że sklep internetowy jest doskonałym źródłem danych, które przydają się między innymi w marketingu. Prowadząc biznes w sieci, można korzystać z różnych narzędzi analitycznych. Ułatwiają one śledzenie informacji na temat sprzedaży, preferencji klientów oraz ich zachowań zakupowych. Takie dane są nieocenione podczas personalizacji oferty, kreowania strategii komunikacyjnej czy planowania działań promocyjnych.
Dodatkowym atutem działalności w e-commerce jest możliwość łatwej integracji sklepu z narzędziami takimi jak systemy płatności czy do zarządzania zapasami. Dzięki temu da się zoptymalizować procesy biznesowe i zwiększyć efektywność operacyjną.
Jak założyć sklep internetowy?
Zanim zabierzesz się za zakładanie sklepu internetowego, musisz przeanalizować pewną kwestię. Zastanów się, czy chcesz sprzedawać produkty we własnym zakresie, czy wolisz korzystać z popularnych platform marketplace? Obydwa rozwiązania mają swoje zalety oraz wady.
Marketplace może zaoferować większą widoczność, ponieważ ma już zbudowaną bazę lojalnych klientów. Jeśli sprzedawca wystawia się w ramach takiego elektronicznego rynku, to na jego markę w pewien sposób przechodzi reputacja pośrednika. Gdy jest ona pozytywna, to takie rozwiązanie okazuje się korzystne zwłaszcza dla młodych biznesów, które nie mają jeszcze własnego grona odbiorców. Prowadzenie prywatnego sklepu internetowego będzie wymagało większego wysiłku w zakresie budowania widoczności i pozyskiwania klientów.
Niemniej jednak otwarcie własnego sklepu internetowego daje większą kontrolę nad marką oraz całym doświadczeniem klienta. Jak założysz e-sklep, to możesz dowolnie dostosować wygląd strony, zoptymalizować proces składania zamówienia, politykę dostaw i zwrotów, promocje czy nawet sposób prezentowania produktów. Na platformach marketplace trzeba dopasować się do wytycznych oraz ograniczeń, które narzuca wybrany serwis. Taka zależność często negatywnie wpływa na unikalność marki, ponieważ mocno redukuje szanse na wyróżnienie się wśród innych sprzedających.
Dodatkowo warto podkreślić, że korzystanie z platformy marketplace często wiąże się z opłatami, takimi jak prowizje od sprzedaży. W przypadku własnego e-biznesu sprzedawca nie ponosi tych kosztów, ale pojawiają się inne wydatki. Zwłaszcza na początku pracy w e-commerce trzeba mocno zainwestować we własny sklep.
Jak otworzyć sklep w internecie z pełną świadomością kosztów, które wiążą się z takim przedsięwzięciem? Na początek warto zapoznać się z procesem zakładania strony. Zasoby – zarówno te pieniężne, jak i czasowe – trzeba poświęcić między innymi na:
wybór platformy e-commerce;
wymyślenie oraz rejestrację domeny sklepu;
wybór dostawcy hostingu;
zaprojektowanie witryny, która będzie funkcjonalna i atrakcyjna;
stworzenie przejrzystych kart oraz kategorii produktowych;
konfigurację systemów płatności, a także dostaw;
konfigurację certyfikatu SSL, który zapewni bezpieczne, szyfrowane połączenie między klientem a sklepem.
Funkcjonowanie biznesu należy wspierać działaniami o charakterze promocyjnym. W tym celu warto postawić na prowadzenie social mediów, a także realizowanie kampanii reklamowych czy content marketingu.
Na jakiej platformie warto założyć sklep internetowy?
Jeśli przedsiębiorca podejmuje decyzję o wejściu do świata e-commerce, to powinien zadać sobie pytanie, gdzie założyć sklep internetowy. Warto wiedzieć, że jest kilka sposobów na otwarcie własnej strony sprzedażowej. Na rynku funkcjonuje parę typów platform, które różnią się między sobą zarówno działaniem, jak i wyglądem, czy sposobem obsługi.
Platforma typu open source
Do zakładania sklepów internetowych bardzo często wybiera się platformy typu open source. Ten rodzaj oprogramowania jest bezpłatny i daje pełny dostęp do kodu źródłowego. Dzięki temu możliwe jest wprowadzanie dowolnych modyfikacji w zakresie wyglądu czy nawigacji strony. Platformy open source są ciekawym rozwiązaniem, ale wymagają samodzielnego utrzymania hostingu oraz zaangażowania osoby z wiedzą informatyczną.
Platforma SaaS – gotowy szablon do zakładania sklepu internetowego
Konkurencyjnym rozwiązaniem są platformy Software as a Service (SaaS). Jest to gotowe rozwiązanie w formie szablonu, na podstawie którego można dość łatwo i szybko stworzyć sklep internetowy. Należy jednak pamiętać, że pole modyfikacji jest tutaj bardziej ograniczone niż na przykład w przypadku rozwiązań open source.
Przed wyborem platformy SaaS trzeba mieć na uwadze fakt, że jest to rozwiązanie płatne. Oprogramowanie kupuje się w formie abonamentowej i dlatego trzeba liczyć się z cykliczną opłatą na rzecz dostawcy. Taka współpraca ma jednak plusy. Atutem tego typu platformy jest to, że nie trzeba martwić się o instalację i konfigurację systemów, aktualizację oprogramowania czy utrzymanie hostingu. Wszystkie działania techniczne są realizowane przez dostawcę usługi.
Platformy oparte na płatnej licencji – zaawansowane rozwiązanie dla biznesu
Platformy oparte na płatnej licencji to bardzo złożone rozwiązania. Takie oprogramowanie poleca się głównie dużym przedsiębiorstwom, które podejmują decyzję o wejściu do świata e-commerce. Wszystko dlatego, że założenie sklepu internetowego na tego typu platformie oferuje więcej możliwości niż programy SaaS lub open source.
Jeśli sprzedawca zdecyduje się postawić sklep w ramach platformy na płatnej licencji, to może uzyskać dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych czy marketingowych. Takie rozwiązanie ułatwi też prowadzenie działań omnichannel czy współpracy B2B. Oprogramowanie na płatnej licencji daje wiele opcji, dzięki którym da się rozwinąć swój biznes. Jak stworzyć sklep online w tym modelu? Potrzeba programistycznego zaplecza, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami.
Dedykowane platformy e-commerce – jak założyć biznes internetowy uszyty na miarę?
Dedykowana platforma e-commerce to najdroższe, ale jednocześnie najbardziej spersonalizowane rozwiązanie. Wszystko dlatego, że taki sklep jest tworzony wedle oczekiwań i potrzeb sprzedawcy od samych podstaw. Nie ma tu gotowego szablonu czy modyfikowalnej platformy. Programiści piszą kod oraz budują stronę całkowicie od zera.
Takiego rozwiązania nie wybiera się często, ale może być ono konieczne w niektórych sytuacjach. Z dedykowanych platform korzysta się głównie przy sprzedaży nietypowych produktów, których nie da się udostępnić w żaden szablonowy sposób. Spersonalizowane oprogramowanie czasami jest też niezbędne do integracji z innymi systemami używanymi przez przedsiębiorcę.
Zaletą dedykowanej platformy e-commerce jest to, że indywidualny model sklepu może zapewnić pewną unikalność na rynku. Jednak takie rozwiązania ma też swoje wady.
Jak uruchomić sklep internetowy? – wybór hostingu
Każdy sklep internetowy potrzebuje hostingu, czyli usługi zapewniającej miejsce na serwerze. To właśnie w tej przestrzeni dyskowej przechowywane są pliki, treści tekstowe, zdjęcia, filmy i inne dane z e-sklepu. Hosting dostarcza infrastrukturę techniczną, dzięki której strona internetowa może być odwiedzana bez ograniczeń czasowych. Serwery hostingowe są podłączone do internetu, a tym samym zapewniają nieprzerwaną dostępność witryny.
Jeśli decydujesz się na otwarcie sklepu w ramach platformy, która nie oferuje hostingu, to musisz wykupić go na własną rękę. Przed zakupem warto wiedzieć, jakie parametry wpływają na jakość hostingu. Podczas wybierania tej usługi uwagę należy zwrócić przede wszystkim na:
Wartość uptime – ten wskaźnik określa gwarantowany czas działania strony bez awarii serwerów. Najlepsze oferty mają wartość uptime’u zbliżoną do 100%. Taka niezawodność jest niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania sklepu zwłaszcza w momencie sprzedażowego piku;
Szybkość – aby zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe, warto postawić na szybki serwer, który zapewnia wysoką jakość połączenia i nie zacina się przy dużym ruchu;
Pojemność – przestrzeń dyskowa jest potrzebna do przechowywania plików i baz danych ze strony internetowej.Tak naprawdę im większa będzie pojemność, tym lepiej dla sprzedawcy;
Transfer – wskaźnik ten określa ilość danych, które mogą zostać przesłane z serwera do użytkowników. Dla zwykłej strony wystarczy ok. 20 GB, ale bardziej rozbudowana witryna, jaką jest sklep internetowy, potrzebuje więcej niż nawet 100 czy 200 GB. Zapotrzebowanie na przepustowość zależy od tego, jak bardzo wzmożony jest ruch na platformie.
Oprócz tego dobrze jest wybrać usługę, która zapewnia wsparcie techniczne w razie awarii hostingu. Nawet najlepsze serwery miewają problemy z wydolnością, a więc szybka pomoc w przywróceniu strony do działania jest ważna.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Na pytanie związane z kosztem założenia sklepu internetowego nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko dlatego, że do otwarcia własnej działalności e-commerce można wykorzystać wiele różnych rozwiązań o odmiennych cenach.
Wysokość wydatków zależy przede wszystkim od rodzaju platformy, na którą zdecyduje się sprzedawca. Jednak nie jest to jedyny element, który obciąża portfel przedsiębiorcy. Koszta generuje również kupno domeny, certyfikatu SSL czy hostingu (opcjonalnie w zależności od platformy).
Do kosztów założenia sklepu internetowego należy doliczyć jeszcze wynagrodzenie programisty, który wdroży platformę, skonfiguruje niezbędne systemy czy ręcznie napisze kod źródłowy dla witryny. Przy zakładaniu sklepu internetowego warto mieć w swoim budżecie przynajmniej kilka tysięcy złotych.
Własny sklep internetowy – jak zacząć się promować i pozyskiwać klientów?
Jak podbić rynek ze swoją ofertą? Aby wyróżnić się w branży i pozyskać klientów, można zainwestować w różne działania marketingowe.
Ze względu na specyfikę sklepu najlepiej jest wykorzystać strategie promocji online. Mowa tu między innymi o content marketingu, pozycjonowaniu strony poprzez optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO), reklamach Google czy kampaniach mailingowych. Oprócz tego do zaistnienia w świadomości konsumentów warto wykorzystać media społecznościowe.
Platformy takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube dają szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Warto jednak pamiętać, aby dobór kanałów do komunikacji dopasować do preferencji grupy docelowej.
Jeśli statystyki wskazują, że z danej platformy rzadko korzystają osoby, które uosabiają Twojego odbiorcę, to promocja w takim medium będzie po prostu nieopłacalna. Dlatego, zanim zaczniesz tworzyć content lub realizować działania sponsorowane w social mediach, określ swoją grupę docelową i przeanalizuj jej zwyczaje.
W celu zbudowania świadomości brandu i przyciągnięcia klientów do swojego e-sklepu można też podjąć współpracę z influencerami. Przy wyborze promotorów marki również musisz pamiętać o odbiorcach, do których chcesz trafić z ofertą. Jeśli partnerem sklepu będzie osoba zrzeszająca przedstawicieli Twojej grupy docelowej, to influencer marketing zostanie dobrze stargetowany.
Jak założyć własny sklep internetowy? – dodatkowe wskazówki
Przy zakładaniu sklepu internetowego należy zadbać o każdy detal, który może wpływać na doświadczenia użytkownika. Aby interakcja z witryną przebiegała jak najlepiej, warto zasięgnąć porady u UX designera. Jest to osoba zajmująca się projektowaniem produktów i usług cyfrowych (w tym stron internetowych). Jej celem jest tworzenie intuicyjnych oraz funkcjonalnych rozwiązań, które zapewniają internautom pozytywne doświadczenia z korzystania z danej platformy.
Oprócz tego podczas tworzenia e-sklepu należy pamiętać, aby umieścić na stronie regulamin oraz jasne informacje na temat dostaw, polityki zwrotów czy gwarancji. Transparentność w kwestii tego typu danych sprawia, że klient ma większe zaufanie do sklepu.